Autotest – Toyota Mirai (2021), is Nederland klaar voor waterstof?
Wij willen waterstof!
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Benzine, diesel, volledig elektrisch: het is voor Nederland allemaal gesneden koek. Alleen waterstof, oei dat is nog een beetje spannend. Nou, nu niet meer. Dit is de nieuwe generatie Toyota Mirai: een familie-sedan met waterstoftechnologie en een brandstofcel. Je kunt 650 kilometer rijden op een ‘volle tank’, een tank kost je 50 euro en als zakelijk rijder betaal je per maand 241 euro aan bijtelling. Kunnen al die batterij-elektrische auto’s inpakken? Misschien wel, want de nieuwe Toyota Mirai heeft veel te bieden. Er is alleen een maar…
Bijtelling zus, bijtelling zo
Alles draait om bijtelling in Nederland. Het is doodzonde, maar wel de waarheid. De aanschaf van een auto van de zaak wordt vooral gedreven door het bijtellingstarief per maand. Voor volledig elektrische auto’s is die regeling stukken minder interessant geworden met ingang van 2021.
De bijtelling voor elektrische auto’s
Hoe dat komt? De lagere bijtelling van 12 procent geldt vanaf 2021 voor volledig elektrische auto’s tot 40.000 euro. Over het resterende bedrag van de aanschafwaarde reken je met 22 procent bijtelling, gelijk aan het percentage voor een auto die op benzine of diesel rijdt. Voor waterstofauto’s geldt die regel niet. Dit betekent dat je voor de nieuwe Mirai over de complete consumentenprijs – vanaf 65.995 euro – mag rekenen met 12 procent bijtelling. Dat resulteert in een bijtelling vanaf 241 euro per maand op basis van 37,35 procent inkomstenbelasting en tenaamstelling in 2021.
Mirai spotgoedkoop
Even voor de goede orde: een Tesla Model 3 kost je zo’n 210 euro aan bijtelling. De Mirai dus vanaf 241 euro per maand, slechts een klein verschil. Waarom we deze test beginnen met het noemen van al die prijzen? Simpel: de tijd dat een waterstofauto toekomstmuziek is of onbereikbaar lijkt, is niet meer. Ze zijn er. Nu. Of dat nu gaat om een Hyundai NEXO of om deze nieuwe generatie Toyota Mirai: het aanbod bestaat. Het is alleen nog spannend voor de zakelijk rijder om de overstap naar waterstof te maken, gezien het beperkte aanbod waterstoftankstations.
Waterstoftankstations in Nederland
Daarover gesproken: hoe zit het eigenlijk met die tankstations? De locaties zijn nu nog vrij beperkt. Op de website H2Platform staat altijd een actueel overzicht van de beschikbare waterstoftankstations. Delfzijl, Hoofddorp, Den Haag, Rhoon en Helmond hebben al een waterstoftankstation in gebruik. Vijf stuks dus. In Breda, Roosendaal, Oude Tonge, Dordrecht, Rotterdam, Nieuwegein, Utrecht, Amsterdam-West, Alkmaar, Anna-Paulowna, Pesse en Groningen zijn er extra stations in aanbouw. Op naar een landelijk dekkend netwerk, het liefst zo snel mogelijk. Want hoe meer er komen, hoe sneller de opmars van waterstofauto’s.
Toyota Mirai (2021) – Kunnen Tesla en Polestar inpakken? – REVIEW – AutoRAI TV
Extra zitplaats
Goed, genoeg over die euro’s en locaties. Tijd om het over de nieuwe Toyota Mirai te hebben. Ten opzichte van de vorige Mirai heeft Toyota een aantal zaken verbeterd. De vorige generatie Toyota Mirai was bijvoorbeeld een 4-zitter, terwijl deze nieuwe Mirai een vijfzitter is. Welnu: door een vrij hoge middentunnel is die extra zitplek vooral geschikt voor een kind. De Mirai biedt feitelijk dus plaats aan vier volwassenen. Daarnaast is de nieuwe Mirai ook wat gegroeid. Hij is nu 4.975 mm lang (+85 mm), 1.885 mm breed (+75 mm) en 1.470 mm hoog (-65 mm). De wielbasis komt uit op 2.920 mm. Een grote auto dus, die Mirai.
GA-L-platform
De nieuwe Toyota Mirai staat op het zogeheten GA-L-platform. Dit platform kennen we ook van de Lexus LS, de Mirai heeft echter net wat kleinere proporties. Overigens komt er ook een Lexus-versie op basis van deze Mirai. De brandstofcel is verder naar voren verplaatst bij het motorcompartiment. Dat heeft gezorgd voor een iets ruimer interieur. Het interieur van de nieuwe Mirai ziet er keurig uit. Toyota gebruikt mooie materialen, alleen oogt het door de vele lijntjes en knoppen wel wat druk. Kwestie van even wennen. Alle functies zitten wel mooi onder handbereik en het stuurwiel ligt ook prettig in de hand.
Touchscreen
Het infotainmentsysteem is speciaal voor de Mirai aangepast, met dedicated menu’s voor de bijzondere Fuel Cell Electric Vehicle-aandrijflijn. Soms is het wel even zoeken naar de gewenste functie, maar al snel is alles duidelijk. Handig zijn de fysieke sneltoetsen onder het 8-inch touchscreen om snel te wisselen van menu’s. Het instrumentarium heeft een fors digitaal display met futuristische graphics die mooi passen bij de aandrijflijn.
Elektrische auto
Waterstof is feitelijk gezien geen brandstof, maar een energiedrager. En een waterstofauto rijdt niet op waterstof, maar is een elektrische auto. Deze Mirai heeft dus een elektromotor aan boord, te weten eentje met 184 pk en 300 Nm, gekoppeld aan een automaat.
Achterwielaandrijving
Voor de liefhebbers goed nieuws: de Mirai heeft achterwielaandrijving, de vorige generatie was voorwiel aangedreven. Verwacht geen topprestaties, want de Mirai is met een rijklaar gewicht van minimaal 1.975 kilogram niet de lichtste. Toch zijn de prestaties acceptabel. Van 0 naar 100 km/u kost je 9 seconden en de topsnelheid komt uit op 175 km/u. De Mirai mag ondanks zijn flinke gewicht en forse formaat niets trekken.
En hoe rijdt de Mirai?
Bijna vijf meter lang, achterwielaandrijving, bijna 2.000 kilogram zwaar: de Toyota Mirai lijkt daarmee totaal niet dynamisch. Maar dat is niet helemaal waar. Hij rijdt juist heel lichtvoetig, is prettig gedempt en heeft een heel comfortabel onderstel. Een bochtenmonster is het niet, dan merk je dat het gewicht wat doordrukt. Stil is deze auto zeker, al zul je in beginsel wel even moeten wennen aan de ‘enginesound’. Alsof er een zwerm bijen in de verte onder de motorkap verblijft. Storend is die zoemtoon overigens niet. En ook bij ‘volgas’ is het aanzuiggeluid van de waterstofpomp beperkt.
Water
Best grappig om te lezen in de brochure, maar bij uitstoot staat er ‘water’. Overigens wel gedemineraliseerd water – dus niet heel gezond – maar het is en blijft wel water. Totaal niet schadelijk voor de natuur dus. Als het koud is, zijn dat waterdampen want er komt warm water uit. Zo nu en dan doet de Mirai een plasje als het weer tijd is om het waterreservoir te legen. Schrik dus niet als er wat water op de oprit onder de auto vandaan komt, dat doet de Mirai puur uit blijdschap en hoge nood. Om te voorkomen dat er water in de garage komt te staan, kun je net voor de eindbestemming met een druk op de H2O-knop de Mirai zijn ‘behoefte’ laten doen. Erg handig.
Waterstoftanks
De waterstoftanks zijn gerangschikt in een T-configuratie waarbij het langste exemplaar in de lengte is gemonteerd en in het midden onder de voertuigvloer loopt. De twee kleinere waterstoftanks bevinden zich lateraal in de breedte onder de achterbank en de bagageruimte.
Drie tanks
Samen kunnen de drie tanks 5,6 kg waterstof bevatten – in de eerste generatie Mirai is dat 4,6 kg met twee tanks. Een toename van 20 procent dus. De positie van de waterstoftanks draagt bij aan het lagere zwaartepunt van de auto en neemt geen bagageruimte op. De lichtgewicht waterstoftanks hebben een nog sterkere constructie die uit meerdere lagen bestaat.
Kwestie van minuten
Het tanken van de waterstof kost je bij een grote installatie slechts enkele minuten, net als bij een traditionele benzine- en dieselauto. Een kilogram waterstof kost je ongeveer 10 euro, dus een volle tank kost je ongeveer 50 euro.
Actieradius Toyota Mirai
De actieradius is met 30 procent toegenomen naar 650 kilometer. Op papier natuurlijk. In de praktijk moet je rekenen op ongeveer 480 tot 630 kilometer afhankelijk van je rijstijl. De buitentemperatuur is minder van invloed op de range bij een auto met brandstofcel. Dat is bij een batterij-elektrische auto wel anders. Net als bij een benzine- en dieselauto is de Mirai ook bij lagere temperaturen wat onzuiniger.
Prijzen Mirai 2021
De vanafprijs begint bij 65.995 euro voor de basisversie Dynamic. Je kunt ook nog kiezen voor de Executive (69.495 euro), de Prestige (76.495 euro) en de Launch Edition (76.495 euro). Opties zijn er niet, behalve metallic of parelmoer lak (1.295 euro). Voor de rest is de Mirai altijd compleet uitgerust.
Toyota tankservice
Omdat waterstof tanken nog redelijk nieuw is, introduceert Toyota de zogeheten tankservice. De Toyota Tankservice is de waterstof tankservice van Toyota. Hierbij wordt de Mirai opgehaald, afgetankt met waterstof en op exact dezelfde locatie teruggebracht bij de berijder. De afstand van de ophaallocatie en het operationele waterstoftankstation is maximaal 50 kilometer. Met andere woorden: deze tankservice is alleen voor eigenaren in een straal van 50 kilometer van een waterstoftankstation.
De tankservice is exclusief de kosten van de waterstof en moet daags vooraf voor 18:00 online gepland zijn in een speciaal portaal. Deze service is beschikbaar op werk- en zaterdagen van 6:00 tot 18:00. Per (lease) contract kunnen meerdere passen worden opgenomen. Deze dienst kost wel geld natuurlijk.
- 10x tankservice: 950 euro
- 15x tankservice: 1.425 euro
- 25x tankservice: 2.375 euro
Met omgerekend 95 euro per tankbeurt dus niet heel voordelig, al is er wel waardering voor deze service.
Ook verkrijgbaar met eigen tankstation
De nieuwe Toyota Mirai – vanaf medio maart 2021 in Nederland leverbaar – is ook leverbaar met een eigen waterstoftankstation op een bedrijfsterrein. Toyota werkt hiervoor samen met Resato International uit Assen. Met een kleinschalig vulpunt met de aanduiding FOS700 kan de Toyota Mirai tijdens de werkdag op eigen terrein – mits voldaan wordt aan lokale eisen – in gemiddeld 50 minuten volgetankt worden. De bestuurder bespaart hiermee reistijd naar een van de publieke waterstoftankstations in Nederland. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld zo’n vulpunt leasen of kopen. Organisaties die bijvoorbeeld kiezen voor een periode van vijf jaar operationeel lease betalen een maandelijks leasebedrag waarbij zaken als financiering, vergunningsprocedure, plaatsing van de FOS700, levering van waterstof en onderhoud aan zowel de Toyota Mirai als het waterstoftankstation inbegrepen kunnen zijn. Toyota doet dus echt moeite om deze Mirai aan de man te brengen.
Groene waterstof
Waterstof dat met groene energie is gemaakt, is volledig CO2-vrij. Met de nadruk op groene waterstof, bijvoorbeeld gemaakt met zonne-energie, windenergie of waterkracht. Grijze waterstof is momenteel in de meerderheid, dit wordt gewonnen uit de aardgasproductie. Maar groene waterstof wint wel steeds meer aan terrein, dus er komen betere tijden aan. Voor elektrische auto’s geldt natuurlijk hetzelfde: niet alle stroom is groen, het merendeel is gewoon bruin, opgewekt met het verbranden van bruinkool.
Fiscale voordelen
Voor de nieuwe Toyota Mirai hoeft geen aanschafbelasting (bpm) en wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, mrb) betaald te worden. Als ondernemer kun je bovendien de fiscale (belastbare) winst van je onderneming verlagen. Voor waterstofauto’s zoals de Mirai hanteert de Belastingdienst namelijk een milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent, een subsidie op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Dit percentage wordt in mindering gebracht op het investeringsbedrag van de Mirai. Ook kun je gebruik maken van de VAMIL-regeling.
Conclusie
Zoveel potentie heeft de Mirai, maar het beperkte aanbod waterstoftankstations staat het succes van deze Mirai nu nog in de weg. Met een landelijk dekkend netwerk tankstations was het nu uitdelen geblazen voor deze Mirai, gezien de fiscale voordelen op deze auto. Dan zouden er knotsgekke praktijken ontstaan zoals Mitsubishi heeft ervaren met de Outlander PHEV en Tesla met de Model 3. Maar ook buiten die fiscale prikkels om is de Mirai een zeer fijne auto. Supercomfortabel, heel stil, prachtig gebouwd, echt iets bijzonders. En het belangrijkste: hij voelt heel normaal aan. Dat is positief. Iedereen rijdt er zo mee weg. Jammer dat Nederland ten opzichte van Duitsland en Frankrijk zo sterk achterloopt met waterstof, anders was die waterstofauto al lang gesneden koek.
Nog geen reacties