achtergrondafbeelding
Hyundai NEXO (2018)

Autotest – Hyundai Nexo (2018)

Water(stof) tot nadenken

4 aug 2018, 9:01  •  Autonieuws, Autotests, Innovatie, Sustainability, Tech
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11.

Waterstoftechnologie staat in de kinderschoenen. Toch zijn diverse autofabrikanten al bijzonder druk met het klaarstomen van de technologie. Hyundai is zelfs al toe aan de tweede generatie waterstofauto, want deze nieuwe Hyundai Nexo vervangt de Hyundai iX35 FCEV. Is de Hyundai Nexo de grote gamechanger?

Aantal waterstoftankstations

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de Nederlandse overheid vol inzet op batterij-elektrische auto’s. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aantal waterstoftankstations loopt daarentegen nog altijd sterk achter. Momenteel zijn er in Nederland slechts vier waterstoftankstations operationeel. Die staan in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond.

“Wil de waterstofauto zich echt goed kunnen ontwikkelen, dan zijn er veel meer tankstations nodig.”

Overtuigend

Gelukkig liggen er plannen klaar voor de bouw van waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Utrecht en bij Schiphol en Rotterdam Airport. In 2020 moeten in ons land ten minste twintig tankstations operationeel zijn. Mooie plannen, maar echt overtuigend is het nog altijd niet. Vooral als je realiseert dat Nederland duizenden laadpalen telt. Wil de waterstofauto zich echt goed kunnen ontwikkelen, dan zijn er veel meer tankstations nodig.

Hyundai NEXO (2018)

Slim concept

Wellicht dat deze nieuwe Hyundai Nexo de overheid kan overtuigen om meer in te zetten op waterstoftankstations, want deze technologisch vooruitstrevende SUV heeft ons al wel aan het denken gezet. Want moeten we wel kiezen voor een auto met een loodzware accu? Opladen duurt lang en zo’n batterij is lastig afbreekbaar. Wat dat betreft heeft een waterstofauto een slimmer en veel lichter concept: een brandstofcel, een paar waterstoftanks en een compacte batterij. Dat is het concept van een FCEV.

Eerste kennismaking met waterstofauto Hyundai NEXO – AutoRAI TV

Water als restproduct

De Hyundai Nexo is zo’n FCEV. Deze vier letters staan voor Fuel Cell Electric Vehicle. Je leest het goed: ook een waterstofauto rijdt elektrisch, net als een batterij-elektrische auto. De benodigde elektriciteit voor de elektromotor wordt aan boord opgewekt door waterstof in een brandstofcel door middel van elektrolyse om te zetten in elektrische energie met als restproduct gedemineraliseerd water (niet heel gezond om te drinken). Dit water druppelt na verloop van tijd uit de uitlaat, verdampt in de atmosfeer en heeft geen schadelijk effect op het milieu.

“De benodigde elektriciteit voor de elektromotor wordt aan boord opgewekt.”

Fossiele brandstof

Belangrijk is wel dat het waterstof CO2-neutraal wordt geproduceerd en niet door verbranding van aardgas. In dat laatste geval blijven we een beroep doen op fossiele brandstof. Je kan waterstof ook produceren door middel van zonne-, wind- en waterenergie. Gelukkig schakelen waterstofproducenten steeds meer over op deze ‘groene’ methodes.

Actieradius Hyundai Nexo

Het aandrijfsysteem van de Hyundai Nexo levert een vermogen van 135 kW (184 pk) en met een volle tank waterstof kun je op papier een afstand van 665 kilometer afleggen volgens de WLTP-norm. In de praktijk komt dat neer op ongeveer 580 kilometer. Prima cijfers voor dagelijks gebruik.

“Een waterstofauto past door de korte tankbeurten perfect in ons dagelijkse reispatroon.”

Tanken

Het bijzondere aan de Hyundai Nexo is dat je helemaal niets merkt van de slimme technologie. Het is een kwestie van starten en rijden. En tanken? Dat duurt net zo lang als het tanken van een auto met diesel- of benzinetank: een kleine 5 minuten. Wat dat betreft past een waterstofauto door die korte tankbeurten beter in ons dagelijkse reispatroon dan een batterij-elektrische auto.

Hyundai NEXO (2018)

Prijs

De Hyundai Nexo is ruim, comfortabel, heeft vrijwel alles aan boord wat er binnen de Hyundai-familie momenteel beschikbaar is en kan zelfs deels autonoom rijden. Kortom: dit is een auto ‘uit de toekomst’ die nu al beschikbaar is. Is dat te vroeg? Nee, juist niet. Het is goed dat er auto’s als de Nexo zijn – de Toyota Mirai is een ander voorbeeld – om de wereld te laten zien dat waterstoftechnologie serieus genomen kan worden. Maar omdat de waterstoftechnologie nog vrij nieuw is, is zo’n Hyundai Nexo nog best kostbaar. Prijzen beginnen bij 69.995 euro, inclusief BTW. Flink wat munten. Schaalvergroting moet de prijs van waterstofauto’s in de toekomst verder drukken.

Hyundai NEXO (2018)

Bijtelling

Een Hyundai Nexo als particulier kopen is dus best prijzig. Bij zakelijk gebruik – dus bij een Nexo ‘op de zaak’ – is dat een ander verhaal. De Nexo komt namelijk in aanmerking voor 4 procent bijtelling. Ook in 2019 betaal je voor de Nexo slechts 4 procent bijtelling, want voor nul-emissie auto’s op waterstof blijft de bijtelling 4 procent over de gehele cataloguswaarde. Voor batterij-elektrische auto’s wordt dat in 2019 een ander verhaal. Dan reken je met 4 procent bijtelling tot 50.000 euro. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent.

“De Hyundai Nexo voelt aan als een doodnormale auto.”

Uitrusting

Wie een Hyundai Nexo gaat rijden, komt helemaal niets te kort. De Nexo is standaard voorzien van lederen bekleding, een infotainment met 12,3-inch touchscreen, full-LED-koplampen, volautomatische klimaatregeling, diverse actieve- en passieve veiligheidssystemen en Remote Smart Parking Assist (RSPA). Met RSPA kan de Nexo op afstand worden bediend om volledig automatisch en zónder bestuurder in te parkeren, bijvoorbeeld in een krappe parkeerplek met weinig ruimte om in en uit te stappen.

Plus Pack

Optioneel levert Hyundai het Plus Pack, bestaande uit onder meer 19-inch lichtmetaal, een panoramisch schuifdak, geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, een Around View Monitor en een Krell Audio premium audiosysteem. De vanafprijs bedraagt 73.995 euro.

“Inmiddels zijn er 80 exemplaren op voorhand verkocht.”

Doodnormale auto

Het belangrijkste is dat de Hyundai Nexo aanvoelt als een doodnormale auto. Aan praktisch gebruiksgemak lever je niets in en het tanken van waterstof is kinderlijk eenvoudig. Een schitterend concept. Inmiddels zijn er 80 exemplaren op voorhand verkocht. Dat zijn 80 partijen die geloven in een toekomst van waterstof. Dat laatste zouden meer mensen moeten doen, want waterstoftechnologie is een veelbelovend concept.

Hyundai NEXO (2018)

1 reactie

  1. Janesh schreef:

    Electrolyse is het splitsen van water in zuurstof en waterstof, dus van waterstof en zuurstof water maken en elektriciteit produceren is geen electrolyse.

    Elektrolyse is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.