achtergrondafbeelding
Hyundai NEXO (2018)

4 reacties

  1. Michiel schreef:

    Voorspellingen doen aan de hand van rendement (Ruben) is denken als historicus. Een benzine-auto (rendement 30% )zou er nooit gekomen zijn volgens jou. Het gaat uiteindelijk om kosten, niet rendement. Waterstof is net als electriciteit een middel met capaciteit. Of je nou met je zonnepaneel stroom maakt of waterstof (Belgische ontwikkeling), je moet het opslaan (accu of tank) en meenemen tijdens het rijden. Als accu’s meer capaciteit per kg kunnen opslaan dan de huidige lithium’s, kan het best spannend zijn om de concurrentie met een paar kg waterstof plus brandstofcel aan te gaan. De hoogbouw-suv’s die ruim 2 ton wegen vanwege de accu zijn nu al brontosaurus. Als er in de sahara met zonne-energie waterstof gemaakt wordt is die capaciteit goedkoper te vervoeren dan electriciteit via kabels, naar ons netwerk.
    Waterstof zit niet klotsend in een tank, en is niet gasvormig als in de Hindenburg, daarmee niet gezegd dat het ongevaarlijk is bij een ernstig ongeluk, maar niet gevaarlijker dan een benzinetank in een auto nu, die zit ook goed beschermd.

  2. Ruben schreef:

    Elektrolyse + vervolgens weer omzetten naar elektriciteit is niet heel efficient, bij beide conversies verlies je minstens 30% van de energie, in totaal verlies je dus meer dan de helft. Bij een accu opladen + verliezen naar de elektromotor is dit verlies hooguit 10%. Kortom, op waterstof rijden wordt nooit heel interessant, behalve voor bepaalde nichemarkten.

    Verder is het maar de vraag of dat brandstofcellen heel veel goedkoper worden zoals accus nu doen, en een waterstoftank is ook niet gratis gezien de druk/koeling die nodig is.

    Overigens kost laden in de praktijk minder tijd dan tanken, aangezien je de stekker niet hoeft vast te houden tijdens het laden. Alleen als je langere stukken achter elkaar gaat rijden (voor de meeste mensen minder dan 10x per jaar) kost het meer tijd.

  3. Johan schreef:

    Wat kunnen de gevolgen zijn bij aanrijdingen met zo ‘n auto, brand enexplosie-gevaar …

  4. Janesh schreef:

    Electrolyse is het splitsen van water in zuurstof en waterstof, dus van waterstof en zuurstof water maken en elektriciteit produceren is geen electrolyse.

    Elektrolyse is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen