Autotest – Hyundai Kona Electric (2018)
Gegarandeerd succesvol in 2018 én 2019
Door Henri Stolwijk . Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Hyundai kan handenwrijvend vooruitkijken naar de resterende maanden van 2018 en 2019. In die maanden gaat het merk in Nederland namelijk gegarandeerd scoren met deze nieuwe Hyundai Kona Electric dankzij gunstige fiscale prikkels. Allemaal leuk en aardig, maar is zo’n Kona Electric van Hyundai daadwerkelijk de moeite waard?
4 procent bijtelling
We kunnen wel zeggen dat de Hyundai Kona Electric op een zeer gunstig moment komt en precies de juiste prijs heeft. Bij zakelijk gebruik reken je in 2018 met 4 procent bijtelling over de gehele cataloguswaarde. In 2019 wordt dat anders: dan reken je tot een cataloguswaarde van 50.000 euro met 4 procent bijtelling en voor bedragen daarboven met 22 procent. Kortom: voor een batterij-elektrische auto van 60.000 euro reken je over 10.000 euro met 22 procent bijtelling.
De juiste prijs
De Hyundai Kona Electric heeft zoals gezegd de juiste prijs. Hij is er namelijk vanaf 39.195 euro. Voor een B-segment crossover met het ruimte-aanbod van een Hyundai i20 is dat natuurlijk best veel geld. Toch heb je tijdens het rijden in de Kona Electric geen opgesloten gevoel. Het interieur is ruimtelijk opgezet, precies zoals in zijn benzinebroer.
Drie versies
Staar jezelf overigens niet blind op die 39 mille. Hyundai start met de Kona Electric Premium, de topversie. Die kost 44.995 euro en arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort (39.195 euro) en Fashion (41.495 euro) worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld. Is een kleine 40 mille nog steeds te duur? Heb dan even geduld, want Hyundai introduceert binnenkort nog een Kona Electric met een kleiner accupakket (39,2 kWh) met een range (WLTP) van ongeveer 300 kilometer. Die auto gaat ongeveer 35.000 euro kosten, vergelijkbaar met een Nissan Leaf.
Hyundai Kona Electric (2018), de eerste kennismaking – AutoRAI TV
Grootste accuvariant
Hyundai trapt af met de grootste accuvariant: de Kona Electric met 64 kWh-accu. Volgens de WLTP-meetcyclus komt de Kona Electric daarmee 482 kilometer ver op een enkele acculading. In de praktijk blijft daar – afhankelijk van je rijstijl – ongeveer 400 tot 440 kilometer van over. Prima cijfers.
“Laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing.”
Opladen
Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de betere ontlaad- en oplaadcapaciteiten en de prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij na 54 minuten voor 80 procent opgeladen. Met de 7,2 kW on board-oplader (standaard) neemt opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 35 minuten in beslag. De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde, naast het Hyundai-logo.
Vlot
Acceptabele laadtijden, maar enige laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing. Qua rijden is de Kona Electric een heerlijke metgezel. De 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor zorgt voor een 0-100 sprint van slechts 7,6 seconden. Zeer vlot. De topsnelheid bedraagt 167 km/u. De Hyundai Kona Electric met 39,2 kWh accupakket heeft een elektromotor met een vermogen van 135 pk (99 kW) en 395 Nm trekkracht.
Zware jongen
Een batterij-elektrische auto is zelden een lichtgewicht. Ook de Hyundai Kona Electric is dat niet. Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie. Dat grote verschil zit hem natuurlijk in het zware accupakket. Gelukkig heeft Hyundai het accupakket verwerkt in de bodemsectie waardoor de auto een laag zwaartepunt heeft en dus nog altijd lekker stuurt.
“Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie.”
Geluidsisolatie
Comfortabel is de Kona Electric ook. Hyundai zou wel wat extra geluidsisolatie in de wielkasten mogen toepassen. Dat maakt de auto al een stuk stiller. De afwerking van het interieur is van hoog niveau. Bovendien zitten alle knoppen op de juiste plek. De transmissie heeft ook druktoetsen om ruimte te besparen.
Uitrusting
Omdat de Kona Electric een kleine 16.000 euro duurder is dan een Kona met conventionele verbrandingsmotor, rust Hyundai de elektrische variant standaard ook rijker uit. Zo zijn een Display Audio-infotainmentsysteem met 7-inch LCD-display (ondersteunt Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit) en een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen standaard. De Fashion en Premium hebben een 8,0-inch touchscreen met dezelfde functionaliteiten, maar dan aangevuld met een gratis zevenjarig abonnement op LIVE-diensten met informatie over het weer, het verkeer, snelheidscamera’s en online zoekopdrachten naar POI’s.
“Rijders kunnen zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto.”
Geslaagd?
De Hyundai Kona Electric dus. Rijk uitgerust, wendbaar, compact en een flinke range. Zonder fiscale prikkels verkocht Hyundai er door de nog altijd stevige vanafprijs slechts tientallen van in Nederland. Dankzij 4 procent bijtelling is dat een compleet ander verhaal. Tot op heden zijn er in Nederland al 2.700 exemplaren op voorhand verkocht. Gelukkig kunnen die rijders zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto. Want overall is de Kona Electric van Hyundai zeer geslaagd.
Praktische Actieradius Hyundai KONA Electric 64 kWh
Stad – Winter | 390 km |
Snelweg – Winter | 280 km |
Gecombineerd – Winter | 335 km |
Stad – Zomer | 595 km |
Snelweg – Zomer | 365 km |
Gecombineerd – Zomer | 460 km |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 67.0 kWh |
Locatie Laadpoort | Voorzijde – Midden |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 7.2 kW AC |
Laadtijd (0->400 km) | 10u30m |
Laadsnelheid | 38 km/u |
Bron actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl
Rij een Niro hybride. Ook met caravan.
Ben zeker voorlopig niet van plan over te stappen naar electrisch rijden..
Ook een hybride is relatief zwaar. De wegenbelasting
Is dan ook navenant. Gaat ook met de EV gebeuren.
Deze zijn nog zwaarder. De caravan zal mijn tijd wel
uitduren. Wacht wel tot alle stof rond electrisch rijden is neergedwarreld. Ontwikkelingrn gaan momenteel razendsnel en ik hoef niet voorop te lopen. Dit samen met een onbetrouwbare politiek noopt mij niet tot haastige grote veranderingen. Kijk bv maar eens naar de ontwikkeling van zonnepanelen.
Uh ik weet niet hoor maar volgens mij schrijven jullie totale bullshit. De Hyundai Kona Electric heeft namelijk accu-conditionering dus de tractie-accu wordt verwarmd/winter dan wel gekoeld/zomer. Ik haalde afgelopen week meerdere keren met 6-14 graden Celsius buitentemperatuur gewoon 450-480 km met 100 km/u op de snelweg.
Waarom zou je een sleurhut mee op vakantie nemen? Zonde van de energie en het kost je ook nog veel extra tijd. Het barst van de hotels, kamers, huurtenten, stacaravans etc
Dan zoek je toch een leuk hotel uit, dan ga je toch niet een sleurhut
Helaas weer geen mogelijkheid tot het trekken van een caravan. Zitten de fabrikanten te slapen? Veel senioren en meer dan 500.000 caravans in Nederland alleen al. Hallo, senioren hebben geld te besteden!