Alles over hybride accu’s
Levensduur, prijs, reparatie of vervangen
Je kent het van je smartphone: de accucapaciteit neemt na een paar jaar al snel af. Gaat dat ook zo snel met de accu in een hybride auto? Lees hier alles wat je moet weten over hybride accu’s.
De accu’s in hybride auto’s en plug-in hybrides (stekkerauto’s) houden het behoorlijk lang vol. Oké, de capaciteit neemt wel af, maar niet zo snel als die van de batterij in een smartphone. Niet voor niets geven de meeste merken flinke garantie. Minimaal zeven jaar heb je bij de meeste hybridemerken wel.
Accu hybride auto: levensduur
De garantie houdt in dat minimaal 70% van de accucapaciteit in de genoemde periode/afstand wordt gegarandeerd. Uit tests van hybride auto’s die al meer dan tien jaar rijden en de 200.000 kilometer zijn gepasseerd, blijkt dat de accucapaciteit zelden onder de 80% zit. Meestal nog boven de 90% zelfs. Dus eigenlijk gaat de accu een autoleven mee.
Opladen hybride auto
Een goede behandeling en werkomgeving heeft de accu in een hybride auto per definitie. Vooral doordat het opladen en het energieverbruik automatisch worden gemanaged door de auto. Helemaal leeg rijden van de accu komt niet voor, want bij nog 20% capaciteit wordt er geen stroom meer onttrokken. Dan doet de verbrandingsmotor al het werk. Dus te ver ontladen, wat de levensduur kan bekorten, is niet aan de orde.
80% of 100% opladen
Het opladen wordt al rijdend geregeld door de hybride. Eigenlijk zal de accu nooit boven de 80% worden geladen. Bij een plug-in hybride kan dat wel. 100% volladen kost meer tijd en energie. Het laden van 80% naar 100% via de stekker duurt dus in verhouding wat langer. Bij veel plug-in hybrides is het mogelijk om het laden op 80% maximaal in te stellen. Als je zeker weet dat je de maximale elektrische range de volgende dag nodig zou hebben, dan kun je altijd nog 100% instellen.
Accu hybride auto: vervangen
Meer dan 200.000 kilometer rijden met een hybride auto zonder accuproblemen is eerder regel dan uitzondering. Stel dat de accu toch vervangen zou moeten worden dan is dat vaak niet meer de investering waard. Reken op een bedrag van tussen de 4.000 en 5.000 euro, afhankelijk van de grootte van de accu. Met 200.000 kilometer op de teller doe je die investering niet. Je zou dan ook geen nieuwe verbrandingsmotor laten monteren. Dat kost minstens evenveel.
Accu hybride auto: repareren
Is een kapotte accu te repareren? Die vraag wordt nog wel eens gesteld. Veel ervaringen zijn er echter niet. In theorie zijn kapotte cellen of delen in de lithium-ion accu te vervangen, maar het is veel werk en de meeste dealers of garages hebben niet het benodigde gereedschap. Bovendien kost reparatie ook duizenden euro’s.
Tweedehands accu hybride auto?
De vraag naar een gereviseerde of tweedehands accu voor hybride auto’s is er nauwelijks. Dus worden ze ook niet aangeboden. De veroudering van het wagenpark van hybride auto’s kan die vraag overigens wel aanwakkeren. Vooral van kopers die langer van hun auto gebruik willen maken, alleen zal de keuze voor een tweedehands accu dan sterk afhangen van de prijs die ervoor wordt gevraagd. De marktwerking van vraag en aanbod geldt hier.
order priligy online Prevention Prevention is difficult to prove, but a scientific team around Jessica Miller at the University of Arizona has been focusing their energies on limonene and breast health for the past 7 years
University of Georgia Tbilisi, Study In a Georgian University with us.