Afschrijving elektrische auto: bijna 100 % in 4 jaar
Elektrisch op de occasionmarkt
Ook Athlon Car Lease schrijft stevig af op de Leaf: 85 % in 4 jaar, meldt Wim Oostenenk, account manager inkoop en onderhoud. Hij zette eerder al 67 elektrische auto’s op de weg, dus kent de rekenmodellen. ‘Na de lease bied je de elektrische auto aan op de occasionmarkt. De koper weet dat hij binnen een jaar of 4 zo’n 10.000 euro of nog meer in een nieuwe accu moet investeren. Dan gaat de restwaarde onderuit.’
Vragen aan RCI
Ook ontbreken ervaringsgegevens die helpen de restwaarde nauwkeurig te calculeren. Hoe groot is in 2015 de interesse voor de 1e generatie ev’s? Hoe heeft de techniek zich gehouden? En ook van invloed: hoe ziet het aanbod van nieuwe modellen eruit wat betreft prijs en bereik? Nissan en Renault schuiven hun eigen bank (RCI) naar voren als partner die de restwaarde minder conservatief zal berekenen. Het exacte percentage is nog niet bekend.
Een plug-in Prius
Möller heeft nog een andere oplossing: het upgraden van de Prius tot een plugin-auto. ‘Dat kost zo’n 6 euro per dag, waarmee de auto een bereik krijgt van 60 tot 80 km.’ De techniek (van Hymotion) wordt in een bestaande versie ingebouwd, het kan ook gewoon een leaseauto zijn. ‘Na beëindiging van het leasecontract kunnen we het pakket overzetten op de volgende auto, zodat je de plugin-uitbreiding apart kunt zien en financieren van de leaseauto.’ Möller heeft het pakket beschikbaar voor de 2e generatie Prius, over een half jaar is de techniek voor de nieuwe Prius beschikbaar.
Nog geen reacties