Is de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s in gevaar?
Verwarring ontstaan na uitspraak EZK: 'Klimaatplannen on hold''
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In diverse kranten lezen we dat de klimaatplannen in afwachting van de huidige corona-crisis ‘on hold’ zijn gezet. Dat geeft de nodige verwarring. Want betekent dit ook dat de aanschafsubsidie voor particulieren voor het kopen van een nieuwe of gebruikte elektrische auto is uitgesteld? We vragen het na bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
‘Klimaatplannen on hold’
De Nederlandse overheid poogt elektrisch rijden al jaren toegankelijker te maken voor een groter publiek met als belangrijkste doel om de CO2-uitstoot te reduceren. Tot voor kort was het vooral de zakelijk rijder die profijt had bij alle initiatieven van de overheid. Denk maar aan een lage bijtelling, vrijstelling van wegenbelasting, vrijstelling van BPM en de zogeheten MIA-regeling. Een elektrische auto was voor de particulier nog vrij prijzig. Een aanschafsubsidie – speciaal voor particulieren – zou moeten helpen om meer elektrische auto’s aan de man te brengen bij particulieren. Maar wordt die subsidie nu uitgesteld? Of juist niet? Want berichten als ‘klimaatplannen on hold’ zijn niet veelbelovend.
Verwarring ontstaan
Gelukkig geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat duidelijkheid. Joris Schouten, woordvoerder onder meer duurzaam vervoer bij het het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, geeft in gesprek met AutoRAI.nl duidelijkheid: “We merken dat er op wat meer plekken verwarring is ontstaan over de berichten ‘klimaatplannen on hold’. Het bericht dat daar vrijdag 27 maart vanuit Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) over naar buiten ging, betrof extra maatregelen in het kader van het Urgendavonnis.”
Urgendavonnis
Het Urgendavonnis betreft de uitspraak van de rechter om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. De rechter droeg de Staat op 24 juni 2015 op om de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 25 procent te verminderen ten opzichte van 1990. De Staat tekende beroep aan tegen dit vonnis, maar op 20 december 2019 werd het cassatieberoep van de Staat verworpen. Tot zover even wat achtergrondinformatie over het Urgendavonnis.
Geen reden tot uitstel
Schouten vervolgt: “Het Urgendavonnis staat los van de uitvoering van het klimaatakkoord, dat in juni 2019 werd gesloten en waar ook in is afgesproken dat er een aanschafsubsidie voor elektrische personenauto’s komt. Onlangs is de subsidieregeling uitgewerkt. Op die regeling kon iedereen de afgelopen weken reageren; de consultatie was op 31 maart 2020. We gaan nu aan de slag om te kijken of de reacties die binnengekomen zijn aanleiding geven om de regeling nog te wijzigen. De regeling loopt de komende jaren en er is op voorhand geen reden tot uitstel.”
“Er is op voorhand geen reden tot uitstel.”
De subsidieregeling
Vanaf 1 juli 2020 moet het voor particulieren mogelijk zijn om subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Op een nieuwe elektrische auto geldt een subsidie van 4.000 euro (gebruikte auto 2.000 euro), staat in de plannen. Er is volgens het klimaatakkoord tot eind 2025 een bedrag van 250 miljoen euro beschikbaar om elektrisch rijden populairder te maken. Een deel van dit bedrag wordt gebruikt voor subsidies op nieuwe of gebruikte elektrische auto’s. Stel dat deze subsidie alleen voor nieuwe elektrische auto’s wordt gebruikt, dan kunnen er in totaal 62.500 personen een elektrische auto met 4.000 euro korting kopen mits die mensen in 2020 óf 2021 een nieuwe elektrische personenauto aanschaffen.
De voorwaarden
Alleen emissieloze personenauto’s – zowel gebruikt als nieuw – met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer komen in aanmerking voor de overheidssubsidie. Meer weten over deze subsidieregeling? Check dit artikel met alle prijzen van de elektrische auto’s.
OVERZICHT: Zo duur zijn elektrische auto’s inclusief 4.000 euro subsidie
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.