Aankoopsubsidie elektrische auto voor particulieren van kracht!
Aanschafsubsidie per direct aan te vragen door particulieren
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Particulieren kunnen vanaf 1 juli 2020 een aanschafsubsidie aanvragen voor een batterij-elektrische auto. Autokopers hoeven echter niet tot 1 juli te wachten, maar kunnen vanaf nu al een auto kopen en met terugwerkende kracht tot 4 juni de subsidie aanvragen.
Wat houdt alles in?
- De regeling voor particulieren is alleen van toepassing bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto met minimaal 120 kilometer range (WLTP), gekocht bij een autobedrijf.
- In totaal is er 252 miljoen euro aangevraagd voor deze subsidie (152 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s en 100 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s).
- De hoogte van de subsidie is maximaal 4.000 euro voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde die niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro.
- De hoogte van de subsidie zal tot en met 2025 worden afgebouwd tot 2.550 euro.
- Voor een gebruikte elektrische auto geldt dat de hoogte van de subsidie 2.000 euro is, waarbij de fiscale nieuwwaarde niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro.
Subsidieregeling voor particulieren voor aankoop elektrische auto
De klant is zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en juistheid van de subsidieaanvraag, zowel bij koop als bij private lease. Bovendien moeten aanvragen lopen via het RvO binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de koopovereenkomst of het leasecontract.
De betaling
Bij koop van een nieuwe elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 4.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij koop van een gebruikte elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 2.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij private lease wordt de subsidie in gelijke maandelijkse bedragen uitgekeerd aan de klant.
Denk na over verkoop
Indien de klant zijn nieuwe elektrische auto verkoopt binnen vier jaar, dan zal de teveel ontvangen subsidie terugbetaald moeten worden, tenzij men weer een elektrische auto aanschaft die aan de voorwaarde voldoet. Indien de klant zijn gebruikte elektrische auto verkoopt binnen drie jaar, dan zal ook deze klant de teveel ontvangen subsidie moeten terugbetalen, tenzij men weer een elektrische auto aanschaft die aan de voorwaarde voldoet. Indien het private leasecontract binnen 48 maanden beëindigd wordt stopt de maandelijkse uitkering.
Ook belangrijk
De datum van registratie en de datum van ondertekening van het koopcontract of de private leaseovereenkomst zijn bepalend voor de toekenning van de subsidie. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij dat particulieren eindelijk gebruik kunnen maken van een aanschafsubsidie voor een zero emissie auto.
Actieradius
Van Eijck is wel minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van meer dan 120 kilometer. Bovendien vallen waterstof-elektrische auto’s buiten de regeling doordat de subsidie is beperkt tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro. RAI Vereniging blijft daarom aandringen op verbreding van de regeling zodat de keuze voor de consument toeneemt en alle technieken een kans krijgen.
Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Hierdoor worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van”, zegt Van Eijck.
Van groot belang
Van Eijck: “Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten is particulier, maar vooralsnog is zo’n 80 procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden. “De aankoopsubsidie is van groot belang nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.”
Waterstof
Volgens Van Eijck is waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie voor alle soorten voertuigen, waaronder personenauto’s. “Maar op moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende opgang. Dit raakt niet alleen onze klimaatdoelen, maar maakt Nederland ook minder aantrekkelijk voor investeringen uit binnen- en buitenland”, stelt hij.
Volgens van Eijck moet de 45.000-eurogrens voor waterstof-elektrische auto’s daarom worden losgelaten en net als in de zakelijke markt gestimuleerd worden.
Bij koop van een nieuwe elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 4.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij koop van een gebruikte elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 2.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij private lease wordt de subsidie in gelijke maandelijkse bedragen uitgekeerd aan de klant. Een overzicht van de elektrische private lease auto’s van 15 aanbieders vergelijk je op op Autonomer.nl.
OVERZICHT: Zo duur zijn elektrische auto’s inclusief 4.000 euro subsidie
Nog geen reacties