79 gram CO2 voor Toyota Yaris Hybrid
14 procent
De nieuwe Yaris Hybrid produceert 79 gram CO2 per kilometer. Daarmee is hij volgens de huidige regels tot 1 januari 2016 BPM- en wegenbelastingvrij. Zakelijk rijders die hem vóór die datum registreren, betalen 14% bijtelling.
74 kW
Met een vermogen van 74 kW/100 pk is de Yaris Hybrid de schoonste en sterkste auto in zijn klasse. De hybride-aandrijflijn wordt gevormd een 1.5 benzinemotor en een elektromotor, gekoppeld aan een traploze CVT-automaat. Volgens Toyota kan de Yaris Hybrid in en rond de stad veelvuldig elektrisch rijden.
[PERSBERICHT]
Full Hybrid Yaris overklast het B-segment
Hij verbruikt slechts 3,5 liter benzine per 100 kilometer, heeft een CO2-uitstoot van maar 79 gr/km en staat al voor 17.990 euro op de prijslijst. De 100 pk sterke Full Hybrid Yaris imponeert. En niet alleen met cijfers. Want ook met de binnenruimte, design, uitrusting én zijn rijeigenschappen zet deze eerste volledig hybride auto in het B-segment een nieuwe maatstaf. Wie nog meer argumenten voor aanschaf zoekt, vindt die óók in de fiscale voordelen. De Full Hybrid Yaris, die op de Autosalon van Genève debuteert, heeft slechts 14% bijtelling en is ook na 1 juli 2012 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting.
De Full Hybrid Yaris is de vaandelhouder van de nieuwe Yaris-serie. Niet alleen qua techniek onderscheidt het model zich van zijn conventioneel aangedreven broers, ook heeft ‘ie een aerodynamisch ontwerp dat exclusief is voorbehouden aan het Full Hybrid model. Met een luchtweerstand coëfficiënt van slechts 0,286 Cw gaat hij dan ook aan kop in zijn segment.
Aan de buitenkant springen de stevig geproportioneerde trapezium grille én de verlichting die (vanaf de Aspiration) is voorzien van LED-technologie in het oog. Wie instapt, ziet blauwe accenten – zoals de stiksels van de stoelbekleding – die verwijzen naar zijn bijzondere volledig hybride techniek.
Volledig nieuwe aandrijflijn zorgt voor superieure prestaties
Toyota heeft de Yaris voorzien van een volledig nieuwe Full Hybrid aandrijflijn. Daarin werkt een nieuw ontwikkelde 1,5-liter Atkinson cycle benzinemotor nauw samen met twee krachtige elektromotoren. De aandrijflijn is maar liefst 42 kilogram lichter dan die uit de Toyota Full Hybrid Auris.
Maar de afmetingen zeggen niets over de souplesse en kracht van de aandrijflijn. Die is namelijk goed voor een vermogen van 74 kW/100 pk en zorgt ervoor dat geen enkele andere auto in het B-segment ook maar in de buurt kan komen van de indrukwekkende verhouding tussen vermogen (100 pk), verbruik (3,5 l/100 km) en CO2-uitstoot (79 gr/km).
Maximale ruimte
De aandrijflijn van de Full Hybrid Yaris is de meest compacte die Toyota tot nu toe bouwde. Hierdoor kunnen de hybride componenten slim worden weggewerkt in de auto. Zo is de batterij onder de achterbank gemonteerd en bleef de binnenruimte ongewijzigd. In de Full Hybrid Yaris is daardoor net zoveel interieurruimte als in de versies met uitsluitend een benzine- of dieselmotor. En dat geldt niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor hun bagage. De laadruimte bleef ruim 340 liter groot.
Aandacht voor luchtkwaliteit
Zoals in elke Full Hybrid van Toyota, kun je ook in deze hybride Yaris geheel zonder enige uitstoot aan het verkeer deelnemen. Dankzij de krachtige elektromotoren rijdt de Full Hybrid Yaris in de stad namelijk over kortere afstanden volledig elektrisch. Bij het afremmen wordt energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij, waarna de energie opnieuw gebruikt wordt bij het accelereren en rijden. Maar er is nóg iets waarmee de Full Hybrid Yaris de kleine diesels het nakijken geeft: zijn druk op de luchtkwaliteit. Niet alleen is de CO2-uitstoot classleading, ook is de emissie van NOx en fijnstoffen als PM (roet) zeer laag.
Drie uitvoeringen
De Full Hybrid Yaris wordt aangeboden in drie uitvoeringen: de Comfort, Aspiration en Dynamic. De Full Hybrid Yaris heeft ook in de Comfort (17.990 euro) uitvoering standaard al climate control en de CVT-automaat, net als een audiosysteem met aansluiting voor MP3-spelers, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels én ramen, Follow Me Home verlichting en LED dagrijverlichting. Voor 500 euro meer, staat de Aspiration op de prijslijst (18.490 euro) met onder andere het Toyota Touch Multimediasysteem met een parkeerhulp camera, bluetooth, cruise control en telefoonbediening op het stuurwiel.
De Dynamic (20.290 euro) is de meest complete uitvoering en heeft onder meer 16” lichtmetalen velgen, mistlampen voor, halflederen bekleding, dakspoiler, in hoogte verstelbare passagiersstoel, 8 premium speakers, smart entry en een regen- en schemersensor.
Geen concessies op het gebied van comfort en veiligheid
Innovaties op het gebied van NVH (Noise, Vibration en Harshness) zorgen ervoor dat de hoogstaande Full Hybrid techniek zo onopvallend mogelijk presteert, zelfs tijdens accelereren. Ook heeft Toyota – traditiegetrouw – veel werk gemaakt van de veiligheid van de auto, zowel passief als actief: ABS, EBD, Brake Assist, VSC+, TRC, 7 airbags (waaronder een voor de knieën van de bestuurder), anti-whiplash hoofdsteunen op de voorstoelen en Hill-start Assist Control zijn standaard.
Laagst mogelijke rijderskosten
De Full Hybrid Yaris is in alles een Toyota. Dat betekent dat de auto ontwikkeld is om de gebruikskosten voor de berijder zo laag mogelijk te houden. Dat ziet hij niet alleen terug in de brandstofkosten, maar ook in de kosten voor het onderhoud. Zo ontbreken in de aandrijflijn bijvoorbeeld een startmotor en dynamo en is de motor voorzien van een onderhoudsvrije aandrijfketting. Dat verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid, maar bespaart ook onderhoudskosten. Bovendien weten we uit ervaring met onze hybride modellen, dat bijvoorbeeld remblokken en remschijven véél langer mee kunnen gaan door het regenereren van remenergie.
Toyota bouwt de Full Hybrid Yaris in de Yaris-fabriek in het Franse Valenciennes, net over de grens met België. De Yaris is na de Full Hybrid Auris het tweede Full Hybrid model dat in Europa – en specifiek voor Europa – wordt gebouwd.
Nog geen reacties