“600 tot 700 kilometer elektrische range in het vizier”
De aankondiging van de Opel Ampera-e betekent goed nieuws voor fabrikanten van elektrische auto’s. Die gaan de lat steeds hoger leggen. Volgens Wim Kleijn, Adjunct-Directeur Renault EV-gamma, wordt 400 tot zelfs 500 kilometer de nieuwe maatstaf en neemt dat zelfs toe naar 600 of 700 kilometer in de toekomst.
Praktijkwaarde
De vernieuwde Renault Zoe heeft sterke papieren. In theorie haalt de elektrische hatchback van Renault 400 kilometer. In de praktijk is dat niet haalbaar, omdat deze waarde berekend wordt met de NEDC-meetmethode; de Europese standaard testprocedure. “Daarom communiceren we ook een praktijkwaarde van 300 kilometer. Ik heb in diverse Zoe-prototypes gereden. Met een Zoe reed ik ooit van Parijs naar Lille, over de snelweg. Dat is een afstand van 240 kilometer. Bij aankomst had ik 55 kilometer over. Dus ja, 300 kilometer is realistisch.”
Het rijk alleen, voorlopig
Volgens Opel haalt de Ampera-e een actieradius van 400 kilometer in de praktijk, dus 100 kilometer meer dan de Zoe. “De komst van een auto als de Ampera-e is alleen maar goed, want dat betekent dat autofabrikanten de lat steeds hoger gaan leggen. En inderdaad, de Ampera-e heeft meer range en vormt onze belangrijkste concurrent, maar pas wel in de loop van 2017. Onze Zoe heeft wat prijs/actieradiusverhouding betreft nu het rijk alleen.”
“De ontwikkeling van de technologie gaat hard, maar is ook nog vrij nieuw.”
Ontwikkeling van EV-technologie gaat hard
De technologische vooruitgang van elektrische auto’s gaat volgens Wim Kleijn in een ongelooflijk hoog tempo. Zo kwam de Renault Zoe drie jaar geleden op de markt met een theoretische range van 210 kilometer. “Op dat moment wisten we nog niet dat we een 400 kilometer batterij uit zouden gaan brengen”, vertelt hij. “De ontwikkeling van de technologie gaat hard, maar is ook nog vrij nieuw. Wel willen we altijd meer range en vanuit die gedachte ontwikkelen we verder.”
Eerste auto van het gezin
Met de vernieuwde Zoe verwacht Renault een compleet nieuwe doelgroep aan te gaan spreken. “Mensen die destijds twijfelden over de aanschaf van een elektrische auto en voor een tussenoplossing kozen, zoals een hybride of plug-in hybride, gaan we nu terughalen. Want met 300 praktijkkilometers zou de Zoe in Nederland best weleens de eerste auto van een huis kunnen zijn.”
Nog geen reacties