’60 seconden ‘ met Tai-Chow Andrae: Opel Ampera én Renault Twizy
Tai-Chow Andrae
Tai-Chow Andrae (40 jaar) is oprichter en eigenaar van S5 MERKwaardige Specialisten, actief in internetoplossingen voor onder meer Amsterdam RAI, Hyundai, Pon’s Automobielhandel en reclamebureaus als Lostboys. Tai-Chow was jarenlang een grote BMW-fan, totdat hij kennismaakte met de rijeigenschappen en fiscale voordelen van de elektrisch aangedreven auto. Ook is hij een ware gadget-freak. Zijn laatste aanwinst? Een afstandsbediening die de deuren van de Renault Twizy automatisch op afstand kan openen.
Rijdt
Opel Ampera en Renault Twizy
Sinds
Juni 2011 (Ampera) en juli 2012 (Twizy)
Rijdt per week
Sinds juni reed Tai-Chow al 10.950 kilometer met de Opel Ampera. De twee Renaults Twizy van S5 reden samen zo’n 1.200 km. Tai-Chow: “De Ampera gebruik ik voor woon-werkverkeer en ritjes naar afspraken. Ook ga ik ermee op vakantie, het is een ideale reisauto. De Twizy gebruiken we voor de lokale kilometers, in de kop van Noord-Holland. Zelf rijd ik er regelmatig mee naar afspraken. Zolang er geen snel- of autowegen op de route liggen, gaat dat prima. Wellicht gaan we de Twizy ook inzetten als een soort pendeldienst tussen het station van Schagen en ons bedrijf.”
En hoe rijden de Opel Ampera en Renault Twizy?
“De Opel Ampera rijdt heerlijk. Je hebt direct koppel en de auto ligt stevig op de weg, maar stuurt toch soepel. Omdat de benzinemotor als generator fungeert voor de elektromotor, is er bijna geen kans om stil te komen staan. Een superconcept: je hebt de voordelen van de elektrische aandrijving en je hebt geen last van de beperkte actieradius van de huidige generatie elektrische auto’s. Op de Twizy waren we op slag verliefd, ik moest hem hebben! Zelf ben ik ook fervent motorrijder en Twizy-rijden heeft daar wel wat van weg. Bovendien is het een echte feel-good auto: de Twizy rijdt lekker sportief en iedereen is er positief over.”
Wat is de gekste plaats waar je ooit hebt opgeladen?
“De gekste plek is een vakantiepark in Nordrhein-Westfalen. Daar heb ik de Ampera gewoon ingeplugd aan de normale stekker, wel zo handig. Thuis laad ik op via een Voltec-oplaadstation, dat ik zelf heb aangeschaft voor 480 euro. Een schijntje als je dit bedrag vergelijkt met de fee die je aan mobiliteitsprovider The New Motion moet betalen. Dan betaal je 2.000 euro voor een oplaadpunt en ook nog eens vier jaar lang elke maand 10 euro. De Amsterdammers regelen voor dat geld wel een kant-en-klaar overzicht van de verbruikte stroom, welke je direct kan indienen bij de werkgever. Ook het bijhouden van het stroomverbruik houd ik liever in eigen hand, daarvoor heb ik eem MID-stroommeter laten installeren. Dat apparaat is al verkrijgbaar vanaf 20 euro en houdt real-time het stroomverbruik bij, ideaal.”
Langste trip in de elektrische auto?
“Mijn langste rit was in totaal 510 kilometer, gereden tijdens een gewone werkdag. Onze klanten zitten verspreid over heel Nederland, hierdoor moet ik dus heel wat kilometers afleggen. Natuurlijk maak ik niet élke dag zoveel meters, maar soms is het onvermijdelijk. Een volledig elektrische auto is vanuit dat oogpunt voor mij niet geschikt. Maar wie weet denk ik er over een jaar anders over. Als de eerste betaalbare superaccu op de markt komt bijvoorbeeld en ik op één acculading meer dan 500 kilometer kan rijden.”
Hoe zit het met jouw afstandsangst?
“Angst heb ik niet, maar dat zou ook een beetje vreemd zijn in een Opel Ampera. Als mijn accu na 80 kilometer leeg is, dan fungeert de benzinemotor als generator voor de elektromotor. Ik kan dus gewoon door blijven rijden. Voor de Twizy ligt dat anders, maar daarmee rijd ik nooit verre afstanden. Het is ook niet prettig om ermee op de snelweg te rijden, de maximale snelheid is 80 km/u. Consumenten moeten beseffen dat de huidige actieradius van de elektrische auto beperkt is. Voordat je op pad gaat moet je nadenken over de rit en waar je moet opladen. Als je dat een tijdje doet dan valt elektrisch rijden best mee, maar je moet wel even omschakelen naar een bewuste rijstijl.”
Do
- De kunststof-flap onder de voorbumper verwijderen. De flap moet de luchtweerstand verminderen, maar is erg onhandig bij drempels.
- Let goed op als je extra opties besteld bij de Opel Ampera. In de meeste gevallen zijn bijna alle opties standaard al aanwezig.
- Plaats je eigen thuislader, in plaats van een loloo-laadstation van The New Motion. Zo bespaar je al snel duizenden euro’s.
- Zet een Renault Twizy in als reclame-object. S5 heeft de Twizy voorzien van stickers met het bedrijfslogo. De auto trekt echt de aandacht. Wij hebben ze geparkeerd staan voor ons bedrijfspand en zien passanten regelmatig stiekem achter het stuur kruipen en een foto maken.
- Schaf een extra laadkabel aan en hang deze standaard aan de thuislader. Dan hoef je niet elke keer de kabel op te ruimen en in de kofferbak van de auto te doen. Iets wat vooral bij regen zeer vervelend is.
Don’t
- Ga niet blind uit van de online informatie over beschikbaarheid van oplaadpalen en hou bewust wat actieradius over. Op de app lijken de oplaadpunten vrij toegankelijk maar op de plaats van bestemming aangekomen, blijkt er al een elektrische auto te staan. Of nog erger: een brandstofauto.
Nog geen reacties