Toyota voorziet marktlancering Concept-i rond 2020
Concept-i, Concept-i RIDE en Concept-i WALK
Toyota zet de elektrische Concept-i opnieuw in de spotlights. In januari 2017 schitterde het prototype al op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Nu betreedt hij het podium op de Tokyo Motor Show (28 oktober – 5 november 2017). Deze keer niet alleen, want Toyota ontwikkelde in de tussentijd ook de Concept-i RIDE en Concept-i WALK als aanvulling op het Concept-i-thema. Toyota hoopt de Concept-i in 2020 op de markt te lanceren.
Kunstmatige intelligentie en autonoom rijden
Samen geven de drie Concept-i voertuigen een blik op de toekomst van mobiliteit. In die toekomst is volgens Toyota een belangrijke rol weggelegd voor autonoom rijden en AI, ofwel kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence). De Toyota Concept-i-modellen leren stuk voor stuk de bedoelingen van de bestuurder te begrijpen en spelen in op de voorkeuren van de passagiers.
Toyota Concept-i
De Toyota Concept-i is een vierzitter met een lengte van 4,51 meter. De Concept-i kan met de bestuurder in dialoog gaan en hiervoor onderwerpen aandragen die passen bij de gesteldheid van de bestuurder op dat moment. Als de bestuurder zich in een gevaarlijke of stressvolle situatie bevindt, schakelt de auto over naar autonoom rijden. De marktintroductie van de Concept-i moet rond 2020 plaatsvinden. De eerste praktijkproeven beginnen kort na de Tokyo Motor Show.
Specificaties Concept-i
Lengte: 4.510 mm
Breedte: 1.830 mm
Hoogte: 1.475 mm
Wielbasis: 2.700 mm
Aantal zitplaatsen: 4 personen
Aandrijflijn: elektrisch
Actieradius: ongeveer 300 kilometer
Toyota Concept-i RIDE
De Concept-i RIDE is een aanvulling op het Concept-i-thema. Het voertuig geeft iedereen de vrijheid die mobiliteit biedt, want ook rolstoelgebruikers en ouderen kunnen er op een laagdrempelige manier gebruik van maken. De tweezitter heeft vleugeldeuren. Zodra het portier opent, schuift de elektrische bestuurdersstoel naar de deuropening zodat gebruikers (ook rolstoelgebruikers) gemakkelijk kunnen instappen. Toyota heeft de stoelen dusdanig vormgegeven dat het vervoeren van een rolstoel achterin geen probleem is. Een stuur of pedalen heeft de Concept-i RIDE niet, wel een joystick. Tijdens het rijden bevindt de bestuurdersstoel zich in het midden van de auto. De actieradius komt uit op zo’n 100 tot 150 kilometer. Volgens Toyota is de Concept-i RIDE ook geschikt als autodeelauto.
Specificaties Concept-i RIDE
Lengte: 2.500 mm
Breedte: 1.300 mm
Hoogte: 1.500 mm
Wielbasis: 1.800 mm
Aantal zitplaatsen: 2 personen
Aandrijflijn: elektrisch
Actieradius: ongeveer 100 tot 150 kilometer
Toyota Concept-i WALK
Zie de Toyota Concept-i WALK als een elektrisch aangedreven step van bijzonder klein formaat. Als de Concept-i WALK tijdens het rijden gevaar opmerkt, waarschuwt hij de bestuurder en neemt indien nodig maatregelen. Drie wielen en een variabele wielbasis zorgen voor stabiliteit, ook op hogere snelheden en tijdens remmen. De actieradius bedraagt 10 tot 20 kilometer.
Specificaties Concept-i WALK
Lengte: 500-700 mm
Breedte: 400 mm
Hoogte: 1.130 mm
Aantal zitplaatsen: 1 persoon
Aandrijflijn: elektrisch
Actieradius: ongeveer 10 tot 20 kilometer
Nog geen reacties