“38 eco-modellen van Hyundai Motor Group rond 2025”
Interview met Ki-Sang Lee, Senior Vice President Hyundai Eco Technology Center
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai Motor Group – met merken als Hyundai, Kia en Genesis – is op dit moment een van de weinige autoconcerns die al vier alternatieve aandrijflijnen levert: waterstof, vol-elektrisch, hybride en plug-in hybride. Toch maakt Hyundai Motor Group zich al op voor de volgende fase, verklapt Ki-Sang Lee, Senior Vice President Hyundai Eco Technology Center, in een interview met ZERauto.nl.
*HEV, Hybrid Electric Vehicle – PHEV, Plug-in Electric Vehicle – BEV, Battery Electric Vehicle – FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle
Aantal eco-modellen sterk uitbreiden
“We gaan het aantal eco-modellen* van de Hyundai Motor Group sterk uitbreiden”, zegt Lee. “Rond 2025 zullen we er 38 hebben, waarvan 18 van Hyundai. Tussen 1997 en 2000 vond de eerste fase plaats. In die jaren kwamen we met de Avante HEV en de BlueOn BEV. De tweede fase liep van 2011 tot 2015. In die jaren introduceerden we vier verschillende eco-modellen: de Sonata HEV, Tuscon ix35 FCEV, de Sonata PHEV en de Kia Soul EV.”
De derde fase
Lee vervolgt: “De derde fase is voor ons het belangrijkst. De derde fase van ons eco-modellenoffensief loopt sinds 2016. De derde fase houdt in dat we, en dan bedoel ik de Hyundai Motor Group, in totaal met dertien hybrides komen, negen plug-inhybrides, veertien vol-elektrische auto’s en twee auto’s met een brandstofcel. Een aantal modellen heb je vast al gezien. Zo introduceerden we in 2016 de Ioniq als HEV, EV en PHEV en verschenen in 2018 de Kona Electric en Nexo FCEV op de markt.”
“In 2021 komen we met de eerste volledig elektrische Genesis met een actieradius van ongeveer 700 kilometer.”
Hyundai-Kia
Wat betreft verkoop van deze eco-modellen, doet Hyundai-Kia al mee in de top. Wereldwijd is Hyundai-Kia de nummer twee. Alleen Toyota verkoopt beter. Op de thuismarkt Korea staat Hyundai-Kia wel op de eerste positie. In Europa heeft het concern momenteel de zilveren medaille in handen. Toyota heeft in Europa het goud in handen.
Speciaal EV-platform
Hyundai’s luxemerk Genesis speelt in de EV-toekomst van het concern ook een belangrijke rol. “We ontwikkelen een speciaal EV-platform waarop ook Genesis-modellen komen te staan. In 2021 komen we met de eerste volledig elektrische Genesis met een actieradius van ongeveer 700 kilometer volgens de NEDC-meetmethode. Het nieuwe EV-platform is flexibel, zodat we er accupakketten van diverse afmetingen op kwijt kunnen. Het platform krijgt ook een hoog-voltagesysteem om de laadtijd te reduceren. Laden met 400 kW wordt mogelijk. We zetten in op drie verschillende batterijtypen: solid state, metal-air en lithium-sulfur batterijen.”
Geloof
Waterstof wordt volgens Lee een belangrijkste ‘brandstof’ (lees: energiedrager) in de toekomst. “Daarin geloven we sterk bij Hyundai. Batterij-elektrische auto’s, de BEV’s, en waterstofauto’s, de FCEV’s, vullen elkaar aan. In de toekomst gaan we hybride- en plug-inhybridetechnologie ook aanbieden in 4×4 SUV’s en sedans. Daarnaast staat de ontwikkeling van hybride- en PHEV-systemen voor modellen met de motor voorin én achterwielaandrijving ook op het de planning”, besluit Lee.
Nog geen reacties