Staatssecretaris Wiebes over subsidie stekkerauto’s: “We hadden er nooit aan moeten beginnen”
Klare taal van onze staatssecretaris van Financiën. Eric Wiebes laat zich bijzonder kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan stekkerauto’s. “We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.”
Dankzij belastingvoordelen is de verkoop van zuinige (hybride)auto’s, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s de laatste jaren explosief gegroeid. In 2015 was Nederland zelfs koploper: nergens in Europa werden zo veel stekkerauto’s verkocht als hier, met een verdubbeling van het aantal plug-in hybrides.
Door de run op CO2-vriendelijke auto’s is de gemiddelde CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark de afgelopen jaren zeer sterk gedaald. We presteren aanzienlijk beter dan de meeste landen en volgens het Europees Milieuagentschap (EEA) had Nederland in 2013 én 2014 zelfs het schoonste nieuwe wagenpark van Europa.
Staatssecretaris Wiebes heeft daar geen boodschap aan: “De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen, waardoor de netto CO2-winst nihil is”, zegt hij in een interview met AutoWeek. En dat zal in de nabije toekomst niet veranderen.
Vanaf 2020 kunnen autofabrikanten de productie van zwaardere, minder zuinige auto’s namelijk compenseren met zogeheten superkredieten voor zuinige modellen. Iedere verkochte auto met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km telt dan voor twee. In 2021 telt die voor 1,67 auto en zo wordt dit jaarlijks afgebouwd. Op papier daalt de gemiddelde CO2-uitstoot voor de fabrikant dus sneller dan in werkelijkheid, aangezien de fabrikanten worden afgerekend op de gemiddelde CO2-uitstoot van de totale productie en niet per auto.
“Bovendien is in de praktijk gebleken dat vooral leaserijders met een stekkerauto van de zaak veel minder zuinig rijden dan aanvankelijk gedacht werd. Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plug-in hybrides”, aldus Wiebes.
Om aan de Europese CO2-normen te voldoen, moeten stekkerauto’s wel verkocht blijven worden, maar het is volgens Wiebes niet aan de overheid om dat te subsidiëren. “Autofabrikanten zullen binnen hun eigen productaanbod aan CO2-beprijzing moeten doen om de zuinige modellen aantrekkelijk te maken. En dat zónder dat de overheid steeds maar de portemonnee moet trekken.”
Nog geen reacties