Wie heeft de autoband eigenlijk uitgevonden?
Een terugblik op de autoband
Feitelijk is alles al geschreven over autobanden, waarom ze zwart zijn bijvoorbeeld. Dat komt door het roet, mocht je het nog niet weten. Of welke ingrediënten er in een band zitten, dan zijn er namelijk nogal wat. Of waarom een goede bandenspanning zo belangrijk is voor de verkeerveiligheid. Maar één ding over autobanden weet je hoogstwaarschijnlijk nog niet: wie hem heeft uitgevonden.
Terugreizen in de tijd
Banden zijn er in diverse soorten en maten. Dat is nu zo, maar was ook vroeger het geval. Voor het ontstaan van de luchtband moeten we terugreizen naar 1841. In dat jaar werd de luchtband uitgevonden door de Schot Robert William Thomson. Hij paste de band toe op een fiets. Het idee sloeg aan. Konden eindelijk die oncomfortabele houten wielen met pensioen.
John Dunlop
Maar van een echte revolutie was nog geen sprake. Natuurlijk vroeg Thomson patent aan op de luchtband, maar dit patent verliep. Ook omdat transport nog niet aan een opmars bezig was. Een aantal jaar later zag meneer John Dunlop hoe zijn zoontje moeite had om op zijn driewieler met harde rubberbanden te rijden. John ging aan de slag en maakte een opgeblazen rubberen slang om de wielen. Met succes, want zoonlief won de driewielerrace. Bij John Dunlop gingen toen de alarmbellen af.
Transport was in opmars
In 1888 patenteerde Dunlop de luchtband. John Dunlop wordt zodoende gezien als de uitvinder van de opblaasbare luchtband, al gaat de meeste eer eigenlijk uit naar Thomson. Dunlop perfectioneerde de luchtband wel verder. Bovendien zat de tijd Dunlop mee, want transport werd steeds belangrijker en zodoende kwam er meer vraag naar rubberen producten. In 1891 werd zijn bandenbedrijf opgericht.
Radiaalband bedacht door Michelin
De ontwikkeling van de autoband ging ook steeds verder. In 1946 werd de radiaalband uitgevonden door Michelin. Deze band dankt zijn naam aan de radiaal (haaks) geplaatste koordlagen ten opzichte van de rijrichting. De Citroën 2CV – die in 1948 op de markt kwam – had als een van de eerste auto’s een radiaalband.
Tubeless tyre
In 1955 verscheen de zogeheten ‘tubeless tyre’, een band waarin geen binnenband aanwezig is. Dat werd de nieuwe standaard voor auto’s. De voordelen: ze waren eenvoudiger te monteren, boden meer grip en waren aanzienlijk veiliger. Ook de kans op een klapband was kleiner. Het bedrijf B. F. Goodrich bracht in 1955 als eerste een tubeless band op de markt.
Jaren ontwikkelingswerk
Sindsdien is de ontwikkeling van de autoband niet meer te stoppen. Er zit jaren ontwikkelingswerk in, vandaar dat een moderne autoband in geen enkel opzicht te vergelijken is met een band uit 1955. De samenstellingen zijn anders, de gripniveaus aanzienlijk hoger en bovendien maken moderne productieprocessen het mogelijk om banden in diverse soorten en maten te produceren. De prijzen variëren enorm, want je hebt budgetbanden tot heuse high-performance banden.
Diverse autobanden verkrijgbaar
Autobandenmerken zijn er ook in overvloed. Tijdens de ontwikkeling van autobanden wordt bovendien gekeken naar het doel, bijvoorbeeld racen op het circuit of terreinrijden in mul zand. Voor elke soort auto is er een autoband verkrijgbaar, kijk bijvoorbeeld maar op https://www.banden-pneus-online.nl. Er zijn ook speciale labels in het leven geroepen om de eigenschappen van banden met elkaar te kunnen vergelijken, zodat je precies weet welke band het beste bij je rijstijl en auto past.
Nog geen reacties