Wetenschapsjournalist: ‘Risico is groot dat elektrische auto op een mislukking uitdraait’
In zijn bijdrage (zie hieronder) zet hij de nadelen van een elektrische auto af tegen de voordelen van brandstofceltechniek. Dus: “Het lijkt erop dat het gebruik van waterstof als brandstof door de publieke opinie niet geliefd is op dit moment,’ stelde de Deutsche Wasserstoff- und Brennstoffzellen-Verband … Het is dan ook de vraag of maatschappelijke organisaties, zoals milieugroeperingen of overheden, zich niet meer zouden moeten inspannen om de brandstofcelauto hoger op de politieke agenda te krijgen…”
Vliegt de elektrische auto uit de bocht?
By Rijkert Knoppers on 06/09/2010
De schone auto van de toekomst is een hybride! Maar dan niet zo’n goedbedoeld geval als de zuinige hybride Toyota Prius, die dankzij de aanwezige benzinemotor toch nog altijd 89 gram per kilometer aan CO2 uitstoot, nee, over een jaar of twintig rijden we allemaal in een hybride auto met zero emissions! Een elektrisch aangedreven auto, met twee elkaar aanvullende energiesystemen: een op waterstof gestookte brandstofcel, die garant staat voor een grote actieradius, terwijl de grote aanwezige accu vooral goedkope elektriciteit kan leveren!Elektrische accuauto
Hoe mooi deze hybride oplossing er op papier ook uit mag zien, voorlopig staat overal ter wereld vooral de elektrische accuauto op de agenda. Zo reden er eind 2009 in Londen al 1.700 elektrische accuauto’s, binnenkort komen er nog eens 1.000 bij. Om deze van stroom te kunnen voorzien krijgt de Engelse hoofdstad 25.000 oplaadstations. De Franse overheid gaat 50.000 elektrische voertuigen aanschaffen, in ons eigen land heeft Stichting Natuur en Milieu een Actieplan gelanceerd om in 2020 1 miljoen elektrische accuauto’s te laten rijden.
Actieradius beperkt
Deze berichten van de laatste tijd illustreren maar al te goed hoezeer de elektrische accuauto in veel landen in de belangstelling staat. Wat daarbij in het oog springt: het gaat meteen om enorme getallen! Er is geen sprake van voorzichtig uitproberen, het beleid richt zich niet op kleine proefprojecten, en over de vraag of de markt rijp is voor de elektrische auto lijkt niemand zich druk te maken. Nee, iedereen gààt ervoor! Dit is des te opvallender omdat de elektro-auto in bepaalde opzichten nu ook weer niet zò aantrekkelijk is. Met een actieradius, die bij de meeste auto’s meestal niet hoger uitpakt dan 150 km en een oplaadtijd van 6 en 8 uur blijft de toepassing beperkt tot woon-werkverkeer of gebruik in de stad. Spontaan doortuffen naar een bestemming 200 kilometer verderop vraagt om veel improvisatievermogen en geduld.
Brandstofcelauto
Hoe staat het intussen met de elektrische auto van de kleine getallen, de brandstofcelauto? Neem de Honda FCX Clarity, waarbij FC duidt op fuel cell. Daarvan zijn er sinds de lancering in 2008 slechts enkele tientallen exemplaren geproduceerd. Ook de benodigde infrastructuur laat zien dat de ontwikkeling lang niet zo onstuimig verloopt als de accuauto, wie in Nederland op waterstof wil rijden moet tot oktober wachten, tot in Arnhem het eerste openbare tankstation van ons land open gaat. Wereldwijd staan er nauwelijks meer dan 200 tankstations, aldus www.fuelscells.org, een teken aan de wand!
Snel tanken
Toch zou er veel voor te zeggen zijn om juist de brandstofcelauto een flinke impuls te geven. Dankzij een actieradius van 400 km en de mogelijkheid om ongeveer net zo snel te tanken als een benzineauto doet bijvoorbeeld de Honda Clarity wat prestaties betreft nauwelijks onder voor de gangbare benzineauto. ‘Het lijkt erop dat het gebruik van waterstof als brandstof door de publieke opinie niet geliefd is op dit moment,’ stelde de Deutsche Wasserstoff- und Brennstoffzellen-Verband een paar maanden geleden vast, die daarbij benadrukte dat er geen tegenstelling of competitie is tussen de accuauto en de brandstofcelauto.
Politieke agenda
Het is dan ook de vraag of maatschappelijke organisaties, zoals milieugroeperingen of overheden, zich niet meer zouden moeten inspannen om de brandstofcelauto hoger op de politieke agenda te krijgen. Want zoals de ontwikkeling nu gaat is het risico groot dat de accuauto vanwege de matige prestaties op een mislukking zal uitdraaien. Of het zou kunnen dat veel mensen de elektro-auto als tweede of derde auto aanschaffen, waarbij ze een gewone benzineauto voor het zware werk blijven gebruiken. Daar schiet het milieu niet veel mee op!
H2Moves project
Of de brandstofcelauto het wèl zal maken? Dat kunnen we binnenkort te weten komen als de eerste resultaten naar buiten komen van het H2Moves project, dat onlangs in Oslo van start is gegaan. In totaal 17 brandstofcelauto’s gaan hier rondrijden, 10 Mercedes-Benz brandstofcelauto’s, 2 Alfa Romeo brandstofcelauto’s en 5 elektrische accuauto’s van H2Logic met aanvullende elektriciteitsopwekking door een brandstofcel aan boord. De laatste auto’s zijn misschien het meest veelbelovend, want die verenigen zoals gezegd de voordelen van twee technieken, een grote actieradius en overal goedkope ‘brandstof’ onder handbereik! Als dit de auto’s van de toekomst zijn, zal vooral de brandstofcelauto meer aandacht moeten krijgen!
Nog geen reacties