Waarom gaat een batterij in een elektrische auto langer mee dan in je telefoon?
Waarom je niet iedere twee jaar een nieuwe elektrische auto hoeft te kopen
Koop jij iedere twee jaar een nieuwe telefoon? Een slechte batterij is hier vaak de reden voor. Een nieuwe telefoon houdt het met gemak een dag vol. Maar twee jaar later begin je rond de lunch al gespannen rond te vragen of iemand een oplaadkabeltje bij zich heeft. In elektrische auto’s zitten dezelfde lithium-ion batterijen als in een telefoon of laptop. Moet je na twee jaar dan ook een nieuwe elektrische auto kopen?
Waarom gebruiken we lithium-ion batterijen?
Lithium-ion batterijen zijn zeer geschikt voor onze draagbare elektrische apparatuur. Ze zijn redelijk licht en kunnen veel energie opslaan. Je kan de hele dag je smartphone gebruiken, terwijl er maar een kleine platte batterij in zit die gemiddeld maar zo’n 40 gram weegt.
Opkomst lithium-ion batterij
Draagbare elektrische apparatuur, en voornamelijk de smartphone, is dan ook de voornaamste reden voor het bestaan van de moderne elektrische auto. Door de opkomst van de GSM en smartphone begin deze eeuw ontstond er een grote vraag naar compacte batterijen die veel stroom konden opslaan. Lithium-ion batterijen werden zo binnen korte tijd door veel onderzoek en ontwikkeling een stuk beter.
Lees ook:JE BETAALT IN 2020 MINDER RECYCLINGBIJDRAGE VOOR PERSONENAUTO’S
Batterijen in elektrische auto’s
Enkele handige jongens, zoals Tesla CEO Elon Musk, vroegen zich rond de eeuwwisseling af waarom nog niemand deze krachtige batterijen had samengevoegd en in een auto had geplaatst. Een simpele berekening achterop een bierviltje toonde aan dat een auto met die hoeveelheid energie een prima actieradius zou moeten hebben. Zo gezegd, zo gedaan. De eerste echte elektrische auto met lithium-ion batterijen is de Tesla Roadster uit 2008. Deze open sportauto heeft een theoretische actieradius van 393 kilometer.
Welke vormen van batterijen zijn er?
Elektrische auto’s maken dus net als telefoons en laptops gebruik van lithium-ion batterijen. Maar dan met heel veel tegelijk en in verschillende vormen en maten. In een accupakket zitten vaak duizenden batterijcellen. Dit hele pakket noemen we vaak de batterij of accu.
Lees ook:DIT ZIJN TOT NU TOE DE POPULAIRSTE OCCASIONS VAN 2019
Verschillende vormen
Niet iedere automaker gebruikt dezelfde batterijen. De vormen verschillen ook vaak. Autofabrikanten maken gebruik van batterijen in cilindervorm (denk AA-batterij) of platte rechthoekige batterijen, ook wel pouch cell (buidel/zak-cell) genoemd.
Waarom gaan batterijen snel achteruit
Batterijen in een telefoon, laptop en elektrische auto zijn in de basis dus hetzelfde. Maar waarom gaan ze in je telefoon zo snel achteruit en in een elektrische auto niet? Een telefoon is compact en er is weinig ruimte voor een batterij. De volledige 100% van de batterij wordt ingezet om de telefoon zo lang mogelijk van energie te voorzien. Wanneer je telefoon 100% aangeeft is hij echt helemaal vol. Wanneer hij 0% aangeeft, is hij ook echt leeg en valt hij uit. Klinkt allemaal vrij logisch, toch? Maar dit is niet het geval bij elektrische auto’s.
Lees ook: ELEKTRISCHE AUTO’S VAN TOEN: HOE HET BEGON
Je telefoon van 0% naar 100% opladen is namelijk een zware onderneming voor een batterij. Zo’n laadcyclus kan ongeveer 500 keer worden uitgevoerd voordat serieuze degradatie inzet.
Een batterij die slechter presteert is niet zo’n groot probleem bij een smartphone. Telefoonfabrikanten verkopen namelijk graag weer een nieuwe telefoon met een ‘verse’ batterij aan je. Iedere twee jaar een nieuwe elektrische auto aanschaffen gaat echter voor veel mensen een stapje te ver, laat staan dat het goed is voor het milieu.
Batterij in een elektrische auto
Een batterij in een elektrische auto ondergaat een heel ander leven. De batterij van een elektrische auto is eigenlijk nooit helemaal leeg of vol. Dat is namelijk beide niet goed voor een batterij. Er wordt daarom expres een stukje batterij vrijgehouden.
Een batterij die echt volledig leeg is kan niet meer opladen. De auto geeft daarom al eerder aan dat er geen actieradius meer is. Als de auto 0% aangeeft zit er eigenlijk nog wat stroom in de batterij.
Je kan een batterij ook niet 100% opladen. De auto geeft wellicht 100% aan, maar in werkelijkheid is het eerder 90% van de volledige batterij. Een 100% opgeladen batterij voelt zich namelijk ‘gestrest’, en dat is slecht voor de batterij.
Om deze reden lees je vaak dat een bepaalde hoeveelheid van het batterijenpakket bruikbaar is. Bijvoorbeeld 90 kWh van een 100 kWh-batterijenpakket. 10 kWh van het pakket wordt dan als buffer ingezet. Zo is de batterij nooit helemaal leeg of vol.
Temperatuur van een batterij
In tegenstelling tot je telefoon, heeft een elektrische auto een systeem die de temperatuur van de batterij meet en bijstuurt wanneer nodig. Een batterij voelt zich namelijk het meest prettig bij kamertemperatuur.
Lees ook: IAA 2019: DE COMPACTE ELEKTRISCHE AUTO IS NIET MEER TE STUITEN
Elektrische auto in de winter
Lage winterse temperaturen zijn niet schadelijk voor een batterij. Het zorgt wel voor verminderde prestaties. Je komt daarom minder ver. De batterij kan minder energie leveren bij koude temperaturen. Veel elektrische auto’s warmen daarom automatisch het accupakket op bij lage temperaturen. Zo kan de batterij weer optimaal presteren. Maar ook dit kost natuurlijk energie.
Elektrische auto in de zomer
Een te hoge temperatuur kan echt schadelijk zijn voor batterijen. Om dit te voorkomen zit er vaak een complex koelsysteem in het accupakket verwerkt. Meestal zijn dit kanalen die door het pakket langs de batterijcellen lopen waar koelvloeistof doorheen wordt gepompt. De batterijen kunnen zo hun hitte kwijt wanneer ze hard aan de bak moeten.
Krijg je garantie op het accupakket?
Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de batterij van een elektrische auto een stuk langer mee gaat dan die in je telefoon. De autofabrikanten zijn zo verzekerd van hun zaak, dat ze vaak forse garanties bieden. Elektrische-automakers bieden vaak een garantieperiode van 8-10 jaar of 150.000-200.000 kilometer op het accupakket. De meeste eigenaren zullen die kilometerstand niet eens halen met hun auto.
Accu’s van oude E-autos worden voor andere dingen gebruikt. Ze krijgen een tweede leven en worden dus niet meteen verschrot.
Accu is het duurste onderdeel van de auto
Wellicht komen er bedrijven die zich specialiseren in de revisie van autoaccu’s
Goede uitleg over de levensduur van het accupakket!
Wat nu niet belicht is, is de restwaarde van een 10 jr oude e-auto.
Ik heb nu een 10jr oude Volvo met net geen 200000km. Die haalt het dubbele nog wel. Ik verkoop hem dan ook niet. Een indicatie van de restwaarde (dealer) is nu €15.000,-.
Stel dit is een e-auto. Die zit dan aan het einde van de garandeerde acculevensduur. Niemand weet hoelang de accu nog mee gaat. Een nieuwe accu kost ong. €10.000,-. Dat is een behoorlijk risico voor de koper van deze auto en dat vind je in de prijs terug. Ik ben bang dat 10jr oude e-auto‚s gewoon verschrot worden. Dit is puur verlies voor moeder aarde waar het allemaal om te doen is om die te redden.