Volvo ontwikkelt range extender-techniek voor elektrische C30 en V60
Derek Crabb
Volvo krijgt 1,2 miljoen euro van het Zweedse energie agentschap voor het testtraject en steun van de Europese Unie. Volgens Volvo-topman Derek Crabb is range extender-techniek essentieel voor de acceptatie van elektrische auto’s. “Het testtraject is een uitgesproken kans voor Volvo om meer nadruk te leggen op de ontwikkeling van elektrische aandrijving. De hedendaagse elektrische auto’s kampen met een geringe actieradius omdat de opslagcapaciteit van lithiumion-accu’s beperkt is. Met de techniek die wij ontwikkelen kunnen we dankzij een compacte benzinemotor de actieradius met zo’n 1.000 kilometer opschroeven en de gemiddelde CO2-uitstoot beperken tot minder dan 50 gram/km.”
Series-connected Range Extender
Het eerste range extender-concept betreft de zogenoemde ‘series-connected Range Extender’ en is voor de elektrische C30 ontwikkeld. De driecilinder benzinemotor van 45 kW is in dit concept onder de vloer van de kofferbak geplaatst samen met een brandstoftank van 45-liter. De motor, die ook geschikt is voor bio-ethanol (E85), is gekoppeld aan een generator die een vermogen van 40 kW produceert. Deze stroom gaat direct naar de 82 kW sterke elektromotor die aan de voorwielen van de auto is gekoppeld. De bestuurder kan het systeem ook benutten om het accupakket op te laden. Volledig opgeladen realiseert deze C30 een elektrische actieradius van 110 kilometer en met een volle tank brandstof rijdt de elektrische auto nog eens 1.000 kilometer verder.
Parallel-connected Range Extender
Het tweede concept dat Volvo in de praktijk wil uitproberen is de zogenoemde ‘parallel-connected Range Extender’ en is ook voor de elektrische C30 ontwikkeld. Volvo voorziet deze C30 van een iets krachtigere driecilinder met turbo-techniek die 140 kW vermogen produceert en een brandstoftank van 40 liter. Ook deze motor lust E85 en is onder de laadvloer van het bagageruim gemonteerd. De Volvo-ingenieurs hebben de motor gekoppeld aan de achterwielen via een automatische zesversnellingsbak. De bestuurder kan ook de 40 kW generator inschakelen om met de benzinemotor het accupakket op te laden. Volledig opgeladen realiseert deze C30 een elektrische actieradius van 75 kilometer en met een volle tank brandstof bedraagt het totale bereik 1.075 kilometer.
Volvo V60 parallel-connected Range Extender
Tot slot is er het ‘Volvo V60 parallel-connected Range Extender’-concept (zie foto). In dit geval is de range extender onder de motorkap bij de (80 kW) elektromotor van de plug-in hybride V60 geplaatst. De 140 kW sterke driecilinder turbomotor, die ook geschikt is voor E85, drijft in eerste instantie de voorwielen aan via een automatische transmissie met twee verzetten. De motor is tevens gekoppeld aan 40 kW sterke generator die tijdens het rijden dr lithiumion-accu onder de kofferruimte oplaad. Volledig opgeladen kan de plug-in hybride 50 kilometer elektrisch rijden. Met een volle tank brandstof rijd de auto nog zo’n 1.000 kilometer verder.
Nog geen reacties