Volkswagen XL1 is een rijdend innovatiecentrum
Als je binnenkort een vreemde rode auto ziet rijden, met een zeer gestroomlijnd uiterlijk en een Volkswagen-logo, dan is het de bijzondere XL1. Het eerste exemplaar op Nederlands kenteken is een feit. De XL1 is het meest innovatieve model dat Volkswagen ooit bouwde. Hij verbruikt 1 op 111 en is daarmee de zuinigste productie-auto ter wereld.
De typegoedkeuring voor de Volkswagen XL1 vereiste een speciale permissie van de RDW. In plaats van conventionele buitenspiegels heeft de XL1 als eerste auto in Nederlandse zogenoemde e-Mirrors, ofwel camera’s die het gebied achter de auto zichtbaar maken op twee beeldschermen.
Rijdend innovatiecentrum
Aan zo’n beetje elk onderdeel van de tweezits Volkswagen XL1 zit een verhaal van vernieuwing. De speciale e-Mirrors dragen bijvoorbeeld bij aan de extreem gunstige luchtweerstand, met een Cw-waarde van 0,189 de laagste ter wereld. Ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht (totaal 795 kg) zijn veel structuur- en carrosseriedelen van koolstofvezel, de zijruiten van polycarbonaat en de versnellingsbak van magnesium.
200 km/u
De plug-in hybride-aandrijflijn van de Volkswagen XL1 bestaat uit een tweecilinder TDI-dieselmotor (35 kW/48 pk) en een elektromotor (20 kW/27 pk). De XL1 heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/u, maar de aerodynamica is zo efficiënt dat een topsnelheid van 200 km/u mogelijk zou zijn met de dieselmotor, zónder hulp van de e-motor. Volkswagen benadrukt dat de XL1 voor het aanhouden van een constante snelheid van 100 km/u slechts 8,4 pk vermogen nodig heeft. Dat komt ook tot uiting in het officieel vastgestelde verbruik van 1 op 111.
Wereldwijd zijn 150 van de 200 voor beschikbare XL1’s verkocht. Chassisnummer 200, de laatste uit de serie, gaat naar zijn bedenker: Volkswagen-topman Ferdinand Piëch.
Nog geen reacties