Volkswagen Twin Up! rijdt 1 op 90,9
Volkswagen heeft een bijzondere versie van de Up! ontwikkeld. De zogeheten Twin Up! is een plug-in dieselhybride met een brandstofverbruik van slechts 1,1 l/100 km. De Volkswagen Twin Up! is een studiemodel dat aantoont hoe exclusieve, geavanceerde technologie geschikt kan worden gemaakt voor grootschalige productie.
De Volkswagen Twin Up! maakt gebruik van dezelfde aandrijftechniek als de bijzondere en futuristische Volkswagen XL1. De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een 0,8-liter tweecilinder TDI-dieselmotor, een elektromotor en een DSG-automaat met dubbele koppeling.
Het gecombineerde vermogen bedraagt 55 kW (75 pk) en de trekkracht is 215 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een 8,6 kWh lithium-ion accu. Er is ook een dieseltank van 33 liter.
Met de accu’s volledig opgeladen rijdt de Twin Up! maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch. De topsnelheid is dan begrensd op 125 km/u. Als de elektromotor en de TDI-dieselmotor samenwerken, dan haalt de auto een topsnelheid van 140 km/u. Volgens de officiële testcyclus verbruikt de Volkswagen Twin Up! gemiddeld 1,1 l/100 km (1 op 90,9) met een CO2-uitstoot van 27 g/km.
Volkswagen is erin geslaagd de motor, elektromotor en versnellingsbak van de XL1 toe te passen met minimale aanpassingen aan de Up! De Twin Up! is een studiemodel. Het is niet bekend of en wanneer hij in productie gaat. De XL1 wordt wel in zeer beperkte oplage gemaakt. Die kost echter 111.000 euro. Het is te hopen dat de Up! met dezelfde techniek een wat vriendelijker prijskaartje krijgt.
Nog geen reacties