Volkswagen test plug-in hybride XL1 voor productie
Lage luchtweerstand
Om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden is de XL1 bijzonder gestroomlijnd vormgegeven en heeft Volkswagen geen zijspiegels gemonteerd op de auto. Twee in de voorschermen weggewerkte camera’s hebben de functie van de zijspiegels overgenomen en presenteren wat er achter de auto gebeurt op een LCD-scherm in het dashboard. Dankzij deze aanpassing bedraagt de CW-waarde slechts 0.186. Opvallend is dat de afgebeelde XL1 de kappen mist die de achterwielen horen te bedekken en de luchtweerstand verlagen.
Futuristisch
Ook is het opvallend dat Volkswagen een kijkje gunt in de auto. Zodra de Gullwing-deuren geopend zijn valt direct het dashboard op waarin een bijzonder uitgebreid instrumentenpaneel en een flink LCD-scherm pronken. De stoelconfiguratie is echter niet zoals we dat gewend zijn in personenauto’s en het is nog onduidelijk of Volksagen dit ook in de productieversie van de auto zal doorvoeren.
De aandrijving
In het motorruim dat in de achterzijde van de auto is gecreëerd is een opvallend grote koelvin te zien die de tweecilinder dieselmotor moet afkoelen. Deze krachtbron krijgt ondersteuning van een 27 kW elektromotor en is gekoppeld aan een zeventraps automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Zoals we eerder meldde, is de XL1 voorzien van een oplaadbaar lithium-ion-accupakket en is de auto is staat om korte afstanden volledig elektrisch te overbruggen. Al deze innovaties moeten zorgen voor het verbluffend lage brandstofverbruik van 1 l/100 km en de praktijktest dragen volgens Volkswagen bij om dit verbruik ook in de praktijk te realiseren.
Nog geen reacties