Volkswagen: “Solid State-batterijen hebben onze aandacht”
Interview met Marco Phillipi, Corporate Director, Strategy Group Procurement
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Volkswagen Groep zet momenteel vol in op lithium-ion batterijen voor al zijn huidige elektrische modellen. Ook de toekomstige ID-modelfamilie krijgt deze batterijen. Toch werkt Volkswagen achter de schermen ook al aan Solid State-batterijen. Dat bevestigt Marco Phillipi, Corporate Director Strategy Group Procurement, in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl.
Nog geen besluiten genomen
“We werken al aan solid state-batterijen, maar over die technologie zijn nog geen besluiten genomen. Voorlopig houden we daarom vast aan lithium-ion batterijen”, aldus Phillipi.
Betere energiedichtheid
Hij voegt eraan toe dat solid state-batterijen aanzienlijk beter zijn dan lithium-ion-batterijen. “Solid state-batterijen hebben een betere energiedichtheid en zijn veel lichter dan lithium-ion-batterijen. Het is een veelbelovende technologie, maar voorlopig is het nog niet klaar voor productie, vandaar dat we nu verder gaan met lithium-ion. Volkswagen werkt samen met technologiepartner Quantumscape aan de solid state-technologie.”
Genoeg grondstoffen?
Ook interessant is de kwestie of er wel genoeg grondstoffen zijn op Aarde voor al die miljoenen accupakketten die de komende jaren worden gemaakt. Phillipi: “Lithium is niet het probleem qua voorraad. Daarvan is genoeg te vinden op Aarde. Cobalt is een wat zeldzamere grondstof. De vraag voor ons is in welke mijnen we moeten investeren. Moeten we een mijn kopen? Met welke partijen werken we samen? Die vragen houden ons bezig. Vooral met het uitzoeken van partners zijn we zeer streng.”
Kinderarbeid
Volkswagen moet wel streng zijn, want het winnen van grondstoffen voor accupakketten is niet altijd rooskleurige business. “In Congo, waar 80 procent van al het cobalt op Aarde voorkomt, zijn we extra streng. Vooral omdat er in Congo sprake is van kinderarbeid. We zien er erg op toe dat dat soort zaken niet bij ons aan de orde zijn. We doen er ook alles aan om die zaken te voorkomen, maar toch is een keiharde garantie niet te geven, omdat soms te herkomst van cobalt niet te achterhalen valt. Wij pleiten voor een classificeringssysteem vergelijkbaar met dat van goud. Het is belangrijk dat er voor cobalt een standaard komt.”
Extra scherp
Een ding benadrukt Phillipi graag nogmaals. “Geen kinderarbeid, streng toezicht op mijnveiligheid en gecertificeerd cobalt daar zijn we extra scherp op”, aldus de topman.
Nat versus droog
Lithium-ion batterijen zijn batterijen van het natte soort, omdat het elektrolyt in de batterij een vloeistof is. Met een vast elektrolyt – gebruikt in solid state-batterijen – is een veel hogere energiecapaciteit te behalen, terwijl de batterij qua formaat gelijk blijft aan de batterijen van nu. Vandaar dat solid state-batterijen interessant zijn voor gebruik in auto’s.
Nog geen reacties