Volkswagen produceert laatste auto met verbrandingsmotor in Zwickau
Vanaf 2021: zes elektrische modellen van Volkswagen, Audi en SEAT uit Zwickau
De laatste auto met verbrandingsmotor is op vrijdag 26 juni van de productielijn in de Volkswagen-fabriek in het Duitse Zwickau gerold. Daarmee komt in de fabriek een einde aan het tijdperk ‘verbrandingsmotoren’. Vanaf nu vormt de fabriek de geboortegrond van alleen nog volledig elektrische auto’s.
Meerdere merken
De productiefaciliteit in Zwickau concentreert zich in het vervolg uitsluitend op de bouw van volledig elektrische auto’s. Dat kunnen Volkswagens zijn, maar ook modellen van zustermerken Audi en SEAT.
Kosten
Zwickau is de eerste fabriek van Volkswagen die wordt ingericht voor de bouw van uitsluitend elektrische auto’s. De fabriek krijgt een maximum capaciteit van 330.000 auto’s per jaar. Uiteindelijk zullen er zes verschillende modellen in Zwickau van de band rollen. De transformatie van de fabriek kost 1,2 miljard euro.
Aanpassingen
In november 2019 is de serieproductie van de ID.3 1st Edition in Zwickau van start gegaan en deze zomer volgt de ID.4. Inmiddels is de conversie van Hal 6 in de fabriek in volle gang. Naast de Volkswagen ID.4 zal ook een elektrische SUV van Audi in Zwickau worden gebouwd.
Meer fabrieken
Naast de vestiging in Zwickau heeft Volkswagen nog twee fabrieken in de Duitse deelstaat Saksen. In Chemnitz produceert het concern technische onderdelen. In de Glazen Fabriek in Dresden start eind dit jaar de productie van de nieuwe e-Golf, in 2021 gevolgd door de ID.3. In Zwickau worden ook de carrosserieën van de luxe-SUV’s van Lamborghini en Bentley geproduceerd.
Sinds 1990
Sinds 1990 – toen de fabriek in handen van Volkswagen AG kwam – heeft Volkswagen in Zwickau 6.049.207 auto’s gebouwd, uiteenlopend van de Polo, Golf en Golf Variant tot de Passat Limousine en Passat Variant.
Nog geen reacties