“Volkswagen op weg naar 1 miljoen elektrische auto’s in 2025”
Volkswagen toont slagkracht, interview met topman Thomas Ulbrich
Door Henri Stolwijk . Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
De aanhoudende reeks milieuschandalen ten spijt toont Volkswagen een grote slagkracht in de zoektocht naar vernieuwingen. En vooral een bereidheid om daarin fors te investeren. Thomas Ulbrich, bestuurslid van Volkswagen en verantwoordelijk voor E-Mobility: “In Zwickau realiseert Volkswagen de grootste productiefaciliteit voor elektrische auto’s in Europa, met een jaarcapaciteit van 300.000 exemplaren. Dat vergt een investering van meer dan 1 miljard euro.”
Topje van de ijsberg
Het is in zekere zin slechts het topje van de ijsberg: de komende jaren zal Volkswagen, aldus Ulbrich, in 16 fabrieken wereldwijd 6 miljard euro investeren in de (deel)productie van elektrisch aangedreven auto’s. Fabrieken worden omgebouwd, bestaande productiecapaciteit maakt plaats voor de nieuwe generatie automobielen.
Elektrisch rijden goedkoper
De plannen moeten ertoe leiden dat Volkswagen in 2020 al meer dan 100.000 elektrisch aangedreven auto’s verkoopt en er 150.000 bouwt. In 2025 moet de verkoop zijn gestegen tot 1 miljoen exemplaren, in 2030 zal dat zijn verdubbeld. Zo wordt elektrisch autorijden goedkoper en dus betaalbaar voor de massa.
“In 2025 worden een miljoen elektrische Volkswagens verkocht.”
Kever
Ulrich heeft voor zichzelf een duidelijke missie vastgesteld, gebaseerd op het verleden waarin Volkswagen met de lancering van de Kever en de Golf voor een revolutionaire doorbraak zorgde in autoproductie. “De Golf van de elektrische eeuw moet een Volkswagen zijn.”
27 introducties
Dit zijn geen loze woorden, Ulbrich weet waarover hij praat: binnen de Raad van Bestuur van Volkswagen is hij verantwoordelijk voor E-Mobility. En dat levert hem een volle agenda op, waarin ver vooruit wordt gekeken. “De komende drie jaar staan 27 introducties gepland van elektrische auto’s. Wij maken elektrische auto’s betaalbaar voor iedereen.”
Nieuw modulair platform
Centraal in de plannen van Volkswagen staat de inzet van een nieuw modulair platform, het E-Drive platform MEB. Eind volgend jaar moet de eerste ‘elektrische auto voor het volk’ beschikbaar zijn: de ID. Andere varianten onder het label Volkswagen volgen in hoog tempo, de zustermerken Audi, Seat, Skoda alsmede bedrijfswagens uit dezelfde huizen zullen eveneens elektrische auto’s op basis van dit platform gaan uitbrengen, van een compacte SUV tot een grote sedan en allerlei bedrijfswagens en alles wat daar tussen zit.
“De komende drie jaar lanceert Volkswagen op basis van het MEB-platform 27 varianten van elektrische auto’s.”
Doorbraak
Wat betreft een multifunctioneel gebruik van een schaalbaar platform voor auto’s in allerlei verschijningsvormen is Volkswagen koploper in de wereld. Op basis van het MQB-platform rijden op de wereldbol inmiddels meer dan 55 miljoen binnen het concern gebouwde auto’s rond. De ontwikkeling van dit platform zorgde welbeschouwd voor de doorbraak van de MPV en de SUV.
Druk van overheden
De investeringen zijn natuurlijk ook ingegeven door de druk van overheden om emissies te verlagen, bestrijding van de luchtvervuiling en het tegengaan van de klimaatveranderingen. We spreken dr. Thomas Ulbrich in Berlijn kort nadat een besluit is bekrachtigd dat diesels van voor 2015 in die stad in de ban worden gedaan. De aanhoudende kritiek op diesels heeft al geleid tot een enorme daling van de verkoop, met subsidies voor programma’s om oude diesels van de markt te halen binden fabrikanten en overheden de strijd aan tegen deze – in hun ogen – vervuilende krachtbronnen.
“Volkswagen-topman dr. Thomas Ulbrich voorspelt doorbraak elektrische auto.”
Koers succesvol ingezet
Er zijn nog wel stappen te zetten om de weerstand tegen elektrisch rijden te doorbreken. Dit jaar zullen overigens wereldwijd voor het eerst meer dan 1 miljoen elektrische auto’s (inclusief hybride) worden verkocht. Nieuwe technieken zorgen voor een betere batterij, dus een grotere range: er komen auto’s die ten minste 500 km kunnen rijden op een lading. Die koers is duidelijk en succesvol ingezet, aldus Ulbrich.
Laadstructuur
Een ander praktisch probleem is natuurlijk de laadstructuur. Op dat gebied ziet de Duitse topman een taak voor overheden, die de infrastructuur van de grond moeten tillen. Subsidies zouden het prijsverschil met conventionele verbrandingsmotoren moeten overbruggen totdat de productieschaal wat meer in evenwicht is. In dat verband gelden onder meer Nederland en Noorwegen als duidelijke voorbeelden. Pas als de prijzen van elektrisch aangedreven auto’s in lijn zijn met vergelijkbare diesels zouden de subsidies en ondersteunende maatregelen gestaakt kunnen worden.
De industrie verandert
Dat de elektrische auto de komende jaren echt doorbreekt is voor Ulrich geen vraag. Wat hij wel beseft: deze ontwikkeling verandert de industrie definitief, met enorme consequenties voor de verdienmodellen. Elektrische auto’s vragen minder onderhoud en nieuwe trends als het delen van voertuigen verandert het bezit. Ulbrich: “We overleven niet als we onze plannen niet realiseren.”
“Topman Thomas Ulbrich: “de Golf van de elektrische eeuw moet een Volkswagen zijn.”
Hij vervolgt: “Ons business model moeten we daarop aanpassen, we zullen nieuwe diensten en services ontwikkelen. Dat doen we onder de noemer Volkswagen We. Dat doen we in samenwerking met onze partners, de dealers, die dus een rol van betekenis blijven spelen.”
Apple
Als voorbeeld gelden de diensten die aanbieders van mobiele telefoons als Apple hebben gekoppeld aan hun devices. Als klant van Volkswagen kun je dus gebruik maken van die diensten, bijvoorbeeld op het gebied van parkeren, laden en delen. Welke diensten dat exact worden is nog volop in ontwikkeling, maar ook op dat vlak wil Volkswagen grote stappen zetten.
Strategie Pon in Nederland
Daarbij kijkt het grote Volkswagen met meer dan een schuin oog naar Nederland. Importeur Pon heeft al enkele jaren geleden een strategie ontwikkeld om door de toevoeging van interessante diensten het eigen verdienmodel te ondersteunen.
“Ook op het gebied van diensten wil Volkswagen grote stappen zetten.”
Mobility as Service
Een van die ontwikkelingen betreft een concept onder de noemer Mobility as Service (MaaS): bedoeld als een zorgeloos en duurzaam alternatief voor het bezit van een auto. Het brengt het beste voor elke reis, of dat nu (huur)auto, openbaar vervoer, taxi, deelfiets of andere vervoersvorm is. MaaS zorgt voor slim vervoer, voor zowel woon-werkverkeer als een weekendje weg. Je betaalt niet meer voor bezit van mobiliteit, maar voor gebruik. Pon is een van de tientallen bedrijven die aan de ontwikkeling meewerken.
Fietsenfabrikant
Als een van de grootste fabrikanten van (elektrische) fietsen in de wereld, met merken als Gazelle, Union en Santa Cruz, wil Pon een rol spelen bij het aan elkaar knopen van de mobiliteitsdiensten. Via een aandeel in Greenwheels claimt de importeur ook een rol bij de groei van het fenomeen deelauto’s. Wat betreft de verkoop van elektrische auto’s zijn de plannen van Pon ook ambitieus: in 2020 moeten in ons land al zo’n 10.000 elektrische Volkswagens worden verkocht. Je zou kunnen zeggen: de elektrische auto is here to stay.
Nog geen reacties