Volkswagen: “In toekomst is meest krachtige Volkswagen een PHEV”
Veel meer PHEV’s van Volkswagen op komst
Volkswagen doet een opvallende uitspraak: “In de toekomst is de meest krachtige Volkswagen een plug-in hybride.” Ook performancemodellen krijgen dus elektrische ondersteuning. Het aanbod plug-in hybrides van Volkswagen neemt in de nabije toekomst overigens sterk toe. Zo staan er onder meer PHEV-varianten van de Arteon en Arteon Shooting Brake op het programma.
Diverse modellen
Eind 2020 poogt Volkswagen in totaal zes plug-in hybrides aan te bieden, te weten de Golf eHybrid, Golf GTE, Passat GTE, Passat Variant GTE, Touareg R PHEV en een PHEV-versie van de Tiguan. Laatstgenoemde gaat in China Tiguan L 430 PHEV heten. In Europa kiest Volkswagen voor een andere naam, mogelijk met eHybrid, en voor de normale wielbasis. Volkswagen komt ook met PHEV-varianten van de Arteon en Arteon Shooting Brake. De Shooting Brake komt vermoedelijk in de eerste helft van 2021 op de markt. Volkswagen positioneert het estatemodel als lifestylecombi.
Goed voor CO2-gemiddelde
Volkswagen ziet de vraag naar plug-ins toenemen en speelt daar met een groter aanbod PHEV’s op in. Al zijn PHEV’s voor de Volkswagen Groep ook bijzonder interessant om de gemiddelde CO2-uitstoot van het concern drastisch te verlagen. Op papier hebben plug-in hybrides een zeer lage CO2-emissie. Als de eindgebruiker het accupakket netjes oplaadt, dan kunnen er grotere afstanden volledig elektrisch worden afgelegd met een plug-in hybride.
MQB en MLB
De platforms van Volkswagen – te weten MQB en MLB – zijn allemaal geschikt voor PHEV-technologie. Om die reden duikt deze technologie in alle segmenten op. Van het C-segment (Golf) tot grotere SUV’s als de Touareg. De plug-in hybride aandrijflijn in de Touareg R levert al 462 pk met maximaal 700 Nm aan koppel. Er zit nog meer rek in. Het MQB-platform wordt gebruikt voor modellen met een overdwars voorin geplaatste motor. Op het MLB-platform wordt de krachtbron in lengterichting geplaatst. Het accupakket van de PHEV ligt in alle gevallen onder de achterbank.
Energiedichtheid
Volkswagen investeert fors in PHEV-technologie en heeft in een periode van 2014 tot 2019 ook al grote stappen gezet. Zo groeide de energiedichtheid van accupakketten bijvoorbeeld met vijftig procent, terwijl de formaat van het accupakket nauwelijks groeide.
EV lukt nog niet erg, dus dan maar de PHEV.
Volkswagen moet snel het gemiddelde verbruik van zijn modellen omlaag brengen anders komen er boetes aan.