Volkswagen I.D. R gaat voor elektrisch Pikes Peak-record
Deelname belangrijk voor ontwikkeling aandrijftechniek
Volkswagen is druk bezig met de voorbereidingen voor de Pikes Peak International Hill Climb op 24 juni aanstaande. Het merk verschijnt aan de start met deze volledig elektrische I.D. R Pikes Peak racewagen, waarmee in een nieuwe recordtijd omhoog moet worden gereden.
Eerste keer elektrisch
Het is voor het eerst dat Volkswagen met een elektrische auto aan een dergelijke race deelneemt. Naar eigen zeggen om te laten zien waartoe het merk met zijn toekomstige technologie in staat is.
De vierwielaangedreven Volkswagen I.D. R Pikes Peak racewagen vervult een ambassadeursrol voor de toekomstige, volledig elektrisch aangedreven I.D.-familie van Volkswagen. Het Duitse merk wil tegen 2025 meer dan twintig volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben. De productie van het eerste model uit de I.D.-familie start naar verwachting eind 2019 in Zwickau, Duitsland.
Deelname aan de bekendste heuvelklim ter wereld met de Volkswagen I.D. R Pikes Peak heeft niet alleen een symbolische betekenis, maar is ook een goede test voor de algemene ontwikkeling van elektrische aandrijving. De nieuwe racewagen wordt 22 april a.s. gepresenteerd. Liefhebbers kunnen de onthulling volgen via de facebookpagina van Volkswagen Motorsport.
LEES OOK: Zie jij je al zitten in deze Volkswagen I.D. Vizzion?
Pikes International Hill Climb
De Pikes International Hill Climb in het Amerikaanse Colorado is een van de zwaarste autoraces ter wereld. Het 19,99 km lange parcours start op 1.440 meter hoogte en eindigt bovenaan de berg op 4.300 meter hoogte. Een loodzware stresstest voor mens en machine.
Het wordt hoe dan ook een lastige opgave voor Volkswagen om een nieuwe recordtijd te noteren in de elektrische klasse. Bekende deelnemers als Nobuhiro “Monster” Tajima en Rhys Millen timmeren al jaren aan de weg met elektrische raceauto’s. De recordtijd staat op naam van Rhys Millen en dateert uit 2016.
Elektrische auto’s maken de laatste jaren wel enorme progressie ten opzichte van conventionele raceauto’s, mede doordat elektromotoren geen hinder ondervinden van de ijle lucht.
Nog geen reacties