Zie jij je al zitten in deze Volkswagen I.D. Vizzion?
Elektrisch studiemodel zonder stuurwiel en pedalen
Volkswagen geeft vol gas met elektrische aandrijving. In 2020 komt meerdere nieuwe EV’s op de markt die deel uitmaken van zogenaamde I.D.-familie. Het topmodel is die reeks is de I.D. Vizzion. Vandaag is een eerste studiemodel onthuld op de autoshow in Genève.
De Volkswagen I.D. Vizzion is volledig autonoom en heeft daarom geen bedieningselementen, zoals een stuur en pedalen. Het binnenste van deze nieuwe premium sedan is een open ruimte die flexibel is in te delen. Volkswagen denkt dat de eerste volledig autonome auto (level 5) in 2025 al op de weg kan rijden.
Microsoft HoloLens bril
Inzittenden kunnen met de auto communiceren via stemcommando’s, handgebaren en via de Microsoft HoloLens, een bril die een toegevoegde realiteit (augmented reality) over de omgeving projecteert. De I.D. Vizzion is als het ware een virtuele gastheer voor zijn passagiers. Hij kent hun voorkeuren en kan dankzij de toepassing van kunstmatige intelligentie leren en empathisch reageren.
Actieradius tot 665 kilometer
De I.D. Vizzion is 5,163 meter lang, 1,947 meter breed, 1,506 meter hoog en heeft een wielbasis van 3,100 meter. Zijn bagageruimte is 565 liter groot. De I.D. Vizzion wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen 225 kW leveren (75 kW voor, 150 kW achter) en zijn gekoppeld aan een 111 kWh batterij.
Daarmee moet hij in staat zijn tot een actieradius van tot wel 665 kilometer. De Volkswagen trekt van stilstand naar 100 km/u op in 6,3 seconden. Hij heeft een afgeregelde topsnelheid van 180 km/u.
Projectie van zebrapad
De I.D. Vizzion maakt gebruik van gezichtsherkenning om te voorkomen dat iemand anders er met de auto vandoor gaat. De HD Matrix-koplampen kunnen onder andere een zebrapad op de weg projecteren om voetgangers te laten weten dat ze over kunnen steken.
Interieur als een lounge
Het interieur is een lounge die verregaand te personaliseren is. Zo is het mogelijk om de ramen elektrisch te verduisteren (een proces dat slechts 200 milliseconden duurt) en zorgt Active Noise Cancellation ervoor dat er geen hinderlijke geluiden in de cabine doordringen.
Ook gebruikt de I.D. Vizzion sensoren en de HoloLens-bril om de lichamelijke gesteldheid van inzittenden te controleren. Op basis daarvan kan hij onder meer de airco instellen.
Nog geen reacties