Volkswagen ID.R zet elektrisch ronderecord op Nürburgring
40 seconden sneller dan het vorige elektrische record
Volkswagen wil met de futuristische ID.R zoveel mogelijk ronderecords breken. Na de Pikes Peak-heuvelklim en Goodwood was ditmaal de beruchte Nürburgring aan de beurt. De ID.R wist uiteindelijk een rondetijd van 6:05.336 te noteren, maar liefst veertig seconden sneller dan het vorige elektrische record.
Elektrisch offensief
Dat de Volkswagen Group druk bezig is met de ontwikkeling van elektrische auto’s is een publiek geheim. Zowel Audi en Volkswagen als Seat en Skoda storten zich volledig op de ontwikkeling van diverse elektrische modellen. Om Volkswagen op de kaart te zetten als elektrische autofabrikant werd de ID.R ontwikkeld. De raceauto is 5,2 meter lang, 2,3 meter breed en wordt aangedreven door twee 500 kW (680 pk) sterke elektromotoren. Het lithium-ion accupakket van de raceauto is binnen 20 tot 30 minuten op te laden dankzij twee krachtige 90 kWh-laders.
Elk belangrijk ronderecord verbreken
De ID.R is niet alleen een aandachtstrekker, maar ook een rijdend laboratorium. Met het prototype worden diverse technologieën getest die mogelijkerwijs in de toekomst in productie gaan. Verder lijkt het erop dat Volkswagen ID.R een duidelijke missie heeft: elk belangrijk ronderecord verbreken. In minder dan twaalf maanden tijd werden elektrische ronderecords op de Pikes Peak-heuvelklim, Goodwood en nu de Nürburgring verbroken.
Make-over
Voor zijn optreden op het beroemde Duitse circuit kreeg de ID.R een complete make-over. De wilde spoilers van de Pikes Peak-uitvoering maakten plaats voor een gladgestreken uiterlijk, waarbij de focus ligt op topsnelheid in plaats van downforce. Ook het onderstel en de aandrijflijn werden volledig aangepast. Achter het stuur nam de Franse autocoureur Romain Dumas plaats, een ervaren Le Mans-coureur die eerder met de ID.R een nieuw elektrisch record op de Pikes Peak-heuvelklim vestigde.
Lees ook: Eerste ID-model van Volkswagen heet ID.3
De ID.3
De Volkswagen ID.R plaveit de weg voor de ID.3 die eind 2019 in productie gaat. Deze ‘elektrische Golf’ wordt leverbaar met drie verschillende accupakketten. De instapper haalt 330 kilometer, de middelgrote batterij komt 420 kilometer ver en de topversie heeft een actieradius van 550 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Recent werd de reserveringsmodule voor de introductieversie ID.3 1ST edition geopend. Binnen 24 uur na het openen van de module van éénderde van de totale oplage vergeven.
Lees ook: Volkswagen ID.3 1ST nu al gewild
Nog geen reacties