WALKAROUND: de nieuwe Volkswagen ID.5 (2022)
AutoRAI TV: Wat heeft de ID.5 allemaal te bieden?
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De ID-familie van Volkswagen wordt groter en groter. In navolging van de Volkswagen ID.3 en ID.4, presenteert Volkswagen nu zijn eerste SUV met coupéstyling: de Volkswagen ID.5. Feitelijk gaat het hier om een ID.4 met coupédak, of is dat misschien iets te kort door de bocht?
Sportiever design voor Volkswagen ID.5
Zie de Volkswagen ID.5 als een meer sexy alternatief voor de ID.4. Volkswagen positioneert het model qua prijs ook boven de ID.4. Die hogere prijs valt goed te praten door de rijkere uitrusting. Zo heeft de Volkswagen ID.5 standaard en LED-balk die beide koplampen met elkaar verbindt, een sportievere voorbumper, in kleur gespoten sideskirts, zilveren dakomlijsting, een zwart dak, een andere achterbumper en een achterspoiler die mooi in het design is geïntegreerd. Kortom: aardig wat verschillen ten opzichte van de ID.4.
12-inch infotainmentsysteem standaard
In het interieur is er ook meer standaard, denk aan een 12-inch infotainmentsysteem en een 5,3-inch digitaal instrumentencluster. Ook sfeerverlichting met 30 kleuren hoort thuis in de ID.5. Optioneel levert Volkswagen een head-up display met augmented reality. De afwerking van het interieur is in de Volkswagen ID.4 naar een hoger plan getild. Zo is de toplaag van het dashboard van een zachter materiaal gemaakt voor meer luxegevoel. Maar het basisdesign van het interieur is in de ID.5 gewoon helemaal gelijk aan dat van de ID.4.
WALKAROUND Volkswagen ID.5 (2022) – Leuker dan ID.4? – AutoRAI TV
Afmetingen Volkswagen ID.5
Door naar de afmetingen. De Volkswagen ID.5 is 4.599 mm lang, 1.613 mm hoog en 1.852 mm breed. Kies je de sportievere GTX-uitvoering – GTX is het performancelabel van de ID-familie van Volkswagen – dan praat je over een lengte van 4.582 mm en een hoogte van 1.619 mm. De wielbasis en bodemvrijheid is voor alle ID.4’s gelijk: respectievelijk 2.766 mm en 170 mm. Saillant detail is dat de ID.5 op het oog minder praktisch oogt ten opzichte van de ID.4, maar dat de ID.5 toch een grotere bagageruimte heeft. Dat komt omdat de schouderlijn bij de ID.5 wat hoger is waardoor je 6 liter bagageruimte wint. De ID.5 heeft 549 liter versus 543 liter voor de ID.4. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat in de ID.5 maximaal 1.561 liter opbergruimte.
12 mm minder hoofdruimte
Een concessie moet je wel doen in de ID.5: je levert door het coupédak in aan hoofdruimte. Het gaat om 12 mm. Is dat merkbaar? Als volwassen persoon van 1,85 meter kun je nog altijd goed achterin de ID.5 zitten. Wel moet je iets meer bukken tijdens het instappen, maar echt merkbaar is dat alles niet. Er valt uitstekend mee te leven dus, helemaal als je achterin louter kinderen plaatst.
Standaard met 77 kWh-batterij
Volkswagen levert de ID.4 ook met een 52 kWh-batterijpakket. In de ID.5 is dat niet mogelijk, want Volkswagen levert hem altijd met een 77 kWh-batterij. Hoeveel actieradius heb je dan? De versies Pro en Pro Performance komen 520 kilometer ver op een volle lading stroom (WLTP) en bij de GTX-uitvoering is dat 480 tot 490 kilometer (WLTP).
Volkswagen ID.5 Pro, Pro Performance en GTX
Pro, Pro Performance en GTX, hoe zit dat precies? De Pro en Pro Performance hebben achterwielaandrijving. De Volkswagen ID.5 Pro beschikt over een 174 pk en 310 Nm sterke elektromotor, goed voor een 0-100-tijd van 10,4 seconden. Kies je de Pro Performance, dan krijg je 204 pk en 310 Nm en een 0-100-sprint van 8,4 seconden. De Volkswagen ID.5 GTX heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras (109 pk/162 Nm) en eentje op de achteras (204 pk/310 Nm). Dat maakt samen 299 pk. Sprinten van 0 naar 100 km/u kan in 6,3 seconden. De ID.5 GTX haalt een topsnelheid van 180 km/u, bij de Pro en Pro Performance is dat 160 km/u. De GTX heeft een geremd trekvermogen van 1.400 kilogram, versus 1.200 kilogram voor de modellen met enkel achterwielaandrijving.
Snelladen tot 135 kW
Standaard kan de Volkswagen ID.5 overweg met 135 kW aan laadkracht, daar waar de ID.4 maximaal opgeladen kan worden met 125 kW. Althans, voorlopig. Want is er een software-over-the-air-update in de maak waardoor ook de Volkswagen ID.4 met 135 kW kan opladen. Normaal laden kan met de ID.5 tot 11 kW. Met 135 kW is 30 minuten laden goed voor 390 kilometer extra rijbereik voor de Pro en Pro Performance, bij de ID.5 GTX is dat 320 kilometer. Een primeur voor de ID.5: bidirectionaal laden is mogelijk, zodat de auto ook kan dienen als powerbank om je apparatuur in huis van energie te voorzien. Via software-over-the-air updates wordt de ID.5 in de toekomst alleen maar slimmer en beter.
SSP volgt MEB op
Net als de ID.3 en ID.4 staat ook de nieuwe Volkswagen ID.5 op het modulaire MEB-platform dat Volkswagen speciaal voor elektrisch aangedreven voertuigen heeft ontwikkeld. In de toekomst introduceert Volkswagen Groep het zogeheten Scalable Systems Platform, genaamd SSP. Dit gaat de technische complexiteit aanzienlijk verminderen. SSP is de opvolger van de huidige platformen MQB, MSB, MLB (voor verbrandingsmotoren), plus MEB en PPE (voor vol-elektrische modellen). Dit betekent dat de Volkswagen Groep dus van drie ICE-platformen naar twee BEV-platformen en uiteindelijk één uniforme architectuur gaat voor het gehele productportfolio.
Volkswagen Project Trinity
De Groep is voornemens de productie op het SSP-platform in 2026 te starten. Naar verwachting wordt de Volkswagen Project Trinity – een lage, sportieve sedan die vanaf 2026 in Wolfsburg wordt gebouwd – het eerste model op het SSP-platform. De SSP-auto’s worden volledig elektrisch, volledig digitaal en zeer schaalbaar. Op dit moment is de bouw van meer dan 40 miljoen voertuigen op SSP gepland. Net als het MEB vandaag de dag stelt Volkswagen het SSP beschikbaar aan andere autofabrikanten. Maar dat is voor nu allemaal nog toekomstmuziek. Allereerst verschijnen er nog diverse elektrische modellen op het MEB-platform. Hieronder even een kort overzicht van de planning:
- 2022: productieversie ID.Buzz: een elektrische re-make van de iconische microbus
- 2022: productieversie ID Aero (waarschijnlijk): een sportieve elektrische sedan
- 2023: productieversie ID Space Vizzion: een elektrische stationwagon
- 2023: introductie van ID.3 GTX, performanceversie van ID.3 met naar schatting 245 pk, in lijn met Golf GTI
- 2024/2025: productieversie ID Life, compacte stadsauto met een vanafprijs die ligt tussen de 20.000 en 25.000 euro
ID.3 Cabriolet
Volkswagen heeft ook een ID.Buggy laten zien, maar ziet af van een productieversie. Wel overweegt Volkswagen serieus een ID.3 Cabriolet in productie te nemen. De feedback die Volkswagen ontvangen heeft, was bijzonder positief. En dan ook nog het volgende: rond 2025 heeft Volkswagen in elk relevant segment een elektrisch model. De laatste auto met conventionele verbrandingsmotor rolt tussen 2033 en 2035 van de band.
гѓ—гѓ¬гѓ‰гѓ‹гѓійЂљиІ©гЃЉгЃ™гЃ™г‚Ѓ – г‚ўгѓўг‚シシリン処方 г‚ёг‚№гѓгѓћгѓѓг‚ЇйЊ 500mg еј·гЃ•
dostinex pills – premarin without prescription alesse medication
oral estradiol 2mg – buy generic ginette 35 online anastrozole 1 mg sale
norethindrone 5 mg over the counter – oral lumigan yasmin online order
fosamax for sale online – buy generic fosamax order medroxyprogesterone generic
order progesterone 100mg pills – buy clomiphene 50mg generic buy clomiphene sale
buy generic capecitabine – order naproxen 500mg generic danocrine cheap
brand zyban – buy generic ayurslim for sale order shuddha guggulu generic
crotamiton sale – purchase aczone without prescription purchase aczone online
modafinil price – brand phenergan melatonin 3mg us
order cleocin without prescription – buy cheap cleocin buy indocin 50mg online cheap
losartan brand – oral keflex 250mg order cephalexin 125mg pill
order augmentin 1000mg online cheap – order generic augmentin cheap levothroid
purchase metronidazole generic – cost flagyl 200mg buy cenforce pills for sale
how to get betnovate without a prescription – adapalene sale purchase benoquin online cheap
buy permethrin paypal – buy benzoyl peroxide online cheap order tretinoin generic
buy accutane 10mg pill – cheap isotretinoin 40mg buy generic deltasone 5mg
order deltasone 20mg generic – how to get elimite without a prescription purchase elimite online
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.
trihexyphenidyl online buy – buy diclofenac gel for sale how to buy diclofenac gel
brand cefdinir – clindamycin usa cleocin generic
order mobic 7.5mg for sale – maxalt 10mg brand cheap toradol 10mg
periactin 4mg usa – oral periactin 4mg buy tizanidine sale
buy voveran cheap – imdur medication order nimotop online cheap
where can i buy baclofen – oral piroxicam buy generic piroxicam 20 mg
cheap rumalaya tablets – buy cheap generic shallaki buy endep 10mg generic
purchase mestinon generic – brand pyridostigmine 60 mg order imuran 50mg online
diclofenac 100mg price – buy diclofenac sale buy aspirin online
buy colospa online cheap – etoricoxib pills buy pletal generic
brand celecoxib 100mg – purchase flavoxate without prescription buy indocin 75mg online
order benemid 500 mg without prescription – buy probenecid 500mg buy carbamazepine paypal
order besivance for sale – where to buy sildamax without a prescription order sildamax
purchase neurontin online – order neurontin 600mg online buy generic sulfasalazine online
lasuna pills – how to buy diarex buy himcolin tablets