Revolutie: eerste volledig nieuwe elektrische Volkswagen
Na de Kever en de Golf de belangrijkste Volkswagen?
De eerste volledig nieuwe elektrische auto van Volkswagen is een feit. De 100% elektrische hatchback moet elektrisch rijden naar de massa brengen. Maak kennis met de ID.3.
Nieuw tijdperk
Na een lange teasercampagne is de ID.3 eindelijk hier. Met de wereldpremière van de ID.3 op de IAA van Frankfurt gaat Volkswagen een nieuw tijdperk in. Na de Kever en de Golf moet de ID.3 wederom voor een revolutie in de autowereld zorgen.
Nieuw imago
Volkswagen heeft een vervelende tijd achter de rug. Het merk zorgde eigenhandig ervoor dat sjoemelsoftware in 2015 gekozen werd tot het Van Dale Woord van het Jaar. Volkswagen erkent zijn fouten en is nu klaar voor een nieuwe start. Met de ID.3 zet het merk een flinke stap in de juiste richting. Het merk start niet met een grote dure elektrische SUV, maar komt meteen met een betaalbare EV voor de massa.
Actieradius
Er is keuze uit drie batterij-varianten: 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh. Daarmee krijgt de ID.3 een actieradius van respectievelijk 330, 420 en 550 kilometer (WLTP). Verder zijn er twee motoren leverbaar. De 45 kWh ID.3 krijgt een elektromotor met 110 kW (150 pk). De ‘mid-range’ variant en het topmodel worden voorzien van een elektromotor met 150 kW (204 pk).
Het instapmodel kan laden met 7.2 kW en snelladen met 50 kW. De ‘mid-range’ en ‘long-range’ ID.3 kan laden met 11 kW. Bij een 100 kW snellader laad de 58 kW ID.3 binnen een half uur op naar 290 kilometer actieradius. Snelladen gaat met de ‘long-range’ uitvoering met 125 kW.
Prijzen
Hoeveel de ID.3 gaat kosten in Nederland weten we nog niet. De prijzen in Duitsland zijn echter al wel bekendgemaakt en zullen waarschijnlijk niet veel verschillen. De basis versie (45 kWh – 330 kilometer) gaat minder dan €30.000 euro kosten. Volkswagen trapt af met de 58 kWh ID.3 1ST-uitvoering die minder dan 40.000 euro kost. Van deze variant zijn inmiddels alle 30.000 first edition exemplaren verkocht. Voor het topmodel moet je rond de 50.000 euro neerleggen.
Volkswagen wil 100.000 ID.3’s per jaar gaan produceren. In de zomer van 2020 moeten de eerste op de weg verschijnen.
de eerste vw sinds jaaaaaaren die me wel weet te bekoren.
alleen jammer van dat simplistisch dashbord.
het nintendo syndroom heeft blijkbaar ook bij vw toegeslagen.
geef mij maar de goeie oude(al dan niet digitale) klokken
vergeet niet. VW is VW GROUP. met VW MEB platform, VW ID3, VW up, Skoda citigo, Seat mii, Seat Borne, Porshe Taycan
AUDI e mobilitat,
VW ID3, Cross, Vission, Buzz, Buggi, UP.
en VW Ionity Laadstations.
en VW zonneparken langs snelwegen met VW Ionity Laadstations.
goedkope Elektrische autos, goedkoop onderhoud, goedkope energie.
benzine diesel is te duur. en wordt duurder door natuurschade en gezondheidsschade.