Volkswagen Groep komt met tachtig nieuwe geëlektrificeerde voertuigen
Weten welke? Dit zijn de EV-plannen van Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Volkswagen Group heeft in 2017 uitstekende bedrijfsresultaten gerealiseerd. De omzet was goed, evenals de winst. Dat geeft financiële ruimte om nieuwe modellen te ontwikkelen. E-mobility staat hoog op de agenda binnen de Volkswagen Group. Dit zijn de plannen met merk.
Volkswagen Group
Binnen nu en 2025 introduceert de Volkswagen Groep in totaal tachtig nieuwe geëlektrificeerde voertuigen, waaronder vijftig volledig elektrische modellen en dertig plug-in hybrides. In de volgende jaren loopt het aantal elektrische modellen op tot circa 300. Het ambitieuze toekomstplan heet ‘Roadmap E’ en gaat gepaard met een investering van ruim 20 miljard euro.
Audi
Audi gaat de elektrificatie van zijn modelprogramma verder verbreden. Daarvoor werkt Audi nauw samen met Porsche en Volkswagen. Het resultaat daarvan worden voertuigplatformen die volledig zijn ontwikkeld voor elektrisch rijden. Al in 2025 zal Audi meer dan twintig geëlektrificeerde modellen leveren die samen naar verwachting goed zullen zijn voor een derde van de totale Audi-verkopen. Eind dit jaar volgt de Audi e-tron, het allereerste volledig elektrische productiemodel van het merk. Deze SUV is geschikt voor snelladen tot 150 kW, waarmee hij binnen een half uur weer gereed is voor het verslinden van lange afstanden.
Porsche
Porsche richt zich de komende tien jaar op drie fronten: vernieuwing van verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en volledig elektrische sportwagens. Porsche steekt tot 2022 in totaal zes miljard euro in e-mobility, met de ontwikkeling van de Mission E en elektrische aandrijflijnen voor de bestaande modellijnen. Ook de infrastructuur voor laadstations en smart mobility staan op de agenda. Varianten van de Mission E zijn eveneens onderweg, zoals de in Genève onthulde Mission E Cross Turismo, met een systeemvermogen van ruim 600 pk en een actieradius van meer dan 500 km. Voor 100 kilometer volstaat 4 minuten bijladen.
Skoda
Skoda start in 2020 met de productie van zijn eerste elektrische auto. In 2025 moeten er ten minste vijf volledig elektrisch aangedreven Skoda’s in de showroom staan. De eerste daarvan is een SUV-coupé die gebouwd zal worden in Tsjechië. Het gaat hier om de productieversie van de Skoda Vision E Concept. Skoda heeft al laten weten dat het werkt aan een elektrische aandrijflijn met een vermogen van 220 kW (300 pk) en een actieradius van 500 km.
Volkswagen
Volkswagen investeert tussen 2018 en 2022 wereldwijd 22,8 miljard euro, vooral in elektrische mobiliteit, de ontwikkeling van nieuwe modellen en modulaire platforms. De Volkswagen-fabriek in Zwickau wordt bijvoorbeeld omgebouwd tot een productiefaciliteit voor elektrische auto’s. Dat heeft een prijskaartje van 1 miljard euro. In Zwickau bouwt Volkswagen straks de I.D. Deze elektrische auto komt in 2020 op de markt en is de eerste van een nieuwe generatie elektrische modellen die is gebaseerd op het nieuwe, modulaire MEB-platform.
I.D.-modelfamilie
Het MEB-platform stelt Volkswagen in staat om voor de prijs van een vergelijkbare dieselauto elektrische voertuigen te bouwen met een actieradius tussen de 400 en 600 kilometer, snellaadcapaciteit en heel veel bruikbare binnenruimte. Op dit platform kan Volkswagen vele soorten auto’s bouwen, variërend van compacte auto’s tot grote zevenzitters. Niet verwonderlijk dus dat Volkswagen een complete I.D.-familie aan het presenteren is. Volkswagen komt tussen 2019 en 2022 onder meer met een I.D. (hatchback), I.D. Cross (compacte crossover), I.D. Lounge (premium sedan), I.D. AEROe (sportiever model) en de I.D. Buzz (bus geïnspireerd op T1).
Seat
Seat heeft nog geen concrete plannen aangekondigd voor het introduceren van een elektrische auto, maar profiteert logischerwijs mee van alle ontwikkelen die zich afspelen binnen de Volkswagen Group. Ook staat vast dat het nieuwe performancemerk Cupra van Seat zich ook zal richten op elektrische aandrijving. Cupra heeft bijvoorbeeld al de Cupra e-Racer gepresenteerd: de allereerste elektrische TCR-toerwagenracer ter wereld.
Bentley
Bentley presenteerde op de Autosalon van Genève 2018 de eerste plug-in hybride ooit: de Bentley Bentayga Hybrid. De SUV met stekker vormt het startsein van een toekomst waarin Bentleys ook worden aangedreven door elektromotoren. Er volgens meer PHEV’s van Bentley in de toekomst. Wanneer de eerste volledig elektrische Bentley verschijnt, is nog niet bekend. In 2015 presenteerde Bentley al de EXP-10 Speed 6: een Bentley met een volledig elektrische aandrijflijn. In 2017 kwam daar de Bentley EXP 12 Speed 6e concept bij: een open variant van het studiemodel uit 2015. Bentley CEO Wolfgang Dürheimer heeft eerder al bevestigd dat klanten positief op deze auto’s hebben gereageerd. De EXP-10 Speed 6 en Bentley EXP 12 Speed 6e kunnen probleemloos in productie worden genomen, dus wie weet.
Bugatti
De Bugatti Chiron is allesbehalve elektrisch, want onderhuids schuilt een 1.500 pk sterke W16-benzinemotor met vier turbo’s. Voor de opvolger van de Chiron schakelt Bugatti vrijwel zeker over op deels elektrische aandrijving. Toenmalige Bugatti CEO Wolfgang Dürheimer – nu is dat voormalig Lamborghini-topman Stephan Winkelmann – heeft al aangekondigd dat het waarschijnlijk te vroeg is voor een volledig elektrische hypercar, maar dat een opvolger van de Chiron wel over elektrische aandrijving zal beschikken.Kortom: een of meerdere elektromotoren met een brandstofmotor.
Lamborghini
De eerste elektrische Lamborghini is al een feit. Maken we een grapje? Welnee. In 2017 presenteerde Lamborghini de volledig elektrische Terzo Millennio Concept. De Terzo Millenni (betekent ‘derde millennium’) is voorlopig nog toekomstmuziek, maar Lamborghini werkt wel aan supercars die deels elektrisch worden aangedreven. De echt volledig elektrische Lamborghini is nog ver weg. Maurizio Reggiani, Director Research & Development bij Lamborghini: “Aaccupakketten en supercars gaan niet samen, ook niet in de nabije toekomst. Accu’s zijn veel te zwaar en het kan niet zo zijn dat je na drie circuitrondjes moet stoppen om te laden.”
Ben erg benieuwd joh!