Volkswagen e-Golf (2017) – Autotest
Volkswagen e-Golf: Misschien wel de beste elektrische auto van dit moment
De Volkswagen e-Golf is vernieuwd. Zoals je kunt zien, of eigenlijk juist niet, zit het nieuwe ‘m niet aan de buitenkant. Nee, op wat nieuwe lichtunits na is er voor het oog vrij weinig veranderd.
Volkswagen e-Golf rijbereik
Het nieuwe zit ‘m vooral in een flink verbeterd rijbereik. Op papier komt de Volkswagen e-Golf nu 300 kilometer ver. En in de praktijk? Reken op ongeveer 200 kilometer.
Nieuwe snellaadfunctie voor Volkswagen e-Golf
Naast het verbeterde rijbereik is de nieuwe snellaadfunctie, waarbij je de e-Golf in 3 kwartier tot 80 procent kan opladen, een absolute verbetering. Je staat simpelweg minder lang te wachten bij de paal. Deze twee grote verbeteringen maken de Volkswagen e-Golf op papier in ieder geval een stuk aantrekkelijker.
Hoe rijdt de Volkswagen e-Golf?
Maar hoe rijdt zo’n Volkswagen e-Golf nou? Nou, eigenlijk als een normale Volkswagen Golf. En dat is positief, want de Golf is na al die jaren flink geperfectioneerd. Het is niet voor niets al jaren achter elkaar een van de best verkochte auto’s van Nederland.
Persoonlijk vind ik de Volkswagen e-Golf zelfs nog fijner rijden. Waarom? In de eerste plaats is hij een stuk stiller dan de brandstofversie en ten tweede heb je altijd direct de beschikking over de volledige koppel. Heerlijk bij het stoplicht en bij inhalen op de snelweg.
Kanttekeningen Volkswagen e-Golf
Tegenover de pluspunten (nieuwe snellaadfunctie, rijgedrag, afwerking) moeten we ook twee kanttekeningen plaatsen. Dat zijn, zoals bij veel van de elektrische auto’s die nu op de markt zijn: de prijs en de actieradius. De Volkswagen e-Golf is er vanaf 38.790 euro, maar met een beetje geluk vind je op Marktplaats een goedkopere tweedehands Volkswagen.
Moet gezegd: zakelijk komt dat met 4 % bijtelling neer op ongeveer vijf tientjes in de maand.
Ter vergelijking: de nieuwe Opel Ampera-e, die een kleine 41.000 euro kost, komt wel bijna twee keer zo ver. De Nissan LEAF, met een vergelijkbare range, is zelfs 7000 euro goedkoper.
Conclusie Volkswagen e-Golf
Als je de prijs en de actieradius kunt relativeren koop je zeker een hele goede elektrische auto (misschien wel de beste van dit moment), met bijvoorbeeld standaard een 9,2-inch dashboardscherm, toffe gebarenbediening en de nieuwste veiligheidssystemen. Ook de afwerking is dik in orde, iets wat bij concurrenten nog weleens achter blijft. Nee, één ding is zeker: deze Volkswagen e-Golf zal je absoluut niet teleurstellen.
Pluspunten
+ Prima rijgedrag
+ Nieuwe snellaadfunctie
+ Uitstekende afwerking
Minpunten
– Prijs t.o.v. concurrentie
– Actieradius t.o.v. concurrentie
Praktische Actieradius Volkswagen e-Golf
Stad – Winter | 195 km |
Snelweg – Winter | 140 km |
Gecombineerd – Winter | 170 km |
Stad – Zomer | 300 km |
Snelweg – Zomer | 185 km |
Gecombineerd – Zomer | 230 km |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 35.8 kWh |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde – Achter |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 7.2 kW AC |
Laadtijd (0->200 km) | 5u15m |
Laadsnelheid | 38 km/u |
Bron actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl
Nog geen reacties