Volkswagen bouwt 80 testexemplaren van zijn elektrische Golf Blue e-motion
Rudolf Krebs
De elektro-auto’s gaan naar bedrijven, publieke instellingen en consumenten. Onder meer Coca-Cola, Continental, Deutsche Bahn AG and Deutsche Telekom AG zullen ervaring op doen met de elektrische Golf Blue e-motion. Volkswagen-topman Rudolf Krebs ziet deze testvloot als een mijlpaal in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit: “Deze testvloot helpt bij het afronden van de ontwikkeling van de auto. Met de praktijkervaringen kunnen we de techniek van de auto afstemmen op de wensen van de bestuurders.” In 2014 is de auto klaar voor de markt. Volswagen bouwt in eerste instantie een beperkte oplage en wil de auto alleen leveren via een leasecontract.
Plug-in hybride
Volkswagen wil zich niet vastleggen op volledig elektrische aandrijving. Onlangs zei Volkswagen-topman Martin Winterkorn in een interview met het Duitse magazine ´Auto Motor und Sport´ dat het merk van al zijn modellen een versie met plug-in-techniek op de markt wil brengen. “Ik ben ervan overtuigd dat de plug-in hybride-techniek zeker nog de komende 10 jaar de beste alternatieve aandrijfvorm is. Volledig opgeladen kunnen plug-in hybride-auto’s ongeveer 50 tot 60 kilometer rijden. De benzinemotor schakelt in als de auto verder moet rijden waardoor de bestuurder zijn auto niet tussendoor hoeft op te laden. Elektrische auto’s met moderne lithiumion-accu’s kunnen volledig opgeladen zo’n 150 kilometer rijden en dat is wat mij betreft onvoldoende. Ik ben benieuwd in hoeverre we de actieradius van elektrische auto’s kunnen verbeteren met Lithiumlucht-accu’s.”
Nog geen reacties