Volkswagen Bedrijfswagens: ‘ID.Buzz krijgt belangrijke rol’
'De toekomst is elektrisch'
Voor Volkswagen Bedrijfswagen staat de ID.Buzz voor een nieuwe periode in mobiliteit. Hij komt pas in 2022 op de markt en wordt uiteraard leverbaar met een batterij-elektrische aandrijflijn. Denk niet dat het tot 2022 stil blijft met e-mobility bij Volkswagen Bedrijfswagens. Het merk heeft nog veel meer in petto.
Marktleider
Het gaat goed met Volkswagen Bedrijfswagens. In Nederland is het merk marktleider op de bedrijfswagenmarkt. In Nederland heeft Volkswagen een aandeel van 20,5 procent op een totaal van 72.208 bedrijfswagens van januari tot en met november 2019. Mercedes-Benz staat op de tweede plaats met 15,3 procent, gevolgd door Ford (13,5 procent), Renault (11,1 procent) en Peugeot (10 procent).
Elektrificatie
Net als de auto-industrie moet ook de bedrijfswagenmarkt zich aanpassen aan de steeds strengere milieu-eisen. Een dieselmotor is nu heel gewoon en een perfecte oplossing voor de kilometervreter, maar doordat de CO2-emissie omlaag moet, is alleen een dieselmotor in de nabije toekomst niet meer genoeg om CO2-doelen te halen. Wat doe je dan als fabrikant? Juist, je zet in op elektrificatie.
Roadmap-E
Precies dat gaat gebeuren bij Volkswagen Bedrijfswagens. Of beter gezegd: binnen het Volkswagen-concern. Onder de noemer Roadmap-E heeft Volkswagen een strijdplan klaarliggen om te werken naar een CO2-neutrale toekomst. De Volkswagen Group – inclusief alle andere merken – komt in aanloop naar 2028 met meer dan 70 batterij-elektrische modellen op het modulaire MEB-platform. Daarnaast investeert het concern tot 2023 een slordige 30 miljard euro in e-mobility, streeft het bedrijf naar 22 miljoen voertuigverkopen in 20 en pompt Volkswagen Group 1 miljard euro in batterijcelproductie. Daarnaast investeert Volkswagen miljarden in laadinfrastructuur.
CO2-neutraal
Werk aan de winkel dus. Vanaf 2040 moeten alle nieuwe modellen van Volkswagen Group CO2-neutraal zijn, inclusief de bedrijfswagens. Om die ambitie waar te maken, werkt het bedrijf toe naar acht e-mobility fabrieken in 2022, te weten in Chattanooga (USA), Mladá Boleslav (Tsjechië), Emden (Duitsland), Hannover (Duitsland), Zwickau (Duitsland), Dresden (Duitsland), Foshan (China) en Anting (China.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen Transporter T6.1
Er komt veel aan
Er komen ontzettend veel batterij-elektrische auto’s aan. Van Volkswagen (ID.3, ID.Vizzion, ID.Crozz, ID.Buzz), van Skoda (Vision E), van Audi (e-tron Sportback, e-tron GT), van Porsche Mission E Cross Turimso) en dus ook van Volkswagen Bedrijfswagens.
ABT e T6.1
In het tweede kwartaal van 2020 komt Volkswagen Bedrijfswagens bijvoorbeeld met de ABT e T6.1, een batterij-elektrische variant van de populaire Volkswagen Transporter 6.1. Deze elektrische Transporter krijgt een 37,4 kWh accupakket en een 82 kW (112 pk) sterke elektromotor. Deze e-bus is in samenwerking met ABT e-Line ontwikkeld, een dochteronderneming van het bedrijf ABT Sportsline dat zich richt op elektrische mobiliteit. Er is keuze uit twee accupakketten: een 37,4 kWh (208 km range, NEDC) en 74,6 kWh (400 km range, NEDC).
ID.Buzz
In het vierde kwartaal van 2020 maakt de nieuwe generatie Caddy zijn opwachting. In 2022 is het dan tijd voor de ID.Buzz, waarvan ook een ID.Buzz Cargo-versie volgt. “De ID. Buzz kenmerkt een nieuwe periode in mobiliteit”, stelt Volkswagen. Een elektrische Volkswagen-bus bestaat nu al in de vorm van de e-Crafter. Die kost minimaal 56.700 euro, inclusief 8 jaar onderhoud & APK, rijtrainingen en meer. Met Financial Operational Lease kost de e-Crafter je 725 euro per maand. Dochtermerk MAN levert op basis van die e-Crafter de MAN eTGE. Voor de elektrische bedrijfswagen ben je 56.950 euro kwijt.
Nog geen reacties