Verkoop elektrische bestelauto’s in de lift, onbekende merken populairder
Stijging van 180 procent door toename thuisbezorging
Er worden steeds meer bedrijfsauto’s verkocht. Een van de redenen is dat thuisbezorging steeds populairder wordt. Veel van de ondernemers kiezen voor een elektrische bedrijfsauto, helemaal nu er subsidies beschikbaar zijn. In februari 2021 zijn de verkopen van elektrische bestelauto’s met 180 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van VWE Automotive.
Ontwikkelingen
Volgens VWE Automotive zijn er vooral in november en december 2020 veel elektrische bedrijfsauto’s verkocht; zelfs meer dan in de eerste drie kwartalen van 2020 samen. “November was een recordmaand met 376 nieuwe elektrische bedrijfsauto’s. En in december had 1 op de 10 nieuw verkochte bedrijfsauto elektrische aandrijving. In februari lagen verkopen 180% boven de aantallen van februari 2020”, aldus VWE. De verschuiving naar elektrisch vervoer is vooral in grotere steden merkbaar.
Vanwaar die groei?
VWE: “De reden voor de groei ligt voor een belangrijk deel in de toename van thuisbezorging. Doordat winkels gesloten bleven, kocht de consument de afgelopen maanden veel meer online. Daarvoor zijn meer bestelwagens nodig en een aantal bedrijven grijpt dit aan om tegelijkertijd hun vloot te verduurzamen. Er zijn grote partijen elektrische bestelwagens geleverd aan bezorgdiensten als DHL, Picnic en HelloFresh. Daarnaast zijn er ook steeds meer kleinere bedrijven en instellingen die elektrisch gaan rijden. Ruim 10 procent van de elektrische bestelwagens wordt gekocht door bedrijven met een vloot van niet meer dan 10 auto’s.”
Gevestigde orde
Nissan en Renault waren de eerste grote merken die veel elektrische bedrijfsauto’s verkochten. In 2019 voerden deze twee partners de verkopen aan en hadden zij samen meer dan 60 procent van de markt in handen. In 2020 kwam de Mercedes-Benz eVito op markt, en werd direct de meest verkochte elektrische bedrijfsauto. Het veel minder bekende Van Blitterswijk stond in beide jaren op de derde plaats, vooral door de leveringen van de kleine bestelwagens aan Picnic.
Nieuwe namen
In 2021 is er alweer een nieuwe aanbieder die de eerste plaats inneemt: het Chinese SAIC, onder meer met Maxus. Dat behaalt, met twee modellen in de top 10, in de eerste twee maanden van dit jaar een marktaandeel van meer dan 30%. Deze sterke wisselingen en opkomst van nieuwe merken laat ook zien dat het een markt is die nog echt in ontwikkeling is. Veel nieuwe en onbekende merken, zoals ook Goupil, StreetScooter en BD Auto, spelen een rol en het modellenaanbod groeit snel. Zo waren er van de 10 meeste verkochte modellen van nu slechts 4 een jaar geleden al op de markt.
Nog geen reacties