Verkoop elektrische auto’s in 2022: dit viel op
Het nieuwe jaar is begonnen, de verkoopcijfers druppelen binnen en dus is het weer tijd om de balans op te maken. Lees hier de opvallendste feitjes over de verkoop van elektrische auto’s in 2022.
Volgens de officiële cijfers van BOVAG en RAI Vereniging zijn in 2022 in totaal 312.129 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is 3,2% minder dan in 2021 en een absoluut dieptepunt in de historie van de Nederlandse autoverkoop. Voor zover bekend is dit is het laagste aantal sinds eind jaren zestig van de vorige eeuw.
Daarentegen is de verkoop van 100% elektrische auto’s opnieuw gestegen ten opzichte van een jaar eerder. In 2022 werden 73.305 nieuwe elektrische modellen op kenteken gezet, ofwel 23,5% van het totaal. In 2021 werden zo’n 64.000 nieuwe EV’s verkocht. In totaal rijden er nu meer dan 300.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen.
Bestverkochte elektrische auto van Nederland
Met 5.469 verkochte exemplaren in 2022 is de Skoda Enyaq opnieuw de bestverkochte elektrische auto van Nederland. In de overall-lijst van bestverkochte modellen in 2022 neemt de elektrische SUV de negende plaats in. In 2021 was de Enyaq ook de bestverkochte EV van Nederland met 6.621 registraties.
Top 10 bestverkochte elektrische auto’s 2022
1 – Skoda Enyaq – 5.469 stuks
2 – Tesla Model Y – 3.892 stuks
3 – Peugeot e-208 – 3.635 stuks
4 – Kia Niro – 3.447 stuks
5 – Audi Q4 – 3.255 stuks
6 – Kia EV6 – 3.104 stuks
7 – Volkswagen ID.4 – 2.861 stuks
8 – Cupra Born – 2.443 stuks
9 – BMW i4 – 2.411 stuks
10 – Audi e-tron – 2.316 stuks
Voorkeur voor elektrisch
Wat opvalt in de verkoopstatistieken is dat bij veel modellen die leverbaar zijn met keuze uit een elektrische aandrijving of een verbrandingsmotor, de meeste klanten toch kiezen voor de elektrische variant. Zo zijn er van de elektrische BMW iX3 aanzienlijk meer verkocht dan de reguliere BMW X3. Hetzelfde geldt voor de BMW i4 ten opzichte van de BMW 4 Serie Gran Coupé.
Bij Mercedes-Benz zien we hetzelfde beeld. Veel meer klanten kiezen voor de elektrische EQA en EQB in plaats van de GLA- en GLB-klasse met een verbrandingsmotor. Ook de EQS wint het met grote afstand van de S-klasse. Bij Audi zien we dat van de Audi e-tron SUV aanzienlijk meer zijn verkocht dan de Audi Q5, Q7 en Q8 bij elkaar opgeteld.
Volkswagen minder in trek
Wat ook opvalt is de achterstand van de Volkswagen, dat tevens voor het eerst sinds 2005 van de troon is gestoten als bestverkochte automerk van Nederland. Van de Skoda Enyaq zijn bijna twee keer zo veel exemplaren verkocht dan de Volkswagen ID.4, terwijl het in feite dezelfde auto’s zijn. Ook de Cupra Born deed het een stuk beter dan de grotendeels identieke Volkswagen ID.3.
Verkoop Tesla ingestort
Dan de Tesla Model 3, waarvan er in ons land circa 43.000 rondrijden. Het is met afstand de bestverkochte elektrische auto in Nederland. Alleen al in 2019 werden er maar liefst 29.922 stuks verkocht, een ongekend aantal voor één modelvariant. Maar daarna ging het snel bergafwaarts. De Tesla Model 3, die in 2021 nog goed was voor 2.566 registraties, kwam in 2022 niet verder dan 824 verkochte exemplaren.
De Tesla Model Y heeft het jaar van Tesla nog enigszins weten te redden. Het merk verkocht in heel 2022 in totaal 4.855 nieuwe auto’s in Nederland, waarvan 3.892 stuks op het conto komen van de Model Y.
Nieuwkomers
Tot slot zijn er ook een aantal nieuwe EV-merken die we in 2022 hebben mogen verwelkomen. Zo zette het Amerikaanse Lucid Motors voet op Nederlandse bodem met een showroom in Hilversum. Ondanks het stevige prijskaartje van ruim 220.000 zijn toch al acht stuks van de spectaculaire Lucid Air geregistreerd.
Ook het veelbelovende Chinese merk NIO is sinds 2022 officieel te koop in Nederland. In de afgelopen maanden zijn er 54 modellen van NIO op kenteken gezet. Het merk opende in Tilburg zelfs een heus batterijwisselstation waar je met je NIO naar binnenrijdt om je lege batterij in een mum van tijd om te wisselen voor een volle.
Dan hebben we ook nog BYD, het Chinese merk dat we al jaren kennen, maar nu écht potten wil breken in Europa. In 2022 vestigde het ‘nieuwe BYD’ zich officieel in Nederland, met een reeks nieuwe modellen en Louwman Group als dealerorganisatie om de auto’s aan de man te brengen. In een paar maanden tijd zijn al 200 auto’s op kenteken gezet en dat beloven er nog veel meer te worden de komende jaren.
Nog geen reacties