Utah State University: 'Draadloos opladen EV is de toekomst'
Inductie laden
De huidige inductielaad-technieken zijn volgens Utah State University nog ongeschikt om al rijdend EV’s op te laden. Momenteel werkt de Amerikaanse Universiteit aan de optimalisering van een stationair werkend draadloos oplaadstation. In de zomer start een test met een elektrische bus in Salt Lake City. De bus rijdt een traject van 2 kilometer lang en laadt in stilstand enkele minuten draadloos op bij het begin- en eindpunt. Het team van onderzoekers werkt op basis van die techniek verder aan een efficiënter oplaadsysteem dat ook geschikt is voor 20-50 kW laden, in plaats van het huidige vermogen van 5-10 kW. Ook hopen de onderzoekers de nauwkeurigheid van draadloos opladen te verbeteren. Dat is vooral voor het ‘in-motion charging’ van groot belang. Binnen nu en 18 maanden moet er een werkend prototype gereed zijn.
Interoperabel oplaadsysteem
Totdat het prototype van het laadstation gereed is, zijn er volgens Nuhs nog een boel uitdagingen voor het onderzoeksteam: “Als we in de toekomst draadloos willen opladen, zullen we bijvoorbeeld goede afspraken dat de techniek werkt voor alle elektro-auto’s . In de toekomst willen we ook dat elektrische auto’s met een draadloos oplaadsysteem, overal op dezelfde manier kunnen opladen. Zoiets als het gebruik van een verloopstekker, zoals bij de huidige generatie elektrische auto’s nu gebeurt, is bij draadloos opladen bijvoorbeeld niet mogelijk.”
Nog geen reacties