Toyota bZ4X Concept gaat gewoon in productie
BZ staat voor ‘Beyond Zero’, nieuw label voor BEV’s van Toyota
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toyota komt in de komende jaren met een reeks batterij-elektrische voertuigen van Toyota. Die modellen worden onder de noemer bZ (Beyond Zero) op de markt gebracht. Deze Toyota bZ4X is de eerste. De verkoop van de productieversie van de Toyota bZ4X start naar verwachting halverwege 2022.
Beyond Zero
De Toyota bZ4X Concept is het eerste model met de nieuwe aanduiding bZ – ‘beyond Zero’. Toyota wil vóór 2025 vijftien batterij-elektrische modellen introduceren, waaronder zeven Toyota bZ modellen. Deze modellen maken het potentiële klanten mogelijk om probleemloos over te stappen naar een volledig elektrische auto, met alle voordelen van dien.
Wat is de Toyota bZ4X?
De Toyota bZ4X Concept is een middenklasse-SUV met vierwielaandrijving. Toyota ontwikkelde de nieuwe Toyota bZ4X Concept in samenwerking met Subaru. De Toyota bZ4X Concept staat op het nieuwe, modulaire e-TNGA-platform dat Toyota en Subaru speciaal voor elektrische voertuigen hebben ontwikkeld.
Vierwielaandrijving
Elektromotoren op de voor- en achteras zorgen voor vierwielaandrijving. Dit systeem heeft Toyota ontwikkeld in samenwerking met Subaru. De lange wielbasis zorgt voor een opmerkelijk ruim en open interieur. De beenruimte achterin is vergelijkbaar met die van een grote auto in het D-segment.
Geen grille
Een traditionele grille ontbreekt. In plaats daarvan vormen sensoren en verlichtings- en aerodynamische elementen een kenmerkende ‘hamervorm’ – een nieuw herkenningspunt voor de bZ-modellen van Toyota. Een onboard laadsysteem voor zonne-energie verlaagt de milieu-impact van de Toyota bZ4X Concept nog verder. Bovendien vergroot het ook de actieradius.
Steer-by-wire
De Toyota bZ4X Concept wordt leverbaar met de allereerste combinatie (in een massa geproduceerde auto) van een nieuw stuurelement en een steer-by-wire-systeem. Deze technologie geeft de bestuurder meer controle, doordat het systeem bewegingen in de stuurinrichting op slecht wegdek en remkrachten niet doorgeeft. Dit moet zorgen voor een nog nauwkeuriger stuurrespons op basis van de gereden snelheid en de stuurhoek. Door de technologie komt ook het traditionele ronde stuurwiel te vervallen. Daarvoor in de plaats komt een nieuw stuurelement, waarmee de bestuurder zijn handen in een bocht niet meer hoeft te verplaatsen, wat het rijplezier vergroot.
Over bZ
Toyota deelt ‘beyond Zero’ op in vier aspecten. De eerste en belangrijkste daarvan is ‘You and the Environment’. Dat gaat niet alleen om de energie die de auto verbruikt, maar ook om hoe die daarbij kan gebruikmaken van regeneratieve en hernieuwbare energie, zoals zonne-energie.
Het tweede aspect is ‘You and Your Car’. Daarbij maakt een batterij-elektrische auto niet alleen gebruik van een speciaal daarvoor ontwikkeld platform, maar ook van de nieuwste technologieën. De auto biedt uitstekende connectiviteit voor meer veiligheid, gemoedsrust en een leuke rijbeleving.
Het derde aspect, ‘You and Others’, staat voor het creëren van batterij-elektrische auto’s die een ruime en stille omgeving bieden en mensen inspireren om elkaar op te zoeken en samen ervaringen te delen.
Tot slot gaat ‘You and Society’ over de bredere invloed op de samenleving – de wereld een betere plek maken voor iedereen.
Geëlektrificeerde technologieën
Om dit alles te bereiken streeft Toyota naar een breed aanbod aan geëlektrificeerde technologieën, passend bij de eisen van diverse markten, consumenten en voertuigsoorten. Hybride, plug-in hybride, waterstof-elektrisch en batterij-elektrisch. Brandstofceltechnologie kan worden ingezet voor uiteenlopende vormen van transport. Niet alleen voor auto’s, maar ook voor zware vrachtwagens, bussen, treinen en schepen – en voor stationaire en mobiele stroomgeneratoren.
Zeventig modellen
Tegen 2025 wil Toyota wereldwijd meer dan zeventig geëlektrificeerde voertuigen aanbieden, waaronder ten minste vijftien batterij-elektrische modellen. In Europa zal dit zich tegen 2025 vertalen in een aandrijflijnmix van meer dan 70 procent hybride, meer dan 10 procent plug-in hybride en meer dan 10 procent volledig emissievrije modellen, zowel batterij-elektrisch als brandstofcel-elektrisch.
Nog geen reacties