Top 5 bestverkochte elektrische auto’s in 2018
Europese verkoopcijfers eerste halfjaar 2018 vrijgegeven
De verkoop van hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische modellen steeg het eerste halfjaar met 31% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier JATO.
EV-verkoop
In de eerste zes maanden van 2018 werden in 27 Europese markten 450.200 nieuwe personenauto’s met (semi-)elektrische aandrijving geregistreerd. Daarmee nemen de HEV’s, PHEV’s en BEV’s 5,4% van de Europese autoverkoop voor hun rekening. Een jaar geleden was dat nog 4,3%.
In de klasse van de volledig elektrische auto’s is de Nissan LEAF het bestverkochte model in Europa. Met een kleine 17.000 registraties blijft hij de Renault ZOE nipt voor. In segment van de plug-in hybrides is de Mitsubishi Outlander PHEV onveranderd de populairste. Hiervan werden in de eerste zes maanden 9.244 stuks verkocht. De Toyota Yaris Hybrid is bij uitstek de populairste hybride van Europa, met ruim 61.500 verkochte exemplaren.
Overigens werd in z’n totaliteit een recordaantal nieuwe auto’s verkocht in het afgelopen halfjaar, namelijk 8,66 miljoen (+2,7%). Het aandeel diesel daalde met 17% ten opzichte van een jaar geleden, het laagste niveau sinds 2001. De SUV is met een marktaandeel van 33,7% veruit de populairste autosoort in Europa.
Of nog erger, allemaal op waterstof. Daar is nog meer elektriciteit voor nodig. Als we dan nog allemaal van het gas af gaan en massaal warmte pompen nemen, is het leed niet te overzien.
Gelukkig rijd morgen niet iedereen elektrisch en staat waterstof in de kinderschoenen dus is er tijd genoeg om het net uit te breiden.
Beste heer Hofman,
Gemiddelde Nederlander rijdt ongeveer 13.000 km. Dat is 35 km per dag. Een EV gebruikt ongeveer 17 kwh per 100 km. Dat is 6 kwh. Verdeeld over een avond en nacht van 12 uur is dat 0,5 kw per uur. Kortom, valt best mee. En dan ben ik er vanuit gegaan dat er overdag helemaal niet wordt geladen.
Heeft iemand zich wel eens gerealiseerd dat, wanneer nederland 100% EV’s heeft, dat wanneer de EV’s s’nachts allemaal aan de lader staan, wat dan het resultaat is voor onze elektriciteits voorziening? Dit gaat niet goed komen…., echt niet. Arme transformatoren die in de wijk staan en hogerop in het elektrische netwerk.