achtergrondafbeelding

19 reacties

  1. Frans schreef:

    Voor alle negatievelingen. Bill Gates heeft succes met een nieuwe startup die gebruik maakt van spiegels en de zon om temperaturen boven 1000 graden te realiseren. Dit met behulp van Aritificial Intelligence om de spiegels perfect te plaatsen en richten. Voorheen was dit nog nooit gelukt, bij dit bedrijf lukte het meteen de eerste test.

    Waarom is dit belangrijk? Cement neemt 7% van de wereldwijde energieconsumptie, Staal en Glas idem. Dit kan in de toekomst met dit soort zonnecentrales. Maar belangrijk voor deze discussie. MEt deze temperatuur kan er door middel van thermoproduktie ook stikstof geproduceerd worden, volledig groen en tot tien keer goedkoper dan tot nu toe. 1kg waterstof voor 1 euro. Oftewel takje vol voor 5 Euro.

    Bovendien gebruiken de electrische auto’s als tegenhanger van de stikstof auto’s veel zeldzame metalen, en de waterstofauto’s het veel voorkonende nikkel.
    In tegenstelling tot wat velen hier beweren is Electrisch hierdoor juist niet de toekomst, er kunnen simpelweg niet voldoende auto’s geproduceerd worden.

    Stikstof is al toekomst en men verwacht voor 2040 dat 25% van de auto’s op stikstof zal rijden. De ontwikkeling gaat razendsnel.

    Wie geinteresseerd is in het artikel over Bill Gates’s startup: https://edition.cnn.com/2019/11/19/business/heliogen-solar-energy-bill-gates/index.html

  2. Rob wijkse schreef:

    Voor de mensen die denken dat stroom goedkoper is?? Keep dreaming!!

    Wanneer er meer EV gaan rijden zal de regering uiteindelijk ook de stroom prijzen gaan verhogen. Vroeger betaalde je per liter brandstof ook veel minder dan nu. En dat heeft echt niet grotendeels te maken met de olieprijs want dat is maar een fractie ervan.

    De regering moet ergens geld naar binnen harken en wanneer die tijd er is zal er extra belastingen over het verbruik over de kw stroom geheven worden. Zal heel stom zijn als de regering dat nu zal doen omdat anders niemand een EV zal aanschaffen. Dit gebeurd uiteraard pas nadat er een X aantal EV in gebruik zijn. Want wanneer men er al 1 aangeschaft heeft dan zal men er ook niet snel er vanaf willen. Ik vind het best verontrustend dat mensen, nadat de regering meerdere malen deze truc uitgehaald te hebben, het nog steeds niet door hebben.

  3. Vlot schreef:

    Rijden op waterstof is net zo duur als brandstof. Van de brandstofprijs is 50% belasting. Dus kost netto de helft. Op waterstof zit 0! Belasting. Dit gaat dus nooit interessant worden. Elektra kost netto €0,05. De rest is transport en belasting. Electrisch rijden kost bruto €0,04. Netto dus €0,01! Daag waterstof!

  4. MIke schreef:

    @Winsnext: Doe eens onderzoek naar de efficiëntie/rendement van accu’s en waterstof. Je zou nog eens huilen hoe inefficient waterstof is t.o.v. accu:
    https://www.youtube.com/watch?v=068X9YRn1OQ

  5. MIke schreef:

    De behoefte aan een waterstof auto als particulier snap ik niet. De batterij-auto vandaag de dag kan makkelijk 400 km op een charge en dat gaat in de toekomst alleen maar meer worden. De eerste 1000km auto’s zijn al in ontwerpfase. Voor hedendaags gebruikt is voor 99% van de autorijdende bevolking 400 km meer dan voldoende. ‘s-nachts Thuis laden voor 25ct/kWh op gewoon 220 Volt en je kan weer een dag vooruit. Waterstof is absoluut NIET goedkoper te krijgen en als je zonnepanelen op het dak hebt, ben je nog goedkoper uit. Het is zo’n zegen dat ik nooit meer langs het tankstation hoef.
    Waterstof kent een zeer slecht rendement (energieverlies) t.o.v. de batterij. Ja ik kan me toepassingen bedenken waarbij waterstof zeer bruikbaar is. De EV voor de particulier is daar niet bij.

    Het gemak van een EV is subliem t.o.v. Benzine, diesel of waterstofauto. Ja als je lange afstanden moet maken is het chargen bij een station een stop van 15 tot 30 minuten… Maar na 4 uur rijden is dat dan ook wel prettig voor een plasje en een drankje. En als dat je enige bezwaar is, wacht dan nog even, de 1000km batterij is in aantocht.

  6. Peter schreef:

    Tuurlijk betaald gewone arbeider niet voor een auto van 80000 euro. Maar elektrische auto’s waren ook zo duur of duurder in het begin. Nu komen er steeds lagere prijzen.

  7. Peter schreef:

    Bedoelde ook 10 eurocent per km dus dat valt nog mee. Kan wel rekenen, had gewoon euro moeten typen.

  8. Kenneth schreef:

    In Japan hebben ze genetisch gemanipuleerde algen die meer waterstof als andere algen produceren. Dus het kan al helemaal gratis gemaakt worden

  9. Jos schreef:

    Waterstof heeft de toekomst
    Verdiep je er eens wat voor ontwikkelingen er op dit moment gaande zijn.
    We moeten van het aardgas af en zullen in de toekomst zeker op grote schaal over gaan op groene watersof
    Op dit momet zijn er al verwarmingsketels te koop welke op waterstof branden.
    In vers hillende wijken in groni gen en in zeeland lopen nu al testen met groen opgewekte waterstof
    In Groningen zijn als diverse ontwikkelingen gaande om het nederlantse gasnetwerk geschikt te maken voor groen waterstof
    Op zee worden windparken gebouwd welke ook waterstof gaan produceren
    Dit en komend jaar woden er in nederland een aantal waterstof tankstations bijgebouwd
    Hierna zal ook de waterstofauto hier kunnen tanken
    Ook in duitsland wordt koment jaar 100 tankstatio s bijgeouwd
    De overheid moet fliink gaan investeren in de waterstof economie dit is de toekomst
    Met waterstof kan het gehele probleem met de Co2 worden opgelost.

  10. Gerard Lettinck schreef:

    Dennis, ik snap jouw insteek, maar het goedkoop en eenvoudig produceren van H2 is inmiddels gelukt bij een Israëlische universiteit.

  11. WinsNext schreef:

    Waterstof zoals het nu wordt geproduceerd is relatief ‘vies’ en duur tov elektriciteit. Vergeet achter niet dat dit ook voor de productie van elektriciteit geldt en dat het produceren van accu’s ook vies en duur is. Los van dar worden er zeldzame metalen voor gebruikt die eindig zijn over een jaar of 30, dus steeds duurder gaan worden. De overcapaciteit aan duirzame energie gaat er komen. Het opslaan in waterstof is niet meer dan logisch. Het weer opslaan van groene overcapaciteit in elektrische energie in grote accuparken om het vervolgens weer in te zetten voor het laden van elektrische auto’s is ook inefficient. Het genereren van waterstof wordt steeds efficienter dus goedkoper. En je kan het eenvoudig tranporteren vanuit de huidige gas nfrastructuur(met aanpassingen). Waterstof heeft de toekomst totdat kernfusie levensvatbaar is en dat gaat nog wel even duren.

  12. CAS van Dijk schreef:

    Allemaal goedkope onzin. 80000 voor een auto betaald de arbeider niet, kan hij ook niet.
    Zelf rij ik lpg. Schoon, goedkoop, groot bereik en veilig.
    Mijn brandstof kosten zijn 4 ct per km.
    Inbouwkosten 1600 euro en slechts 9 euro belasting toeslag per maand.
    Ik rij lachend met mijn panda.

  13. Tuur schreef:

    Negatievelingen 🤮

  14. Dennis schreef:

    Prima maar nu het HELE verhaal: om enigzins rendabel H2 te produceren ben je aangewezen op Methane Steam Reforming, inderdaad, uit AARDGAS en met een enorme uitstoot van CO2! Dat moet je niet wilken… Dit is de zgn. grijze H2. Blauwe H2 via MSR mèt opvang van CO2 kost zo’n €20/kg. Groene H2 via elektrolyse met renewables kost zo’n €40/kg. Naast dat het nooit goedkoop gaat worden (deze lobby loopt al 20 jaar) is het je reinste energievernietiging. De efficiëntie is zelfs nog lager dan benzine. Echt te belachelijk voor woorden dat hier überhaupt nog naar gekeken wordt. De industrie heeft voor elektrisch gekozen voor het geval u het nog niet was opgevallen… Waterstof is en zal altijd het stiefkindje van de alternatieve brandstoffen blijven maar nu elektrische auto’s zo’n bloei doormaken probeert de waterstof (wederom) voet aan wal te krijgen. Waarom zou je met veel elektriciteit waterstof willen maken om er weer…. elektriciteit van te maken wanneer je ook direkt op diezelfde electriciteit kan rijden? Technici zijn vakblind, da’s wel duidelijk bij Toyota…

  15. Jos schreef:

    Heel mooi product maar nog steeds geen aanbod van andere merken.
    Verder is het aantal tankstations nog zeer beperkt. Bied heel veel perspectief maar wacht het nog verder af wat er allemaal gaat komen. En ja de kosten zijn hoog is nog lang niet weggelegd voor iedereen.

  16. Guus schreef:

    De waterstofauto heeft hetzelfde gebruiksgemak als wat we gewend zijn. De accu-auto kan daar nooit aan tippen. Er moeten snel waterstofstations worden gebouwd door heel Nederland.

  17. R h blom schreef:

    Haha! Leer eerst een rekenen! Het is geen 0,10 eurocent maar 10 eurocent per km! Dat is dus 100 x 0,10 eurocent! Vertel geen onzin!

  18. Peter schreef:

    0.10 eurocent per km valt nog mee. Kan nog goedkoper als over enkele jaren overcapiciteit komt met duurzame energie. Wel mooi om te lezen dat meerdere bedrijven de waterstof promoten. En nu nog die filter erin van de nexo die de lucht zuivert en nog meer winwin.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
BOVAG Garantie BOVAG Omruilgarantie Heldere all-in prijzen
Vind je volgende auto op ViaBOVAG.nl. Op viaBOVAG.nl hebben alle auto's BOVAG Garantie. Altijd.

[count] Occasions hebben we voor je gevonden