Test Toyota Prius Plug-in Hybrid: dat scheelt een stekker
Met zo’n 4.000 verkochte exemplaren is de Toyota Prius Plug-in Hybrid één van de succesvolste stekkerauto’s in ons land. Hij doet al twee jaar mee bovenin het verkoopklassement. De concurrentie in de vorm van de Volvo V60 PHEV en de Mitsubishi Outlander PHEV rukt op. Hoe doet de Prius-met-stekker het anno 2014?
40% zuiniger
In drie weken tijd zetten we ruim 1.300 kilometer op de teller. En het grootste deel reden we op de snelweg. We noteerden een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km. Dat is meer dan de officiële maar zeer kunstmatige NEDC-verbruikscijfers: 2,1 l/100 km. Wel is het resultaat gelijk aan het life time gemiddelde van deze Prius, meldt de boordcomputer. Het verbruik van 4,2 l/100 km betekent ook dat de Prius Plug-in ruim 40 % zuiniger rijdt dan de traditionele Prius in de dagelijkse praktijk (gegevens Travelcard).
Nee, dat is niet zo
Conclusie: de Prius Plug-in rijdt 40 % elektrisch en functioneert de overige kilometers als de vertrouwde hybride. Nee, dat is niet zo. De Toyota heeft in totaal ruim 16.000 kilometer gereden, waarvan iets meer dan 10 % elektrisch. Het systeem rekent ons voor dat de plug-intechniek 85,7 liter benzine bespaard heeft. Daarvoor in de plaats is 271 kWh elektriciteit benut waarmee de auto 1.719 volelektrische kilometers maakte.
Snelweg? Benzinemotor!
10 % elektrisch? Ondanks heel veel korte ritten en het trouw opladen van de accu? Het aandeel puur elektrische kilometers hangt niet af van de techniek of acculading, maar van de gereden snelheid. Hoewel de Prius volledig elektrisch kan rijden, schakelt bij snelheden vanaf 85 km/u de benzinemotor in. En dan rijdt hij voornamelijk op benzine en een beetje elektrisch.
Het is wel mogelijk elke kilometer op stroom te rijden, zolang er geen snelwegen op het menu staan. In onze praktijk reden we met de Toyota elektrisch tot de oprit van de snelweg, daarna ging de benzinemotor aan het werk. Bij de afrit verliep dat proces in omgekeerde volgorde.
Over de accu enzo
Waarom is dat zo? De oplaadbare Prius van Toyota is het resultaat van een technische evenwichtsoefening: het evenwicht tussen genoeg elektrisch aandrijving om zo min mogelijk op benzine te hoeven rijden en zo weinig mogelijk elektrische aandrijving om ruimte, gewicht en kosten te besparen.
De capaciteit van de lithiumion-accu bedraagt 4 kWh waarvan er 3,3 beschikbaar zijn voor het rijden. Het praktische bereik van de testauto bedraagt volgens de boordcomputer 16,6 km. Dat lijkt wat pessimistisch, want de Prius rijdt gemiddeld 6 km op 1 kWh. Het bereik bedraagt dan 3,3 kWh x 6 km = 19,8 km.
We weten nu dat de Prius Plug-in meer dan 40% zuiniger is dan de gewone Prius en dat hij 10% van de kilometers elektrisch rijdt. Nogmaals de boordcomputer geraadpleegd: die rekent uit dat de hybride gereden km’s uitkomen op 4,8 l/100 km . Dat is een kloeke 27 % zuiniger dan de ‘gewone’ Prius. En dan nemen de elektrische kilometers de overige besparing voor hun rekening.
[parallex id=”1″]
Allemansvriend voor het gezin
Genoeg cijfers. De Prius Plug-in Hybrid is vooral een makkelijk rijdende auto. Comfortabel, ruim en compleet – een ware allemansvriend voor elk gezin. De bagageruimte is royaal met 441 liter. De achterbank laat zich bovendien wegklappen voor extra ruimte.
Mooi detail is het diepe bergvak in de vloer waar de laadkabel een vast plekje heeft. Al even doordacht is Smart Key. Even de portiergreep licht aanraken en de auto ontgrendelt zich. Daarna de greep met duim en wijsvinger aanraken en de auto gaat op slot. Van zulke dingen heb je elke dag plezier. Dat geldt ook voor de head up-display die de snelheid op de voorruit projecteert..
Het rijden gaat moeiteloos. Je merkt de elektrische aandrijving wel, ook op de snelweg. Bij een kleine beweging van het gaspedaal lijkt het of de benzinemotor en elektromotor even tijd nodig te hebben om samen een nieuw evenwicht in de aandrijving te vinden. Verder is de Prius Plug-in een auto die bijzonder makkelijk in het gebruik is. Ook het opladen vraagt nauwelijks inspanning of geregel. De accu is in een uur of twee weer vol. Eigenlijk is de Prius Plug-in Hybrid de makkelijkste vorm van elektrisch rijden.
Concessie?
Als er al een praktische concessie gedaan moet worden, betreft het de aanschafprijs. De auto is er vanaf 39.465 euro (inclusief laadpunt thuis), waarmee de Prius-met-stekker 13.000 euro meer kost dan de Prius-zonder-stekker. Daar staat een prettig lage fiscale bijtelling tegenover voor zakelijk rijders (7%).
De gerealiseerde besparing over 4 jaar/60.000 km komt op 321 liter benzine dankzij 6.400 volelektrische kilometers (doorrekening gegevens boordcomputer testauto) waar dan circa 1.000 kWh aan elektriciteit tegenover staat.
Nog geen reacties