Test Mitsubishi Outlander PHEV: dit is de nummer 1!
Nederlands populairste auto met elektrische aandrijving is meteen ook de ruimste in zijn soort. Dat zal meteen een verklaring zijn voor het overweldigende succes van de Mitsubishi Outlander PHEV. Het is een imposant voertuig met aan boord een al even indrukwekkende hoeveelheid techniek. Wat je daarvan merkt…?
Praktijkbereik
Size matters. Die conclusie dringt zich op na de eerste kilometers met deze halfelektrische SUV. De hoge zitpositie en het goede zicht rondom maken het rijden relaxter. Als we over onze schouder kijken valt ons nogmaals op hoe indrukwekkend groot de auto vanbinnen is.
Bij ons vertrek belooft de boardcomputer een elektrisch bereik van 32 kilometer – met de airco aan. Omdat we geen snelwegen nemen, rustig rijden en ook nog een stukje achter een landbouwtractor hanger, komen we zelfs iets boven het beloofde bereik uit als de benzinemotor aanslaat. In de testweek hebben we gemerkt dat de geschatte opgave altijd iets boven de 30 kilometer ligt en dat die redelijk nauwkeurig is. De in de folder beloofde 52 kilometer actieradius hebben we niet meegemaakt. Maar goed, op basis van 5 jaar praktijkervaring weten we dat een beloofd bereik met ongeveer 0,7 mag vermenigvuldigen om in de buurt van het praktijkbereik uit te komen. Door de auto voor te verwarmen (aangesloten op laadpunt), komt er nog een paar kilometer bereik bij.
De lithiumion-accu ligt in de vloer van de auto. Een geschikte plek, want tijdens het rijden is niet echt te merken dat de Outlander bijna 1.800 kilo weegt. Hij ligt vlak op de weg, ook bij het nemen van scherpe bochten. Het weggedrag is vertrouwenwekkend en plezierig – mede door de stilte in de auto.
Accupakket
De brutocapaciteit van het accupakket is 12 kWh waarvan 8 kWh beschikbaar is voor het rijden. Door zijn gewicht en royale frontale oppervlak rijdt de Outlander PHEV op elke kWh rond de 4 kilometer ver (afhankelijk van snelheid, verkeer en weer). Ter vergelijking: de Renault Zoe of Nissan Leaf halen ongeveer het dubbele aantal kilometers per kWh. En als we toch vergelijken: rijdt de Outlander op alleen benzinemotor, dan haalt hij per kWh iets meer dan 1 kilometer. De elektrische techniek is dus ongeveer 4 tot 5 keer efficiënter.
[parallex id=”1″]
2 elektromotoren
De SUV heeft 2 elektromotoren van 60 kW aan boord (1 voor de voorwielen en 1 voor de achterwielen). En er ligt een 2.0 liter benzinemotor voorin. Die levert 89 kW en is verbonden aan een generator van 70 kW. Dus raakt de accu leeg, dan zorgt de benzinemotor voor stroom door op een efficiënt toerental de accu bij te laden. Is er veel power tijdens het rijden, dan helpt de benzinemotor door ook de wielen aan te drijven.
Onderweg merk je weinig van het schakelen tussen de aandrijfcombinaties. Gelukkig kun je op het dashboard zien wat de techniek doet, zoals het bijladen van de accu tijdens het uitrollen en afremmen. De benzinemotor start, draait en stopt zonder noemenswaardig geluid of trilling. Het totale (voorspelde) bereik komt in onze testweek rond de 500 kilometer uit. We hebben geen keer hoeven tanken doordat we braaf de accu bijladen als het kon.
Ook snelladen
Hulde voor Mitsubishi om de Outlander PHEV ook te voorzien van een snellaadaansluiting (Chademo). Zo kan de rijder nog meer profiteren van de elektrische techniek en onderweg in de tijd van een kopje koffie en het checken van de e-mails (30 minuten) zo’n 25 kilometer bereik bijladen. Gewoon laden duurt trouwens nog geen 3 uur (16 Ampére – 230 Volt).
De auto biedt veel soorten info, zowel op het dashboard recht voor de bestuurder als op het touch screen in het midden. Energiestromen, verbruik, bereik… allerlei data zijn te selecteren. Per rit houdt de computer het energieverbruik bij. Als nieuwbakken gebruiker van het systeem was het regelmatig zoeken naar de gewenste info in de menustructuur die deels via het scherm en deels met knoppen onder het scherm is te bedienen. Graag hadden we de verbruiksgegevens over een langere periode beschikbaar gehad – maar de Mitsubishi start elke rit de meting opnieuw.
[parallex id=”2″]
Dus een immens succes
Hij is ruim, mag ook nog eens 1.500 kilo trekken en je kunt er onbeperkt mee rijden dankzij de benzinemotor. Daarmee is het immense succes van de Outlander PHEV voor een aardig deel verklaard. Wat natuurlijk zorgde voor een ware stormloop richting de dealers eind 2013 was de 0% bijtelling die tot en met 31/12 gold. Voor auto’s die dit jaar (2014) geleverd worden geldt een fiscale bijtelling van 7% voor de gereden privékilometers. De prijzen van de auto beginnen bij 39.990 euro. Dus 7% x 39.990 euro x 4 jaar = 11.197 euro bruto belastingafdracht. Netto gaat het om circa 100 euro/maand, dus heel pijnlijk is de maatregel eigenlijk niet. Wie een even dure auto koopt en de hoogste bijtellingscategorie voor z’n kiezen krijgt (25%) mag maandelijks dik 350 euro naar de fiscus overmaken. Voordeel na 4 jaar: 12.000 euro.
We reden met de meest luxe versie, de Instyle+. Die heeft alle denkbare extra’s , inclusief lederen bekleding en stoelverwarming, een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijbaan, adaptieve cruise control en een waarschuwing- en remsysteem bij een dreigende botsing. En nog heel veel meer. Deze superdeluxe Outlander PHEV heeft een prijskaartje van 51.990 euro.
Hoe ervaren de ruim duizenden rijders de Mitsubishi Outlander PHEV? Dat is te lezen op het forum met ruim 3.000 leden.
Nog geen reacties