Test: Ford Fiesta Econetic
Ford wist de CO2-uitstoot van de Fiesta Econetic terug te dringen van 98 naar 95 gr/km. Een klein verschil met grote, fiscale gevolgen. Want daardoor is de compacte Ford opeens vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting. Bovendien valt de auto in de voor de leaserijder aantrekkelijke bijtellingscategorie van 14 procent. En als kers op de zakelijke taart hanteert Ford een lagere aanschafprijs als de Fiesta Econetic geleased in plaats van gekocht wordt; 13.995 euro tegenover 15.995 euro voor de goedkoopste Trend-uitvoering.
De lagere aanschafprijs scheelt mooi in de bijtelling. Ford zelf noemt een bedrag van 69 euro netto per maand bij een inkomstenbelastingpercentage van 42 procent. Een goed avondje stappen is vaak nog duurder! Overigens worden per 1 juli 2012 de CO2-grenzen voor 14 procent bijtelling aangescherpt. Dieselauto’s mogen dan maar 91 gr/km of minder uitstoten. Wie de Fiesta Econetic voor die datum aanschaft, heeft niets te vrezen; de 14 procent-bijtelling blijft van toepassing tót de auto van eigenaar wisselt.
Duitsland
Met de CO2-uitstoot daalde ook het gemiddelde brandstofverbruik van de Fiesta Econetic. Was dit voorheen 3,7 liter per 100 kilometer, nu bedraagt dat volgens Ford 3,6 liter. Daar merk je in de praktijk natuurlijk he-le-maal niets van. Ons brandstofverbruik schommelde op de snelweg tussen 4,0 en 5,0 liter per 100 kilometer. Gemiddeld kwamen we uit op 5,2 liter. En na een verblijf in Duitsland (waar we regelmatig de 140 km/uur aantikten) nog altijd een zeer nette 5,5 liter.
Ford wist het brandstofverbruik van de Fiesta Econetic te temperen door onder meer het onderstel te verlagen, extra gladde wieldeksels toe te passen en wrijvingsverlagende motorolie te gebruiken. Ook wijzigde Ford de eindoverbrenging van de transmissie. Voor een spaardiesel is de motor van de Fiesta Econetic een tamelijk kloek exemplaar met een inhoud van 1,6-liter en vier cilinders. Hij maakt een volwassen indruk en loopt zonder noemenswaardige trillingen.
Schakellui
Het vermogen van de Fiesta Econetic is met 70 kW/95 pk aan de hoge kant van wat we gewend zijn van een zuinig dieseltje. Idem dito wat betreft het koppel dat 205 Nm bij 2.000 toeren per minuut bedraagt. Daardoor is de motor lekker bij de les en kun je de Fiesta schakellui rijden. Zelfs onder 1.500 toeren pakt de motor nog redelijk gretig op. Op hoge snelheid is de fut er wel uit, maar wanneer je terugschakelt kun je toch nog tamelijk vlot een voorligger inhalen. Al met al presteert de Econetic voor een spaardieseltje bovengemiddeld. Daar valt heel goed mee te leven.
De banden (175/65 R14) met een extra lage rolweerstand hebben zo hun effect op de wegligging van de Fiesta. In snel genomen bochten glijdt de auto sneller over zijn voorbanden weg dan we van de Fiesta gewend zijn. Dat ons testexemplaar op winterbanden staat, helpt ook niet echt mee. Toch merk je dat de Fiesta in de basis een van de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse is. Het onderstel voelt solide aan en de auto ligt stevig op de weg. Sturen gaat met gevoel en dat geldt ook voor het schakelen. Wat ergonomie betreft, is het binnenin niet helemaal top. We zien wel heel veel knopjes om ons heen. Na een paar dagen sturen weet je de meeste daarvan wel op de tast te vinden. Dankzij een in hoogte én diepte verstelbaar stuurwiel is een goede werkplek snel gevonden. De stoelen bieden voldoende steun en er is voldoende aflegruimte voor spulletjes.
Knieairbag
Ondanks de scherpe aanschafprijs heeft Ford niet op de uitrusting beknibbeld. De populairste dingetjes zitten er wel op: airco, elektrisch te bedienen ramen vóór, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel én elektrisch te bedienen en verwarmbare buitenspiegels. Ook de veiligheidsuitrusting is met ABS, Emergency Brake Assist, ESP en voor-, zij- en zelfs een knieairbag dik in orde. Er is een AUX-aansluiting voor mp3-spelers en ook een USB-aansluiting.
Ook van de buitenkant heeft Ford werk gemaakt. Spiegels, bumpers en deurhendels zijn keurig in de kleur van de carrosserie gespoten en achter op het dak prijkt een spoiler. Alleen de iele stalen 14-inchwieltjes (de Econetic is tenslotte een spaardiesel) vallen uit de toon. Een boordcomputer ontbreekt. Dat is jammer, want juist met een Econetic wil je weten hoe zuinig je rijdt. Gek genoeg is ook een start-/stopsysteem in geen velden of wegen te bekennen.
Stoer
Ons testexemplaar is een Titanium-uitvoering (vanaf 16.645 euro, ongeacht lease of particuliere koop). Dan zit die boordcomputer er wel op. Plus chromen accenten aan de buitenkant, wat oranje sfeerverlichting binnen en premium hemelbekleding, wat dat laatste ook mag zijn. Wat we ook hebben, is een Techno Line Sony X-Pack. Dat klinkt niet alleen heel stoer, dat is het ook. Want voor 795 euro krijg je van Ford automatische airconditioning, een licht- en regensensor, voorruitverwarming (ideaal als het buiten kraakt dat het vriest), parkeersensoren achter (ideaal als je niet kunt inparkeren), maar vooral een goede radio-/cd-speler (drie maal raden welk merk) inclusief acht speakers waaruit een fantastisch geluid komt. En dan kun je de buitenspiegels ook nog laten inklappen, helemaal automatisch!
Dat de Fiesta nu ook wegenbelastingvrij te koop is, lijkt zijn vruchten af te werpen. Kukelde de Fiesta in de verkoopstatistieken van oktober nog buiten de top-10, in november nestelde de Ford zich alweer warmpjes op een negende plaats. Achter andere wegenbelastingvrije karretjes als de 107, de Aygo en de Polo, maar vóór de C1, de Panda en de – uit eigen huis – Ka. Als Ford er nou ook voor zorgt dat laatstgenoemde minder CO2 uitstoot (5 gram om precies te zijn), zitten de verkopen daarvan ook weer in de lift. De Fiesta Econetic (met A-label) is er in ieder geval niet slechter van geworden, juist nog aantrekkelijker.
Nog geen reacties