Terugblik EV-congres Automobiel Management – Slot
Alfred Möller
Initiatiefnemer HNR EVC
‘Ik wil ingaan op 3 onderwerpen: Waarom moet Nederland aan de stekker? Wat is de grootste vijand van elektrisch rijden? En als derde en laatste: nut en noodzaak van het EVC.’
Olie
‘Om met het eerste thema te beginnen: Brazilië, India en China, de BRIC-landen, zullen tot 2025 80% meer energie verbruiken dan nu. Daarmee loopt de vraag naar olie enorm op. Daarnaast zien we dat de luchtkwaliteit in onze steden steeds meer een issue is als we daar niets aan gaan doen.’
‘Nou is Nederland een klein en ook plat land, dus een geschikte markt voor ev’s. Autofabrikanten werken volop aan de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Internationale investeerders als Warren Buffet stapten jaren geleden al in bij fabrikanten. Mijn conclusie: naast benzine en diesel kunnen we steeds vaker ook voor elektrisch kiezen. De politiek bepaalt hoe de wedstrijd tussen benzine, diesel en elektrisch verloopt.’
‘In de eerste fase gaat het om het verleiden met incentives en voordelen voor de rijders van elektrische auto’s. In de tweede fase komt het neer op het verplichten door het stellen van eisen.’
Niks verdienen
‘Sinds 2006 houd ik me bezig met ev’s. In de beginperiode was er gewoon niks mee te verdienen. Er was ook geen goede beeldvorming. De auto’s waren heel beperkt zichtbaar, enkele dagen per jaar op autoshows.’
‘Waarom kost het eigenlijk moeite elektrisch rijden op gang te krijgen? Naar mijn idee is de grootste vijand van de ev geconditioneerd gedrag: we doen dingen op de manier zoals we die altijd al doen en deden. Zo’n patroon veranderen, vergt langdurige inzet. Dat is ook de reden dat het EVC is opgezet. Het is een onafhankelijk voorportaal voor elektrisch rijden, een soort adviesorgaan voor bedrijven die meer willen weten. Hier kunnen mensen de auto’s ervaren en advies inwinnen over de mogelijkheden. Er doen 30 partners mee, waaronder de ANWB, Athlon, KPMG, Rabobank, ENECO.’
‘Ons centrum doet qua uitstraling denken aan een Apple store – wel is de hele inrichting merkneutraal. We bieden beleving, voorlichting en informatie over elektrisch rijden over elk merk en model waar een stekker aan zit. Behalve testritten richten we ons op wagenparkscans, advies en events. Dat laatste is een combinatie van informatie, beleving en netwerken in ons centrum.’
‘Het EVC is het grootste ev proefritcentrum van Europa: naast 1.400 testritten sinds eind augustus 2011 zijn er 3.000 bezoekers geweest, is het 1.000 laadpalenplan gestart en verzorgen we lead generation voor automerken. We zien het EVC zeker niet als showroom met verkoopfunctie, maar verwachten dat er hele andere businessmodellen ontstaan. Niet de auto’s maar onze kennis en diensten vormen de basis. In 2014 willen we in Nederland in totaal 4 EVC’s hebben.
De presentatie van Alfred Möller is online beschikbaar.
Emmanuel Bouvier
Marketing Directeur Renault Z.E.
‘We zijn ervan overtuigd dat het elektrisch tijdperk is begonnen. In 2009 waren er in Europa rond de 1.000 elektrische auto’s. Eind 2011 waren het er 13.000 en sinds mei 2012 zijn het er 15.000. Op de totale markt zijn het kleine aantallen, maar de groei gaat steeds sneller.’
‘Waarom maakt elektrisch rijden nu een opmars? Verschillende zaken spelen een rol, zoals de dreigende schaarste aan grondstoffen, klimaatverandering, verzuring van het milieu, luchtverontreiniging en de stijgende prijzen van olie.’
‘Elektrisch rijden is de enige vorm die een CO2-uistoot van 0 gram/km mogelijk maakt, weel-to-wheel gerekend. Een gemiddelde benzineauto komt op 155 gram CO2 per gereden kilometer plus 21 gram voor de winning en productie van de brandstof. De optelsom voor diesel is nog altijd 133 gram per kilometer. Gerekend met de gemiddelde Europese elektriciteitsproductie komt een elektrische auto op een CO2 uitstoot van 62 gram /km, ruim 100 gram minder dan een benzineauto. Rijdt een e-auto op kolenstroom dan ligt de emissie op 128 gram. Wordt er windenergie gebruikt, dan is het 0 gram.’
60 km per dag
‘Kan het in de praktijk, elektrisch rijden? Jazeker, 87% van de mensen rijdt minder dan 60 kilometer per dag. Van alle mensen met een auto in de compacte klasse , het B-segment, rijdt 32% rijdt nooit meer dan 150 kilometer.’
‘Renault Nissan maakt op 5 locaties in Europe elektrische auto’s. Eind vorig jaar zijn we gestart met de Kangoo Z.E. en de Fluence Z.E. Daar is de Twizy bij gekomen. In totaal hebben we 28.000 orders sinds de start van de Z.E. modellen.’
De Kangoo Z.E. hebben we ontwikkeld omdat het gebruik van een bestelauto heel voorspelbaar is, dus is elektrisch rijden goed in te passen. De elektrische versie heeft hetzelfde laadvermogen als de uitvoeringen met verbrandingsmotor. De Fluence Z.E. is de eerste elektrische sedan en de Twizy vertegenwoordigt een nieuwe vorm van stedelijke mobiliteit. Dit najaar komt de Zoé uit, de eerste compacte elektrische gezinsauto in massaproductie.’
Betaalbaar, makkelijk en zeker
‘We willen elektrisch rijden betaalbaar, makkelijk en zeker maken. Daarom leasen we de accu, daarom hebben we 4 modellen en daarom bieden we informatie en service aan de gebruiker. We willen onze Z.E. modellen aanbieden voor dezelfde prijs als auto’s met een verbrandingsmotor.’
‘Nieuwe ZE-modellen? Een middenklasser als de Nissan LEAF heeft niet onze prioriteit. We richten ons op het segment van de kleine auto’s, zoals de Zoé. De nieuwe Twingo komt er ook als elektrisch model, in samenwerking met Daimler. Onze focus ligt op elektrische voertuigen voor gebruik in en rond de steden.’
De presentatie van Emmanuel Bouvier staat ook online.
De andere congresreportages staan hier:
Deel 1 – de aftrap
Deel 2 – de tussenronde
Nog geen reacties