Terugblik EV-congres Automobiel Management – De aftrap
De dealers:
Geert Vermeer, bondsvoorzitter BOVAG en lid Formule E-team
‘In weinig landen wordt zoveel over de EV gepraat las hier. En er zijn gigantisch veel rapporten en onderzoeken. Dat is natuurlijk geweldig voor de consultants en onderzoeksbureaus. En voor de pers, die kan daarover weer schrijven. Wat je dan snel ziet, is een overvloed een meningen. Terwijl we eigenlijk meer duidelijkheid moeten hebben over elektrisch rijden.’
Overheid
‘De overheid wil 1 miljoen ev’s in 2025 op de weg hebben. Dat is het streven, maar zoiets moet je ook kunnen waarmaken. En dat gaat niet lukken, onmogelijk! In 2011 waren er 862 en tot en met april dit jaar 1.600. Binnen het Formule E-team zetten we in op 200.000 in 2020 op een totaal van 8,5 miljoen auto’s. Dat aantal hangt af van fiscale maatregelen die noodzakelijk zijn om de verkoop te stimuleren. In Europa zijn vorig jaar 11.563 ev’s verkocht op een totaal van 12,9 miljoen. Dat is dus een marktaandeel van 0,09%. Maar de totaalmarkt is eigenlijk niet interessant, je moet de markt opdelen in kanssegmenten.’
Kanssegmenten elektrisch rijden:
- Selectieve zakelijke mobiliteit (woon/werk)
- Logistiek en distributie met name in stedelijke gebieden
- Openbaar vervoer, taxi’s, huurauto’s en deelauto’s
- Bedrijfswagens zoals vuilnistrucks
- Overheid in het algemeen
‘Verschillende organisaties moeten elkaar informeren en elkaar vinden in het traject. Dan kan er ook een eensluidend advies aan de overheid worden gegeven. Want hoe meer verschillende meningen er zijn, hoe lastiger het is beleid te maken.’
Businessmodellen
Autobedrijven en elektrisch rijden… een bedrijf dat kiest voor ev’s moet zich op tal van vlakken ontwikkelen. Management, techniek, reparatie en onderhoud, businessmodellen. Bedrijven in de branche moeten keuzes durven maken. Leveren we mobiliteitsproducten of worden het complete mobiliteitsconcepten voor gebruikers? De wereld van retail gaat er anders uitzien. Leasemaatschappijen krijgen te maken met andere kostencalculaties, zoals restwaarde van elektrische auto’s.’
‘Zijn autobedrijven er klaar voor? We hebben onderzoek gedaan naar de wereld van 2020. Ontwikkelingen gaan ongelooflijk snel. We leven als retailers ook in de waan van de dag, maar de veranderingen vragen om een visie en strategie. Daarom organiseren we bijeenkomsten in het land om die visie uit te dragen. We gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar dingen gaan echt veranderen. En er zijn bedrijven die het niet gaan redden.’
De powerpointpresentatie van Geert Vermeer vind je via de link.
Geleidelijke ingroei:
Jeroen van de Braak, RAI Vereniging
‘Tegenover ieder vat olie dat we vinden, worden er 5,5 verbruikt. Over 5 jaar is de verhouding zelfs 1 op 10. Dan is de vraag niet of de elektrische auto algemeen wordt, maar hoe snel het zal gaan. Of beter nog: hoe ziet het personenvervoer er in de toekomst uit? Die toekomst heeft een belangrijk kenmerk: in 2035 woont 60 % van alle mensen in de stad. En wat betekent die ontwikkeling voor de luchtkwaliteit van die gebieden?’
‘Wat betreft auto’s maken we de komende 25 jaar maken we meer en grotere veranderingen mee dan de voorgaande 25 jaar. Overigens moeten we niet focussen op de puur elektrische auto’s, maar op auto’s met een elektrische component in de aandrijving. Het doel is in alle gevallen het verminderen van de emissie. Hoe snel rukt de ev op? De elektrische auto vervult geen nieuwe behoefte, het gaat nog steeds om mobiliteit. We zien het meer als een evolutie. Als de ev gelijk presteert als bestaande auto’s, maakt de markt een switch. We rekenen op een geleidelijke ingroei van elektrisch rijden.’
50% elektrisch
‘Welke krachten hebben invloed op de ontwikkeling? Uiteraard de groei van grootstedelijke regio’s. Maar ook parkeerruimte, de overschakeling van bezit naar gebruik en nieuwe businessmodellen rond persoonlijke mobiliteit. Volgens prognoses van het Duitse POLK groeit het aandeel elektrisch tot 20% in 10 jaar tijd en is over 25 jaar de 50 % elektrisch. Het aanbod groeit: Nu zijn er 13 half of geheel elektrische modellen, dat worden er 40. Er zijn nu 26 hybridemodellen, dat worden er 106.’
‘Wat zijn de voornaamste knelpunten op dit moment? En hoe lang duurt het voordat het opgelost is? De eerste is de accu en het accugewicht. Over 8 tot 16 jaar rijden we wel 600 kilometer elektrisch. Het tweede punt is de laadinfrastructuur. Nederland is koploper, maar het duurt 8 tot 20 jaar voordat de laadfaciliteiten volledig zijn. Het derde punt zijn de kosten voor bezit en gebruik, Dat duurt 18 tot 30 jaar voordat het op gelijk niveau ligt als auto’s met een verbrandingsmotor. En tenslotte is het beperkte aanbod een knelpunt. Dat duurt 12 tot 28 jaar voordat het verdwenen is.’
‘In 2009 maakten we een voorspelling met 4 tot 6% ingroei van elektrische auto’s. Bij veel steun gaan we naar de 200.000 stuks in 2020 en als er niets extra’s gebeurt komen we naar schatting uit op 50.000 stuks in 2020.’
De presentatie van Jeroen van de Braak is via deze link te downloaden.
Gratis stroom en zelfrijdende auto’s:
Wim de Ridder, Hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek Universiteit Twente
‘De ontwikkeling van techniek… hoe snel gaat dat en wat kun je voorspellen? Het belangrijkste element is of de ontwikkeling lineair gaat, in een rechte lijn, of exponentieel, in een steeds steilere curve. Mensen denken automatisch lineair, het is hoe we de wereld zien. De werkelijkheid is vaak exponentieel, maar het is lastig voor ons om dat te zien.’
S-curve
‘Nu is de vraag: welke S-curve kunnen we verwachten bij de elektrische auto? Hoe exponentieel zal de groei zijn? Ik zie twee onafhankelijke ontwikkelingen die daar grote invloed op zullen hebben. In de IT kennen we de Wet van Moore: de capaciteit van microchips verdubbelt elke 2 jaar. Die wet klopt al 40 jaar lang. Ook de zonnepanelen lijken zo’n wetmatigheid te volgen. De geleverde capaciteit groeit exponentieel van 0 gWh in 1999 naar 5 gWh in 2005 en 47 gWh in 2009. In Duitsland leverden de gezamenlijke zonnepanelen gedurende 2 zonnige uren evenveel energie als 47 kerncentrales.’
‘Daarnaast dalen de kosten van zonnepanelen met een vast tempo door technische innovatie waardoor ze steeds efficiënter worden. In 2012 kost een kWh zonnestroom 16 cent. In 2015 ligt dat bedrag op maar 5 cent. Als je deze kostenlijn teken en begint in de jaren 70 naar nu en de toekomst, dan zien we dat onze stroom in 2025 gratis is en duurzaam gemaakt wordt. Dan is CO2 geen probleem meer.’
Autonoom rijdende auto
‘Een tweede ontwikkeling is de kunstmatige in intelligentie waardoor auto’s autonoom kunnen rijden. Er zijn al complete wedstrijden tussen zelfrijdende auto’s. Fabrikanten als BMW, Volkswagen en Daimler werken aan autonoom rijdende auto’s. De techniek is er al. Google bouwde een zelfrijdende Prius, in sommige Amerikaanse staten heeft deze auto zijn eigen rijbewijs. Een chauffeur is niet nodig.’
‘Die twee ontwikkelingen gaan samenkomen: gratis stroom en autonoom rijdende auto’s. Dan gaat er een nieuwe wereld open. Wij mensen denken altijd dat onze huidige wereld doorgaat zoals die is. Maar is dat ook zo? Wat is de toekomst van vervoer? Welk plaatje zien we daarbij? Gaan we iets anders doen tijdens het rijden? Galilei ontwikkelde een telescoop en zag daarmee sterren en planeten. Wat hij zag kon hij niet bewijzen, maar hij zag wel alle puzzelstukjes. Wij zien nu ook puzzelstukjes van onze toekomst en kunnen ze samenleggen. Hoe die puzzel wordt? Dat kun je aan mensen vragen, crowd sourcing: wat is de toekomst van vervoer? Wij geloven nog steeds dat de markt bestaat uit de bedrijven die er actief zijn. Maar de nieuwe markten bestaan uit het publiek, de kennis en de bedrijven.’
‘Komt er een doorbraak? Wat we zien is dat een doorbraak vaak voortkomt uit samenwerking op hele essentiële onderdelen, buiten de bestaande speler om, waarna bestaande of marktpartijen op basis daarvan producten en diensten ontwikkelen. Het begint met samen geloven in die stop op de horizon.’
De presentatie van Wim de Ridder is hier te downloaden.
Nog geen reacties