Te gast bij ZERAuto: Mitsubishi i MiEV (deel 4: we nemen afscheid)
Lithiumion-accu
Om te beginnen eerst nog wat (nieuw) cijferwerk. Navraag leert dat de lithiumion-accu van de i MiEV niet 16 kWh capaciteit heeft, maar meer dan 18 kWh. Voor het rijden zelf is 16 kWh beschikbaar. Die zie je in de accumeter in de vorm van 16 kleine blokjes.
Verbruik en bereik
We reden de eerste keer 85 km op een acculading. Da’s een verbruik van 0,19 kWh/km. Door snelweg en airco een hoog verbruik, bijna het dubbele t.o.v. de Europese testcyclus. Na wat zuiniger rijden (ecomode aan en airco uit) komen we op iets meer dan 110 km. Dus 0,15 kWh/km. Elk blokje van de accumeter (1 kWh) is in de praktijk goed voor 7,5 km.
CO2/km
Met NUON-stroom (415,8 g CO2/kWh) komt de uitstoot van de i MiEV op 55 gram CO2/km. Bij een bereik van 85 km op 16 kWh komen we op 79 g/km. Nog altijd beter dan elke benzine/diesel of hybride (zeker als je de productie van brandstof meerekent).
16 kWh = 8 liter benzine
De eerste dagen viel het tegen: je blijft steeds met een half oog op de verbruiksmeter rijden. Een stukje snelweg en hup in amper 10 minuten rij je 3 blokjes weg. Nou is 16 kWh ruwweg te vergelijken met alleen 8 liter benzine in de tank. Dat rijdt ook niet relaxed. Goed nieuws: het went allemaal. En omdat je overal vriendelijk onthaald wordt als je aan komt zoeven, kun je ook steeds even bijladen. Wel doen, scheelt weer zenuwachtige laatste kilometers als de accumeter knippert.
En nog een les: de i MiEV is een goeie sprinter die er dankzij de elektromotor stevig vandoor gaat. Het gaat allemaal makkelijk, vanzelf bijna. Maar ja, dat kost echt veel stroom. Elke keer dat je optrekt, bepaal je met de eerste twee- driehonderd meter eigenlijk een flink stuk van je bereik. De ecostand is wat dat betreft wel nodig, anders sprint je steeds weg.
Interieur
Hebben we het al over het interieur gehad? Toch belangrijk bij zo’n beetje elke auto. De Mitsubishi is hoog, dus heb je voor- en achterin volop hoofdruimte. De stoelen zijn vrij hard, maar zitten zeker goed – ze zouden wat groter mogen zijn (en een traploos verstelbare rugleuning is ook niet weg). Aan boord zijn vier zitplaatsen. De rugleuningen achterin zijn apart verstelbaar en je kunt ze helemaal voorover kantelen, zodat de laadruimte maximaal is. Ja ja, het is net een gewone auto.
Afwerking
Dashboard en deurbekleding zijn netjes, maar het harde kunststof geeft wel een basic uitstraling. De i MiEV heet automatisch werkende airco, te bedienen met lekkere grote draaiknoppen. Prima dus. De auto heeft ook een keyless go: je kunt hem openen en starten terwijl je de sleutel gewoon in je zak houdt.
Rijden
Als compacte vierzitter slaat de Mitsubishi een uitstekend figuur. Hij rijdt vlot en stil – al vindt mijn echtgenote het iets gierende motorgeluid op hoge snelheden nogal storend (zelf heb ik er geen last van). De vering is soepel. Dat rijdt natuurlijk comfortabel, maar in bochten gaat de auto een beetje hangen. En bij grote hobbels op de snelweg weet de vering achter het zware accupakket niet goed te bedwingen, waardoor de auto minder zeker aanvoelt.
Minpunten…
We gaan afronden. De Mitsubishi (prijs in Japan 35.500 euro) is mooi, handig, leuk en goed. Ik wil er best nog wel een week (en langer) in rijden. Op details is wat af te dingen. Met als grootste minpunt het bereik t.o.v. de Europese testcyclus (110 ipv 160 km). Aan de andere kant: extra zuinige benzine/dieselauto’s verbruiken gemiddeld 45 % meer dan de EU-normering, blijkt uit onderzoek. In dat opzicht houdt ook de elektrische Mitsubishi zich keurig aan de aan de regels. En verder: de wegligging kan iets beter. Het interieur zou wat luxer mogen aanvoelen en voor mensen van 1.80 meter is de zitpositie achter het stuur tamelijk krap (me name instappen is lastig).
…en pluspunten
Genoeg gezeurd. De pluspunten. Hij ziet er echt fraai uit en rijdt makkelijk. En er is lekker veel ruimte aan boord. De i MiEV is simpelweg alles wat een auto moet zijn. Het dashboard is overzichtelijk, ook de accumeter. En ja, je hoeft dus niet meer naar een tankstation.
Een leuk en goed ding, die i MiEV. Voor welke prijs zou jij hem kopen?
https://zerauto.nl/blog/index.php/2010/07/14/de-imiev-op-het-eerste-gezicht-1
Testverslag i MiEV deel 1 – introductie
Testverslag i MiEV deel 2 – opladen
Testverslag i MiEV deel 3 – pronken
Nog geen reacties