Te gast bij ZERAuto: Mitsubishi i MiEV (deel 3: we maken de blits)
Onder de kofferbak
Het blijft een leuke demonstratie: de ‘motorkap’ open maken en dan zie je niks geen motor. Die zit onder de kofferbak. Dus draaien we de schroeven van de afdekplaat los en is de kleine elektromotor, verscholen achter wat regelapparatuur, zichtbaar. Veel mensen vinden het onwaarschijnlijk dat die motor goed genoeg is voor rijden over de snelweg. En het kan, makkelijk!
Zonder geluid
Wanneer iemand even meerijdt, is het oordeel snel geveld: “Dat zou ik ook wel willen, een auto zonder motorgeluid”. Om een of andere reden is motorgeluid het voor veel mensen een bron van irritatie – zeker als ze zich realiseren dat het zonder kan.
Prijskaartje
Maar een prijskaartje van zeg 40.000 euro, is genoeg om al het opgebouwde enthousiasme in een keer weg te vagen. Voor 10.000 zeker wel en voor 20.000 euro misschien. Maar meer mag de grijze Mitsu niet kosten. Overigens is er geen prijs vastgesteld voor Nederland – en over mogelijke bedragen worden geen uitspraken gedaan. In Japan kost hij 3,98 miljoen yen – dat is in 35.583 euro bij de huidige wisselkoers. In 2012 wil de maker het bedrag richting de 3,1 miljoen yen brengen.
Bereik: 100+ km
Veel mensen vragen ook naar het bereik. We houden het op 100 km en dat valt niet echt in de smaak. Als je dan vraagt wanneer ze voor het laatst meer dan 100 km achtereen hebben gereden, is het meestal even stil. Maar goed, mensen kopen ook een veilige auto met de intentie de voorzieningen niet of zo min mogelijk te gebruiken. Maar als…
We hebben de afgelopen dagen zo zuinig mogelijk gereden. Dus in de ecostand en als het even kon de airco uit. Dan rekken we het bereik op tot net even meer dan 100 km op een acculading (score vorige keer 85 km). Nou is de airco aan boord een stroomvreter van formaat – hij neemt zomaar een kwart tot een derde van het bereik weg. Het kan dus beter, misschien zit er 120 km in…
Mistlamp
De RDW wilde graag een mistlamp zien op de auto, ook al is het een tijdelijke typegoedkeuring. Dus dat is nu gefixt. Met knoppie in het interieur.
Wegligging
In de zomerhitte en tijdens de moessonachtige neerslag gaf de elektrische auto geen krimp. We genieten van de wendbaarheid en kleine draaicirkel. De wegligging voelt soepel – maar Mitsubishi zegt dat modellen met stuur rechts bestemd voor Europa een andere afstelling krijgen. Dat betekent vaak wat steviger, passend bij de gemiddeld wat hogere snelheden. Nu helt de auto wat in de bochten en voelt hij wat zoekerig op de snelweg – al kan dat ook komen de vrij kleine wielen.
We gaan hem missen
In de basis is de i MiEV vooral een auto gemaakt naar Japanse gebruikswensen. Het eiland is vol, ruimte is schaars, dus hoe compacter een auto hoe beter. Ook de rijstijl van Japanners is afgestemd op volle wegen. Die karakteristieken zijn zeker voelbaar in de auto. Hij is rustig, vriendelijk en makkelijk. Hij vraagt weinig en geeft veel, zo klein als hij is. We rake onder de indruk, ook omdat mensen zo enthousiast zijn over de auto als ze hem zien. Straks gaan we de kleine rakker nog missen ook…
Morgen hebben we hem nog en ook woensdag staat hij op de redactie. Dus heb je specifieke vragen over de Mitsubishi i MiEV – stel ze nu!
Lees ook deel 1: kennismaking
En lees hier deel 2: opladen maar
En zo rijdt de even dure Think City
Nog geen reacties