Te gast bij ZERAuto: Mitsubishi i MiEV (deel 2: opladen maar)
Vakantie-BSO
Gelukkig waren we zo goed als thuis. Het moet gezegd, die laatste 10 km reden we met airco aan en een goede 120 km/u over de snelweg (je wil toch op tijd bij de vakantie-BSO arriveren). Toch geeft het een gevoel van onrust onderweg – of moet ik hier nog aan wennen?
Zuiniger rijden
De eerste dagen met de elektrische Mitsubishi hebben we veel over de snelweg gereden.
Wel vraag je je af of je met zuiniger rijden tot laten we zeggen 120 km bereik komt. Dan moet je dus 50 % minder verbruiken… Langzamer rijden, airco uit en eco-stand misschien? Een ding is zeker, de airco gaat voorlopig niet uit met dit weer. We gaan vanaf nu rustig en zuinig rijden en kijken hoe ver we komen.
Opladen
Opladen gaat vlot. Kabeltje uit de tas, stekker erin en klaar. Toen ik na 2,5 uur opladen keek, was de accu weer voor de helft gevuld (6 kWh), best vlot. De stekker kun je niet vergrendelen, dus iedereen kan hem lostrekken. De oplaadkabel is dik en stug. Als het regent geen feest om hem in zijn tasje te proppen, lijkt me, dan maar los achterin…
CO2: 59 g/km
Mijn stroom thuis wordt geleverd door NUON. Volgens de site Groene Stroom Ja Graag zorgt elke kWh opgewekte elektriciteit voor 415,8 gram CO2. Voor 85 km heb ik zo’n 12 kWh verbruikt, wat overeenkomt met 4.990 gram CO2-uitstoot.
Dat is per km toch 59 gram CO2. Daar moet je nog transportverlies en oplaadverlies bijtellen en dan zit je over de 70 gram well-to-wheel. Maar: geen benzine-, diesel- of hybride-auto die dat benadert (productie van de brandstof meegerekend). En dan is NUON nog niet eens een echt groene stroommaker, dus het kan nog gunstiger…
Wat denk jij: rijden we met de nieuwe acculading meer dan 100 km?
En heb jij genoeg aan een bereik van 100 km?
Lekker zelf rekenen aan uitstoot cijfers: lees dit rapport (Engels).
Eerste artikel over de i MiEV staat hier.
Rij-impressie van een geduchte concurrent: de Nissan Leaf.
Nog geen reacties