Plug-in hybride SUV: Volkswagen T-Prime Concept GTE
De Volkswagen T-Prime Concept GTE is een fullsize SUV met een plug-in hybride-aandrijflijn en vierwielaandrijving. Volgens de Duitse autobouwer geeft het model een voorproefje van een forse nieuwe SUV.
Ambitieuze SUV-plannen in China
Volkswagen heeft ambitieuze plannen in China. De komende drie tot vier jaar lanceert de Duitse autobouwer er in totaal zeven elektrische en plug-in hybride modellen. Een van die modellen wordt een forse SUV waarvan de T-Prime Concept GTE een voorproefje geeft.
Aandrijflijn
De T-Prime Concept GTE maakt gebruik van een 2,0-liter viercilinder TFSI-benzinemotor met 185 kW (250 pk) en 370 Nm trekkracht én een aan de achttraps automaat gekoppelde 100 kW sterke elektromotor met 350 Nm. In E-Mode is de SUV dankzij een 14,1 kWh accupakket in staat om 50 kilometer geheel elektrisch te rijden. In de GTE-modus levert de aandrijflijn samen 280 kW (381 pk) en 700 Nm en haalt de SUV een topsnelheid van 224 km/u. Op papier heeft de T-Prime Concept GTE een gemiddeld brandstofverbruik van 2,7 l/100 km.
Curved Interaction Area
Kijk ook vooral even naar het interieur. Dit is namelijk de eerste Volkswagen met een zogeheten Curved Interaction Area: een gebogen infotainmentdisplay die overloopt in de overige displays en knoppen op het dashboard. Toekomstige modellen van Volkswagen krijgen een soortgelijk systeem.
SUV-modellenoffensief
De komst van de nieuwe Tiguan luidde voor Volkswagen de start in van een SUV-modellenoffensief. De komende jaren verschijnen er verschillende modellen. Allereerst komt er van de Tiguan een uitvoering met een verlengde wielbasis. Boven de Tiguan volgt een nieuwe middelgrote SUV voor China en de Verenigde Staten én een opvolger van de succesvolle Touareg. Mogelijk is deze 5,06 meter lange T-Prime Concept GTE een designoefening van die nieuwe Touareg. Onder de Tiguan ziet Volkswagen ruimte voor een SUV-model in de Golf-klasse (De T-ROC Concept) en een SUV in de Polo-klasse (T-Cross Breeze).
Nog geen reacties