Staal in Ford Explorer PHEV sterker dan draagkabels Golden Gate Bridge
Hoe zit dat precies?
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Bijzonder feitje: het staal in de nieuwe Ford Explorer Plug-In Hybrid is op sommige punten sterker dan de draagkabels van de beroemde Golden Gate Bridge van San Francisco. Hoe zit dat precies?
3D Roll and Sweep-productieproces
Ford past in de nieuwe Explorer Plug-in Hybrid een heuse primeur toe in de auto-industrie. Het gaat hier over het zogeheten 3D Roll and Sweep-productieproces. Met dat proces is Ford in staat om ultrasterke, martensitische stalen buizen in de voorruitstijlen en daklijn van het voertuig te verwerken.
Martensiet
Hold the phone, marten…-watte? Even simpel uitgelegd: martensiet is een zeer harde en brosse verschijningsvorm van staal. Met dit staal kan Ford een nog sterkere veiligheidscel voor passagiers creëren. Het staal wordt met behulp van een door Ford gepatenteerd proces vervaardigd en is zo gehard dat de bevestigingsgaten met lasers moeten worden gesneden.
Tot buizen rollen
En wat houdt dat 3D Roll and Sweep-proces dan precies in? Het staal wordt met krachtige apparatuur tot buizen gerold. Het 3D Roll and Sweep-proces buigt vervolgens elke buis in een hockeystick-vorm om een eendelige raamstijl en dakrailbuis te vormen met een treksterkte van maar liefst 1.700 megapascal. Dat is sterker dan de hoofdkabels in de beroemde Golden Gate Bridge van San Francisco.
Interne cellen
Ford past deze stalen componenten ook toe langs de vloer van het voertuig. Dit is voor extra bescherming van de inzittenden en de 13,1 kWh lithium-ion batterij, die Ford in de bodemsectie heeft verwerkt. Elk component is gemaakt van een enkel stuk staal, dat op zichzelf wordt teruggevouwen voordat het wordt gelast. Het proces creëert volgens Ford interne cellen voor verbeterde sterkte en stijfheid. En wat merk jij daar van? Helemaal niets natuurlijk. De Euro NCAP vindt er wel wat van en gaf de Explorer Plug-in Hybrid de maximale veiligheiddsscore van vijf sterren.
Eerste helft 2020
De zevenpersoons Ford Explorer Plug-In Hybrid wordt aangedreven door een 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator, goed voor een systeemvermogen van 457 pk (336 kW) met 825 Nm aan trekkracht. Dankzij de 13,1 kWh batterij kan de Explorer Plug-In Hybrid 48 kilometer volledig elektrisch rijden. In de eerste helft van 2020 staat deze grote Ford bij Nederlandse Ford-dealers.
Nog geen reacties