Spectaculaire gedaanteverandering voor Mitsubishi MiEV
Mitsubishi bracht als een van de eersten een volledig elektrische auto op de markt. En juist deze MiEV was onlangs in een compleet andere gedaante te zien tijdens de legendarische Pikes Peak International Hill Climb. Over een transformatie gesproken!
Ja, echt, de felrode racer met gigantische voor- en achterspoiler op de foto is feitelijk een Mitsubishi MiEV, het kleine 100% elektrische stadsautootje dat Mitsubishi eind 2010 op de markt bracht. Zijn vier elektromotoren zijn namelijk in de basis gelijk aan de elektromotor van de MiEV. Slechts de afstelling verschilt, aldus Mitsubishi. Met grote gevolgen, want de MiEV EVO III op de foto levert een indrukwekkend gecombineerd vermogen van 450 kW (612 pk).
Ware uitputtingsslag
Twee exemplaren van de Mitsubishi MiEV EVO III deden afgelopen zondag mee aan de Pikes Peak International Hill Climb. Deze race naar de top van de ruim 4.300 meter hoge berg Pikes Peak in Colorado is de op een na oudste race van Amerika. (De ‘Indy 500’ is de oudste.) De race staat bekend als een ware uitputtingsslag voor de deelnemers en het voertuig waarmee ze de ‘Race to the Clouds’ hopen te winnen. ZERauto was aanwezig bij het racespektakel dat vreemd genoeg vooral in Japan razend populair is.
Weersomstandigheden grootste uitdaging
Behalve de ijle lucht op de top van de berg, spelen ook de continu veranderende weersomstandigheden in Colorado de deelnemers parten. “Dit is zelfs de grootste uitdaging. Beneden kan het zomers warm en droog zijn terwijl als je de top nadert de onweersbuien zich onheilspellend samenpakken”, weet Hiroshi Masuoka, coureur van een van de Mitsubishi’s MiEV EVO III, die al twee keer eerder de berg op racete.
Ongelooflijke acceleratie
De tweede Mitsubishi werd bestuurd door Greg Tracy, behalve coureur ook stuntrijder in verschillende Hollywood-films. Voordat de race begon, sprak hij de hoop uit om in beduidend minder dan de gebruikelijke tien minuten van professionele raceteams de bergtop te bereiken. “Dat moet lukken. De acceleratie van de Mitsubishi is ongelooflijk. Tijdens het eerste rechte stuk van het oefenparcours vielen de monden van toeschouwers van verbazing open, zo snel is-ie.”
Mitsubishi eerste en tweede
Tracy deed wat hij hoopte te doen en wist in negen minuten en acht seconden de top van Pikes Peak te bereiken, overigens slechts één van de maar liefst 54 zogeheten ‘Fourteeners’ (bergen van ruim 4.000 meter) die Colorado telt. Collega-coureur Masuoka rondde de 156 bochten van het parcours af in negen minuten en twaalf seconden. En daarmee pakte Mitsubishi de eerste én tweede plek in het klassement van elektrische auto’s. Overall gezien moest het Japanse merk slechts één auto voor laten gaan.
Elektrisch in het voordeel
Dat Mitsubishi elektrisch Pikes Peak op racete en niet met een ‘vette’ V8 benzinemotor zoals veel andere deelnemers, heeft veel te maken met de ijle lucht op de top. “Conventionele verbrandingsmotoren krijgen hier last van”, vertelt Masuoka. “Een ander voordeel van de Mitsubishi is dat je niet hoeft te schakelen, de auto kent één lange versnelling, ideaal als je de bocht uit accelereert. En het koppel is gigantisch.”
Ook in 2012 en 2013 deed Mitsubishi mee aan de Pikes Peak International Hill Climb. Dit jaar was vooralsnog de laatste keer. Toch betekent dat niet dat er volgend jaar geen auto van het Japanse merk aan de start zal verschijnen. Menig privé-team koos er dit jaar voor om met een Mitsubishi Lancer te racen en dat zal volgend jaar niet anders zijn.
Nog geen reacties